She's the one

admin-kollegorna 14:17 24 May 2000
Den här plattan kan vi tacka regissören Edward Burns för. Det varmeningen att Tom Petty bara skulle skriva en låt till den irländske amerikanens kommande film She's the one (Burns debut, independentsuccén The Brothers McMullen, har premiär i Sverige 26 juli). Men när Petty fick seShe's the one blev han så inspirerad att han bara spottade ur sig låtar ochtill slut hade han till ett helt album. Men man får inte alls känslan avatt detta skulle vara ett soundtrack, det är tvärtemot en fullfjädradPetty-platta med Heartbreakers i kompet och med Rick Rubin, som även producerade den två år gamla storsäljaren Wildflowers, i producentstolen.She's the one tar vid där Wildflowers slutar och bär klar släktskap medden, både vad gäller sångerna och ljudbilden (Pettys tidigare TravelingWilburys-ekande samarbeten med Jeff Lynne har jag bitvis aningen svårtför). Men den nya plattan är mer utåtriktad, känslorna är starkare ochPetty är framförallt mer förbannad än på länge. "She'll do anything to makeyou feel like an asshole" sjunger han i Asshole och det är ingen tvekan om att han menar det. Av Lucinda Williams har han lånat Change the locks ochdär sjunger om hur han ska byta lås på dörren, telefonnummer, bil, kläderoch till slut även byta namn på staden han bor i - allt för att han inteska behöva konfronteras med kvinnan som plågar honom. Han gör låten tillsin egen så långt det någonsin är möjligt och han är arg, bitter, sårad -och han gör ingenting för att dölja det. Det överträffar vida hanskarbonkopia av Feel a whole lot better på Full moon fever och i känsla överträffar det mycket av det han gör överhuvudtaget. Men här finns också harmoniska ögonblick och som helhet beträffat är detta förvånande nog minst lika starkt som Wildflowers.