Dance 2000

11:22 24 May 2000
Larry Heard var med där allt startade, när allt startade - iChicago, i mitten av 80-talet, då housemusik var nytt, ogripbart och baraspelades på gayklubbar. Utan honom hade housemusiken inte befunnit sig därden är i dag. Han var en av de första, eller åtminstone en av de mestbegåvade, att blanda atmosfäriska element med vanliga housebeat. Mest kändblev han mot slutet av 80-talet då han levererade ett knippe tolvor, ochtvå album, under namnet Mr Fingers - låtar som i dag är legendariska. Detvar först i början av 1996 som han släppte ett album under sitt eget namn,det underbart lågmälda Aliens. Sedan dess har han bland annat jobbat medden extremt trevliga Chicago-baserade houseetiketten Guidance, där hannyligen släppte den briljanta Calm and Chaos-tolvan, som tyvärr inte finnsmed här, på nya albmet Dance 2000 (subtila skivtitlar har aldrig varitHeards starka sida). Musiken är lika avspänd som förväntat, långt fråndansgolvens skrikande houserytmer. Vissa tycker han är konservativ, jagtycker han är underbar. Helt oberörd av de musikaliska revolutioner hansjälv bidragit till - allt från speed garage till brittisk discohouse harju sina rötter i Chicagos 80-tal - sitter han i sin studio och puttrar framminimalistisk, vemodig deep house för oss som lika gärna lyssnar på house ihörlurar som på klubb. Som houseinnovatör är han förbisprungen av halvavärlden, men som stämningsmusik är Dance 2000 svår att överträffa. Medundantag för pojkarna på den skotska etiketten Glasgow Underground, görLarry Heard den bästa deep house som finns i dag.