En sång för Marion

Sebastian Lindvall 14:47 7 Jun 2013

Cancersjuka Marion (Vanessa Redgrave) har lärt sig leva med dödsklockan tack vare sin körgrupp, där hon tillsammans med jämnåriga tolkar hits och vickar på sina höftopererade moneymakers. När det oundvikliga väl sker lämnar hon sin man Arthur (Terence Stamp) efter sig, en bitter stöt som nu saknar anledning att stiga upp ur sängen. Så småningom uppstår dock en vänskap mellan honom och körgruppens karismatiska ledare (Gemma Arterton) – en vänskap sådär patenterat oväntad att filmer döps efter dem.

Regissören Paul Andrew Williams har tidigare gjort hårda, kompromisslösa genrefilmer som London to Brighton och Cherry Tree Lane. Här har skriken stämts om till en sång som många kommer vilja höra. Kommersknapparna trycks så hårt att tårkanalerna är på ständig alert – främst på grund av Terence Fischer, som graciöst bär änklingssorgen på sina axlar. Tyvärr omges han av flamsande pensionärer som envisas med att göra ålderdom till en trött punchline.

Det är reservationslöst sentimentalt och gjort med så till synes godhjärtade uppsåt att man knappt vågar höja invändningar utan att boka sängplats i helvetet. Ja, det är en fin snyfthistoria, men också så förbannat effektsökande att jag vill snyta bort tårarna och kasta näsduken i ansiktet på regissören.

Bäst just nu: Film

Ex Machina

Alex Garlands efterlängtade regidebut om en enkel kodare som vinner ett hembesök hos företagets CEO och möter Alicia Vikander i AI-form.

Palo Alto

Ingenting är så underbart eller sorgligt som växlingen av generationer, sägs det. Se Val Kilmers son Jack och Julia Roberts syskonbarn Emma göra underverk tillsammans med Gia Coppola i Palo Alto.

Fifty Shades of Grey

Ibland är eftersnacket betydligt mer underhållande än själva filmen. Särskilt när det gäller något som en själv har sågat.

Selma

Sebastian Lindvall 11:38 5 Mar 2015

Martin Luther King (David Oyelowo) kliver in i Vita huset med fredspriset i bagaget och skakar hand med den silvertungade presidenten Lyndon B. Johnson (Tom Wilkinson). Lugnt och sansat förklarar King de orättvisa villkoren för svartas rösträtt, hur de tystnas ner, styrs av jurys som utgörs av enbart vita. Som en dramatisering av kritiken inför Oscarsgalan.

Chappie

Lina Arvidsson 09:35 5 Mar 2015

I en inte alltför avlägsen framtid satsar Johannesburgs poliskår på en armé av robotar som skjuter först och frågar sen. Regissören Neill Blomkamp har tidigare överraskat med skitiga framtidsrullen District 9 och satte då en hoppingivande ton för mer kreativ science fiction utan skinande CGI-effekter och hafsverk till storys från exempelvis Hollywood (ja, jag tittar på dig, Prometheus). Här bjuder han på något i samma stil, men ändå helt nytt.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!