Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic

Patrik Forshage 00:13 17 Jan 2013

En CD-R till rätt mottagare så var skivkontraktet klart och Richard Swift självutnämnd och entusiastisk producent, och lika raskt följer duon Foxygen upp sin debut med ett mycket ambitiöst stycke psykedelia. Och som om inte omslagsbildens tredje öga vore en tillräckligt tydligt signal deklarerar de att varje låt är ett fredsbudskap de fått från kosmiska varelser. Bland dem finns uppenbarligen fans av 13th Floor Elevators, Sky Saxon, Roy Wood och John Lennon, och det känns tryggt att veta att dessa högre makter utöver melodikänslan dessutom besitter en sådan självironisk humor att banala textrader som "I left my love in San Francisco" självklart får det lakoniska körsångarsvaret "That's okay, I was bored anyway".

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.

MG - MG

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 27 Apr 2015

Bakom det intetsägande artist- och albumnamnet MG finns Martin Gore från det mindre intetsägande Depeche Mode. Att han skapar musik utanför bandet är ingen nyhet, men det är på denna skiva han på riktigt tar ut de experimentella svängar han hintat om på sina tidigare soloarbeten. Varför har han hållit inne på detta så länge? Det enda dåliga med skivan är att låtarna tar slut så snabbt, precis när det är på väg att lyfta så är låten slut. Som att lyssna på 16 snippets ungefär.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!