A Fusion Soul Classics Collection

16:31 24 May 2000
Att Stockholm duggar tätt med souldårar som lägger ned snuskigt mycket tid och slantar på svart guld - oavsett om det är house, modern soul eller garage - tror jag kan spåras till det som hände med rare groove-scenen som rockade London på 80-talet. När soul-dansarna knuffades av dansgolvet till takterna av DJ Pierre och Frankie Knuckles var det nog en och annan som trodde att soulpojkarna hade spunnit sin sista "Funky chicken". Plötsligt var det housescenen som lockade de snyggaste katterna och hade de blankast polerade SL12:orna i stan. Men när det efter några år gick upp för soulmaffian att Lenny Wiliams houseklassiker [I]Gotta Lotta Luv[/I] från 1990 var lika välhängd med soul som någonsin James Browns [I]Funky Drummer [/I]var partyt i gång igen. Och det är här någonstans denna dansanta samling tar sats. När Masters At Work kryper ned under Luther Vandross silkeslakan och ger honom housemassage i [I]Are You Using Me?[/I] finns själen allestädes närvarande - den är bara förpackad med lite hårdare trummor. [I]A Fusion Soul Classics Collection[/I] är en lektion för alla dem som tvivlar på att det löper en svart tråd från Kuh Ledesmas svala soul i vackra [I]Dreaming,[/I] via René & Angelas djupa boogie i [I]Secret Rendezvous[/I] och ända fram till Glenn Turner Projects garagedänga [I]Power.[/I] Men man bör kanske inte haka upp sig för mycket på ordet klassiker - visserligen inleds skivan med Marvin och avrundas med Gladys - för det här är spår som finns på andra sidan av de skivor som spelas på Vinyl 107. Olika klubbar får ganska snart egna små klassiker och det här är ett utmärkt soundtrack till Fusions mer själfyllda sida. Det är bara att luta sig tillbaka i soffan och låta deras DJ-posse lägga ned all tid och pengar på att hitta alla dessa mer eller mindre bortglömda guldkorn. Fusion hemma i vardagsrummet. Free your mind, and your ass will follow.