Våra tidsfördriv är att kill bumbohole sound, eller hur, lilla mamma?

Hasan Ramic 15:20 22 May 2011

Squingy (RIP)

Det var länge sedan jag tittade på soundclashvideos, eller för den delen brydde mig om soundclashscenen över huvud taget. För er som inte vet är soundclash tävling mellan två soundsystem i vem som kan spela bättre, få igång publikn mer eller vem som har flest dubplates och specialgjorda låtar i sitt namn. Emellanår passar man på att förolämpa motståndarna och fjäska för publiken. Som åskådarsport är soundclash mest krävande för publiken, för det förutsätter att man som publik (som också är jury och domare i själva tävlingen) har stenkoll på musiken som spelas. Gillar man det så hojtar man, och det soundsystem som får bäst publikreaktion vinner.  

Idag verkar soundsystemkulturen som vi känner till den vara utdöende, och soundclash lockar inte i närheten så mycket publik på Jamaica som förut. Vad det innebär för dancehallens framtid är värt att titta närmare på. Det vore synd om clashkulturen och tävlingsmomentet försvann, för även om soundclash ibland tenderar att bli grabbigt, eller ursäkta, EN JÄVLA KORVFEST, så är det fortfarande en av de roligaste elementen i dancehall frö den insatte. Här är några av mina favoritronder från de senaste 2 dagarnas tittande. 


Migty Crowns tredje rond från World Clash 2007 i New York. Nicodemus-dubplaten som de spelar vid 6:35 är ett klassiskt exempel när dubplaten blir bättre än originallåten.

 


David Rodigan från UK Cup Clash 2008. Regeln för den här ronden är att det bara får spelas låtar med sångvokaler, och inga deejays. Rodigan som är ett levande reggaeuppslagsverk spelar några av de största konnäsörshitsen som någonsin har gjorts - på dubplate. Publiken, som förvisso är Rodigans hemmapublik, reagerar därefter. En, i mångas mening, nästan felfri rond. Publikreaktionen när Pinchers - "Bandolero" droppar runt 4:40 är vansinnig. 

 

Bass Odyssey från samma clash som Rodigan ovan. Reglerna för den här ronden är inga svordomar och inga dubplates, bara original 45-varvssinglar. Squingy från Bass Odyssey visar sann showmanship när han lyckas förolämpa ärkerivalerna Mighty Crown, och samtidigt visa hans sounds mångfald när han spelar ska- och rocksteadyhits vilka får publiken att jubla. Mighty Crowns rond från samma clash är en uppvisning i motsatsen när de lyckas bli utbuade när de spelar både Shabba Ranks - "Wicked inna bed" och Bob Marley - "Iron lion Zion", vilket bevisar att det inte bara räcker att spela hits, utan attd et är kontexten som avgör. 

 


Ett klassiskt klipp från det legendariska Biltmore Ballroom i New York när King Addies clashar Bodyguard sound. Här spelar Bodyguard några av 80- och 90-talets största dancehallhits. Publikvrålet när de släpper Barrington Levy - "Murderer" får armhåren att resa sig.

Om ni är intresserade av att höra fler soundclash-audios tycker jag att ni ska surfa in på Reggae Tapes, en svensk blogg som har blivit en guldgruva för reggae- och dancehallmixtapes. Klicka in er på "Souindclash"-länken och där hittar ni massor av soundclashpaterial.

 

/H

Fler blogginlägg från Hasan Ramic