Nya vågen

12:16 23 May 2000
Nej, låt oss inte hyckla: Jag förstod faktiskt noll och intet av denna inte helt nya film (från 1990) av den franske filmaren, avantgardisten, poeten, visionären och filosofen Jean-Luc Godard. Visst kan man vid viss ansträngning hitta både något mycket aggressivt om politik, klassamhället och relationer mellan män och kvinnor och samtidigt något mycket fragilt och poetiskt om människan, existensen, naturen etc, men frågan är om den typen av intellektuell "forskning" och lek (!) leder någon som helst vart i något som helst avseende...? Pretentionerna är nämligen till sitt omfång voluminösa och innebörden i varje mening, i varje bild, av varje kamerarörelse ges sådan tyngd och sådan betydelse att det för oss åskådare blir helt omöjligt att ta till sig någon enda liten detalj. Allt druknar i denna flod av metaforer och påståenden. Som provokation fungerar det definitivt och med tanke på att just provokationen alltid varit något av Godards adelsmärke så finns det säkert ett och annat att hämta för den vetgirige cineasten. Men fan tro't.Godard håller filmen igenom en mycket självsäker, arrogant attityd gentemot publiken, det vill säga han inte bara antar, utan tar för givet, att allt bara behöver sägas en enda gång, och på ett enda sätt, för att framstå som absolut begripligt. Han sätter sig på en häst så hög att det är svårt att få syn på honom där uppe bland molnen.Man blir ursäkta uttrycket jävligt förbannad, och det är svårt att tro att filmen har någon som helst publik potential förutom för dem som kan se och använda Nya vågen som ett enskilt objekt i en studie av konstnären Jean-Luc Godard. Den likgiltiga, raka, lite tråkiga betygsmunnen borde kanske kompletteras med en giftig dödskalle, men helt ointressant är det å andra sidan nästan aldrig, bara obegripligt -- och jag önskar var och en lycka till i försöket att hitta en ingång till denna snårskog av spetsfundigheter. Det kan säkert också fungera att läsa hela filmen som en komisk parodi, en hejdlös drift med europeisk konst-film. Och då kan man garanterat få sig ett riktigt gott skratt.
Nouvelle Vague