Liquid Funk

17:41 24 May 2000
Vid det här laget verkar de flesta ha glömt bort att de en gång för inte sålänge sedan hälsade drum´n´bass-musikens ankomst som en väg bort frånlikriktad house och techno. Breakbeats i stället för trummaskiner gjordefunken flytande igen och dansgolven skulle aldrig mer behöva bli uttråkadeav rytmer som inte rörde på sig. Nu blev det ju inte riktigt så. Så härnågra år senare har publikens öron åter riktats åt house-hållet, men detförst efter att fyrtakts-musiken fått en stor injektion soul, jazz och funkfrån just drum´n´bass. Fabio och Grooverider var en DJ-duo med varsin egen stil från tiden innannågon hade hört talas om jungle. Groove spelade hårdare acid-grejer, medanFabio höll sig på soul-sidan, båda hade dock för vana att spela Masters AtWorks breakbeatiga b-sidor på 45 varv. Vilket än en gång visar att jungleuppstod på flera ställen samtidigt, men att det alltid handlade om attLondon-DJs, på nittiotalet, av någon anledning ville ha sina beats snabbareän vanligt. Fabios Creative Source-etikett har alltid kommit lite i skymundan bakomBukems Good Looking och Bristol-gängets V Recordings, Dope Dragon och FullCycle. Vilket är fel, för Creative Source-skivorna är ofta de mest själfulladrum´n´bass-genren har att erbjuda. Funkigare och mer varierade än GoodLooking-soundet och med mer luft och rymd än Bristol-soundet. Vad som fattasför att ställa det till rätta är förstås en ordentlig samling med det bästafrån etiketten. Alla spår håller högsta klass, men står ut från mängden gör Peshay ochFlytronix med den märkliga Disco, fullproppad med ett elbasljud som saknarmotsvarighet. Primary Motives Who Got the Jazz får en funkig gitarr attsamsas med en fet blåssektion. Och Hidden Agenda ­ som i The Sun sträckersig efter samma höjder som Good Lookings samlade utgivning ­ når ännu högremed hjälp av techno-ackord, live-gitarr och -bas och ett ljudlandskap somaldrig slutar att mutera. Som dansmusiken själv.