Magiska systrar

admin-kollegorna 10:28 23 May 2000
Om jag inte var motståndare till svordomar i skrift skulle ett utbrott som: "vilken jävla soppa!" vara på sin plats.Skådespelaren och producenten Griffin Dunne har här i sin tredje regi-insats lyckats lura ett antal kända skådespelerskor att medverka i en film som vinglar mellan snäll och barntillvänd fånighet och grafiska våldsamheter - samt överdoseringar av såväl droger som idiotier. Målgruppen ter sig svårdefinierad, men det är å andra sidan inte mottagarens problem. Bullock och Kidman gör de magiska systrarna Sally och Gillian som växer upp hos sina tokroliga häxmostrar. En förbannelse har under 300 år hängt över släktens kvinnor; alla män som de blir kära i kommer att lida en förtidig död och i protest mot detta öde förkunnar Sally redan som barn att hon inte ska älska någon förrän hon träffar en man som kan kasta pannkakor i luften, som har ett blått och ett grönt öga, samt några andra, som hon tror, omöjliga skavanker och egenskaper. Sally glömmer dock sitt löfte och gifter sig och får barn bara för att efter några år senare bli änka. Samtidigt har Gillian råkat illa ut i famnen på en transylvansk cowboy och telepaterar till Sally som också råkar illa ut och fram hoppar Aidan Quinn som polisen Gary och han råkar också illa ut, men klarar ändå biffen eftersom han tror så mycket på magin i sin polisbricka (observera att det sista inte är en metafor). Det delas för övrigt inte ut några priser till den som kan gissa Garys ögonfärg. Förutom att detta är ett misslyckat försök att skapa en komisk/dramatisk berättelse om magi (och någon slags tidsriktig girl power, självklart) verkar filmen vilja ta sig an främlingsfientlighet och missunsamhet i slutna samhällen, och även om tanken kanske är god är den såväl fyrkantigt utvecklad som grymt malplacerad. Inte minst som den magiska familjen tvingas göra avkall på sina häxkonster för att accepteras av den bigotta omgivingen. Och den där förbannelsen, som sades vara allsmäktig, och som genom seklerna har tagit död på släktens män, den hävs lätt som en vårförkylning.
Practical Magic