Serafina Steer - The Moths Are Real

Patrik Forshage 00:19 20 Jan 2013

Styrkan hos The Moths Are Real ligger inte i arrangemangen. De är visserligen vackra med Serafina Steers ödsliga harpa tillsammans med akustiska gitarrer, orglar eller en stråkkvartett, men för ofta lite för förutsägbara i sin spartanska form. Styrkan ligger inte heller i den distans och avmätthet - det vore fel att kalla det kyla - med vilken hon tar sig an sina avskalade indiefolksånger.  För trots Nico-associationerna rösten väcker, mest för tonfall, finns inget av förebildens domedagsdjupa allvar.

Styrkan ligger istället i detaljerna, noggrant avvägda av producerande Jarvis Cocker. En kyrkklocka vid exakt rätt tillfälle i The Removal Man, ett plötsligt utbrott av rytmer i skivans höjdpunkt Disco Compilation, och i smarta och oväntade lyriska lösningar (till exempel "I don't know why I'm heading to Brick Lane, I hate it there like everybody else does"). Det är sådana saker som gör att man vill fortsätta lyssna, utforska och fnissa åt idel nya upptäckter.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

MG - MG

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 27 Apr 2015

Bakom det intetsägande artist- och albumnamnet MG finns Martin Gore från det mindre intetsägande Depeche Mode. Att han skapar musik utanför bandet är ingen nyhet, men det är på denna skiva han på riktigt tar ut de experimentella svängar han hintat om på sina tidigare soloarbeten. Varför har han hållit inne på detta så länge? Det enda dåliga med skivan är att låtarna tar slut så snabbt, precis när det är på väg att lyfta så är låten slut. Som att lyssna på 16 snippets ungefär.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!