Stand Up and Testify

16:25 25 May 2000
Alltför ofta kan man spegla ett bands skivproduktion i ett diagram. En kurva går uppåt: det är den som visar bolagets budget förstudioresurser, en annan neråt; den som visar bandets fräschör odchidérikedom. Vanligtvis korsar de varandra någonstans vid tredje albumet;det är därför det kallas Det Svåra. Även Popsicle drabbades en del av detta syndrom med sitt förra album, somhade sina stunder av omedelbarhet, men inte tillräckligt med kraft och finess. Därför blir jag så glad av Stand Up and Testify, som i jämförelseär en ren nystart sprängfylld av bärkraftiga låtar och smittande melodier. Det är genomgående en ganska snäll historia allt längre fråndet band som en gång uppfann den svenska indiepopen men i gengäld har delåtar; åtminstone fem-sex av klar singelkaraktär. Dry Spot, Genuine Fake,nya singeln The Price We Pay och Vibrant Days är alla ren, rappPopsicle-pop, Story of My Life en självömkande smörballad för alla cyniska romantiker och By The Time I Get To Understand You älskade jag redan innanjag hört den, bara för titelns snillrika blinkning åt Jimmy Webb. Och det är en briljant liten bagatell till låt, också. Mindre övertygande är The Sweetest Relief, där Niklas Frisk lever ut alla sina drömmar om den perfekta rockballaden, med fler tamburinskak än ni kan räkna och med så tydliga ekon av Brian Wilsons sätt att lägga in tonstegshöjningar att någon borde rodna. Mer maffigt än bra. Över huvudtaget är det här Popsicles mest "producerade" album hittills och ibland får jag känslan av att Frisk ser Popsicle som Atomic Swing II, av hans sättatt styra ljudbilden (hör Train Across the Bridge och tänk efter var nihörde den gitarren senast!). Men det där är trots allt anmärkningar i marginalen. Stand Up and Testifyär ett solklart hitalbum - och ett utmärkt sådant. Jag förstår om Kent är nervösa.