Macy Gray - Covered

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:37 9 Apr 2012

Coverskivor är alltid mer intressanta för att de säger något om artistens musiksmak än för sina kvaliteter som album i sig. Frågan om hur relevant det är om en artist har bra smak eller inte ställs därför på sin spets i dessa sammanhang; artisten blottar strupen, och dennes musiksmak sätter gränsen för hur intressant eller bra coverskivan kan bli. Macy Gray, den råkonservativa soulrocksångerskan med den kraxiga rösten som hade en hit i slutet av 90-talet med I Try, har inte världens roligaste smak – vare sig det gäller val av låtar (Radioheads Creep, Metallicas Nothing Else Matters) eller hur musiken ska låta (trist proffsig studiorock). Det är synd att hon inte utnyttjar sin röst till att sjunga rena soullåtar – den passar verkligen inte covers av Yeah Yeah Yeahs och My Chemical Romance. En känslig tolkning av Eurythmics Here Comes the Rain Again räddar skivan från ett bottenbetyg.

Bäst just nu: Musik

Seinabo Sey - For Madeleine EP

Vi upplever en stor artists förord till kommande mästerverk just nu.

David Bowie - Sue (or In A Season of Crime), 10”-singel

Vi upplever en stor artists fantastiska post scriptum just nu.

Dexys - Nowhere is Home (Fyra vinylskivor, eller varför inte fyra CD med två DVD och en bok, Absolute Dexys/Border)

Vi upplever en stor artists häpnadsväckande underhållande hybris just nu.

Nick Höppner - Folk

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 30 Mar 2015

Efter mer än tio år av singlar släpper den förre detta Ostgut Ton-bossen och Berghain-residenten sin första fullängdare. ”We like keeping it personal” svarade Höppner en gång på en fråga om skivbolaget, och det återspeglas här. Folk är gedigen och smakfull dansmusik utan att någonsin kännas som en enformig variation av ett säkert kort. Detaljrikedomen syns exempelvis i kontrasten mellan inledande och direkta Paws och mer experimentella och stråkfyllda Grind Show. Att spåren har fått ta sina egna uttryck är fingertoppskänsla som ingen kommer bli besviken på.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!