Insomnia

Roger Wilson 21:16 1 Sep 2002
Det här är inte [I]Memento[/I], det här är något helt annat. Chris Nolans remake på norrmannen Erik Skjoldbjærgs film från 1997 (dessutom Nolans första film för ett Hollywoodbolag) är en betydligt mer konventionell exercis än genombrottsfilmen. Men vilket bildspråk Nolan flexar. Lågmält och försiktigt bygger han upp sin historia, där styrkan ligger i bilder, stämningar och en nästan plågsam stillhet. Att det fungerar beror till stor del på Al Pacino som gör en uppvisning i understatementskådespeleri i rollen som Will Dormer, en Los Angeles-polis i onåd som skickas till Alaska för att spåra upp en mördare. Jagad av internutredare på hemmaplan är det tänkt att arbetet i Helgeflundrefiskets huvudstad, Night Mute, ska fungera som en retreat. Istället blir det till en mardröm - en vaken sådan. För i midnattssolens land blir Dormer bestulen på sin nattsömn, och marorna jagar honom istället dygnet runt. Pacino spel är briljant när han blir allt mer disträ, förvirrad och utmattad - med desperationen som en underton i den avmätta uppsynen. Vakenheten blir allt mer drömlikt vag med inslag av koncentrationssvårigheter och hallucinationer. I en av nyckelscenerna jagas en mördare i tät dimma, en inte alltför komplicerad iscensättning av Dormers inre kamp med både sig själv och en ovanligt slipad mordmisstänkt - spelad på ett nästan uthärdligt sätt av Robin Williams. Medan Dormer går ner sig djupare och djupare i hämndlystnad och paranoia så bevisar Nolan på nytt att han kan omsätta psykiska tillstånd i bilder. Att namnet Steven Soderbergh (tillsammans med George Clooney) dyker upp på producentposten känns logiskt. Med sin styrka i formspråk snarare än intrig så påminner [I]Insomnia[/I] en hel del om Soderberghs underskattade [I]The Limey[/I]. Men Nolans stil känns också märkligt otidsenlig - även om han inte är ensam om greppen. Filmer som [I]In the Bedroom[/I] och [I]Monster's Ball[/I] visar på trenden mot berättartekniker som bygger mer på tystnader, pauser och bilder snarare än manuskonsulter och forcerade intriger. Har man bara lite tålamod när Nolan berättar sin kriminalhistoria är här ytterligare en skön filmupplevelse i raden.
Insomna