Badly Drawn Boy

13:44 3 Apr 2002
Manchesters superstjärna, Mercuryprisvinnare och tjejfavorit Damon Gough (Badly Drawn Boy) är på sätt och vis Londons superförfattare, Nick Hornbys, vinnaren av American Academy of Arts and Letters E.M. Forster-pris och killfavorit, musikaliska ekvivalent. Bägges skapelser fullständigt bubblar över av värme, kärlek och ett sällsynt personligt perspektiv. Att Badly Drawn Boy skriver musiken till filmen About a Boy

, efter manus av Hornby är med andra ord fullständigt logiskt och ett utmärkt val. About a Boy

är tyvärr Hornbys mest lättsmälta bok. Mestadels är den helt lysande, men det är svårt att inte känna att den nästan är skriven i manusform från början, anpassad till korkade och rastlösa filmproducenter. Kontoutdragen Hornby fick efter att han sålde filmrättigheterna till Fever Pitch

går nästan att läsa mellan raderna. Damon Gough verkar ha drabbats av en liknande konflikt. Hans 16 sånger, specialskrivna till filmen, är dietversioner av Hour of the Bewilderbeast

. Normalsaltade popsånger färdiguppskurna i lagom stora Hollywoodifierade munsbitar. Hans oemotståndliga folkpop har fått ett Seinfeld

-funkigare drag, lite banalare och lite mer syntetiskt. Singeln Silent Sigh

, som föregick skivan var redan den en radiovänligare besvikelse i mina öron och här framstår den plötsligt som en av skivans personligare och sexigare spår. Själv betonar han nog gärna att detta inte är en riktig LP och trots att det är att ganska suspekt resonemang, så är jag beredd ta honom på orden. Bara en sak till, musiken kommer att passa filmen som en smäck och filmen kommer förmodligen att vara bra. Men Hornby och Gough är smartare när det inte står en stor bankomat mitt i vägen för skapandeprocessen.