Basement Jaxx

14:31 29 Sep 2003
Man känner ju till Basement Jaxx vid det här laget. Hoppar på alla trender precis i rätt tid, släpper fantastiska singlar och får en massa bra press (vilket inte är så svårt om man bara har en gnutta Prince-referenser i sin musik - jag går på det varje gång). Å andra sidan har de aldrig lyckats få till det rakt igenom på sina skivor. Dags för [I]Kish Kash[/I] så, efter en tids vila (förutom den grymma [I]Like I Love You[/I]-remixen åt Justin och att driva sympatiska klubben Rooty) och med väldigt välladdade batterier. Om tidigare Basement Jaxx-skivor känts överfulla på detaljer så är [I]Kish Kash[/I] närmast barock i sin kaleidoskopiska ljudbild. Lisa Kekaula från garagerocksoul-bandet The Bellrays dyker upp i inledande big beats-möter-Phillysoul-explosionen [I]Good Luck[/I] (ja, det borde vara rätt illa men det funkar konstigt nog), Siouxsie Sioux sjunger på [I]Cish Cash[/I] som känns som den enda elektropunk-låten man någonsin kommer att behöva. Och när Dizzee Rascal kommer in på [I]Lucky Star[/I] och krossar precis allting över Svart katt, vit katt-blås känns det väldigt bra att Basement Jaxx får vara lite dumma i huvudet. Det är roligt när de lyckas få hela den här enorma maskinen att svänga, ungefär som flodhästarnas dans i [I]Fantasia[/I]. Men lika ofta som det fungerar blir det också bara löjligt överstyrt och tungfotat. När JC Chasez - den i 'N Sync som varken är kompis med Pharrell, astronaut eller tjock - sjunger på [I]Plug It In[/I] är det musik i rakt nedstigande led från Jam & Lewis sämsta datarockfunk-symfonier åt Janet Jackson. De staplar p-funk-basar på samplade ekorrekörer på stora stråksjok tills man som lyssnare ligger helt nedtryckt mot golvet under alla pålägg. Vad lär man sig av det här då? Det är bra för brittiska superstjärne-dj:s att få lite tid över så de kan starta sköna opretentiösa klubbar där de kan spela sina bästa Cure-låtar. Och det är dåligt för brittiska superstjärne-dj:s att få så mycket tid över att de hinner dressera ekorrar att köra åt pojkbandsmedlemmar istället för att göra funkig och direkt dansmusik. Men plocka ut de bästa bitarna från [I]Kish Kash[/I] och du kommer ha ett dansgolv som svänger långt in på nästa år.