Love In Stereo

17:48 24 May 2000
Efter att hittills ha buntats ihop med D´Angelo/Erykah Badu-gänget (som omsjälfull soulmusik skulle vara en ny genre) verkar det som att RahsaanPatterson är på väg att slippa den stämpeln i fortsättningen. Visserligen ärhan fortfarande stadigt på väg tillbaka till framtiden, men det blir alltmeruppenbart att han gräver ur lite annorlunda källor än sina lika individuellasjälsfränder. Rahsaan, som sjungit i kyrkan sedan sex års ålder och faktiskt är döpt efterden legendariske en-mans blåssektionen Rahsaan Roland Kirk, debuterade 1997med en samling upplyftande 70-talsdoftande sånger. Uppföljaren Love InStereo fokuserar på den mörkare sidan hos den här soulsångaren, här har hanverkligen gått på djupet och utvecklat sitt personliga uttryck. ÄvenRahsaans sång verkar ha klättrat upp ett par pinnhål och närmar sig iblandAl Greens besatta stämbands-akrobatik. Producenterna, med Jamey Jaz i spetsen, är lika många som förra gången, menvärt att notera är att den gamle house-pionjären Steve "Silk" Hurley bidrarmed ett The Message-plundrande beat i den silkeslena Get Here. BlowMonkees-covern Digging Your Scene framstår som dagens motsvarighet tillMotown Sings The Beatles - Englands soulfans förvånar sig själva genom attinspirera USA. "Sexy, sexy, I´m so hot" mässar den Bootsy Collins-samplandeThe Moment och det är faktiskt inte ett dugg corny, tvärtom, Rahsaan haraldrig låtit allvarligare. Över melankoliska gitarrslingor utför han sin magi och helar alla som trorpå musiken. Rahsaan verkar nämligen veta vad Marvin Gaye visste, att SexualHealing är mer än ett uttryck taget ur luften, och tar på sig den viktigauppgiften att göra soundtracket. Love In Stereo gör skäl för sitt namn.