Top Five

Fredrik Asplund 11:10 30 Apr 2015

Chris Rock har alltid varit något av en udda fågel bland amerikanska komiker. I sin standup har han specialiserat sig på kritiska observationer av klassförhållanden och det vita mainstream-USA, samtidigt som några av hans största hjältar är Woody Allen och Charlie Chaplin. Det har alltid varit tydligt att det bakom hans pojkaktiga ansikte (Rock är nu 50 år, men ser ut att vara 30) döljer sig något mer än en skarp, bitsk ståuppare. I Top Five har han tagit på sig rollerna som huvudrollsinnehavare, manusförfattare och regissör.

Chris Rock spelar en begåvad komiker som något ofrivilligt har blivit filmstjärna efter en filmtrilogi om polisbjörnen Hammy the Bear. När han nu vill ta av sig björnkostymen och göra en seriösare roll möts han av oförstånd från kritiker, fans och hans egen agent. Det påminner till viss del om situationen i Birdman, men jag misstänker att Rock har tagit en hel del ifrån sitt eget liv. För ett par år sen såg vi ju honom i Julie Delpys 2 dagar i New York, en roll som förvånade många av hans lojala humorfans.

Att se Top Five är att dränkas i ett Niagarafall av kvicka repliker, referenser till både fin- och populärkultur samt klockrena observationer av ett USA under Obama-åldern. Tempot är ständigt högt och trots scener med Rocks vänner från den amerikanska humoreliten (bland andra Jerry Seinfeld, Adam Sandler, Whoopi Goldberg, Kevin Hart och Tracy Morgan) går man aldrig ner sig i improvisationsträsket. Klippningen är tajt och Rocks fullspäckade manus svänger elegant mellan humor och allvar, romantik och tragedi.

Chris Rock gör ett bra jobb i huvudrollen, men han överskuggas av Rosario Dawsons ambitiösa journalist som följer honom under en dag för en artikel. All heder till Rock för att ha skrivit en skarp kvinnlig roll som syns i nästan varje scen. Och till Dawson som gör henne levande på ett underbart sätt.

Med Top Five följer Chris Rock i fotspåren på gamle polaren Louie C.K. och visar att han är så mycket mer än sin standup-persona. Resultatet är en smart, underhållande och alldeles utmärkt New York-romkom.