Neger eller choklad?

Amat Levin 16:47 11 May 2010

 

Tänk att något så gott kan orsaka sådan uppståndelse.
 
Känner ni? Vet ni vad det är? Negerbollsdebatten är tillbaka! Maja skrev väldigt bra om det och debatten härjar även här. Usch, det här är egentligen en av de värsta diskussionerna jag vet. Mest för att jag har haft den åtskilliga gånger och jag alltid möts av samma korkade argument. Vanligast är:
 
”Vaddå, fett töntigt att vara så politisk korrekt!”
 
”Asså, det är ett fritt land och ingen får tvinga mig att sluta säga neger.”
 
”Eh? Det har alltid hetat negerboll.”
 
”Men hur ska folk som pratar spanska kunna säga ’svart’? Det heter ju negro!”
 
”Ah, men då borde vi förbjuda finska pinnar/vitlök också!”
 
Det är väl ganska tydligt var jag står?För mig handlar debatten om ordet ”neger” inte om något förbud – det handlar om interaktion och empati. Självklart varken kan eller vill jag att ordet ska förbjudas, men jag förbryllas alltjämt av människor som vägrar se problematiken i att bruka det. Jag behöver inte predika här – alla är väl någorlunda bekanta med att svarta har haft det tufft historiskt. Slaveriet tog slut för 150 år sedan, men så sent som för ett par decennier sedan kunde svarta människor i södern fortfarande bli lynchande för att de hade parkerat röven på fel toalett. Det här är old news.
 
Mer intressant är att markera skillnaden mellan olika språk. I USA har ”nigger” alltid varit det kontroversiella ordet, medan ”negro” var det mer politiskt korrekta alternativet (ja, även Martin Luther King Jr. använde ”negro”) innan ”Black”, ”African-American” och i vissa kretsar ”nigga” ersatte.
På svenska finns inte denna variation. Här finns bara ”neger”. Och neger ÄR ett negativt laddat ord. Varför? Jo, för att jag vågar påstå att alla svarta någon gång har blivit kallade neger i ett negativt sammanhang. Jag har blivit kallad negerjävel. Och mina systrar har fått höra negerhora och andra festligheter. Nej, jag är inte ute efter sympati och jag försöker inte måla upp en bild av att svarta i Sverige får stå ut med mängder av rasism. Däremot borde det inte komma som en överraskning att jag får dåliga associationer av ordet. Det går liksom inte att trycka på en knapp, vänta två sekunder och sedan njuta av en omprogrammerad hjärna som endast påminns om Pippi Långstrump varje gång neger nämns.
 
Och att ”neger” härstammar från spanskans ”negro” är kanske det mest löjliga sidospåret att fokusera på. Vad spelar störst roll – var ordet kommer ifrån, eller i vilket sammanhang det de senaste hundra åren har använts? Av samma anledning faller argumentet att man borde förbjudas att säga vitlök (eller Vitryssland, ha!). "Vit" är, precis som "svart", inte ett negativt laddat ord.
 
Ordet ”hora” är egentligen inte ett klockrent exempel eftersom det uppfattas som ett negativt ord av alla. Men ändå. Testa att kalla din kollega för hora. Eller din lärare. När hon blir sur skrattar du och säger att du inte menar något illa, eftersom hora för dig bara betyder kvinna. Bisarrt, eller hur? Så jag skiter i vad du menar. Jag, och väldigt många andra svarta i Sverige, får negativa associationer när folk kallar oss för negrer. Och det är, till skillnad från Nogger-fadäsen, inget nytt påhitt. Det är inte som att någon runt årsskiftet fick en snilleblixt och började härja om att ”neger” kanske gör folk sura. Jag skrev om det när det gäller asiater, men det är i stort sett samma princip här – det är jävligt lätt att säga att någon inte ska bli kränkt, när man själv aldrig har fått känna på hur det känns att bli dömd/hatad/stereotypiserad på grund av sin hudfärg.

 

 
Men nej, du behöver inte dra upp att vi har yttrandefrihet i Sverige. Självklart ska du säga negerboll om det där bakverket du beställer, trots att kassörskan eller den svarta kvinnan bakom dig ryser till. Självklart ska du bära en t-shirt där det står ”Bevara negerbollen!”. Självklart menar du inget illa och självklart är alla som tar illa upp lättkränkta och politisk korrekta mesar. Självklart ska du ta upp att det, när ordet negerboll uppfanns, knappt fanns svarta i Sverige, att ”neger” upplevdes som något exotiskt och att vi bör ta det som en komplimang trots våra egna erfarenheter. Självklart ska du förlöjliga debatten och fråga dig själv om vi istället ska prata om ”afrikanska småkakor” eller ”brunbollar”. Självklart ska du aktivt kämpa för att ”neger” ska fortsätta användas trots att ordet gör folk förbannade. Självklart!
 
Sedan kan man fråga sig varför så mycket energi läggs på ett enda ord. Om vi skulle sluta säga neger betyder det inte rasismen (mot svarta) upphör. Det finns så att säga bigger fish to fry. Men samtidigt representerar ordet någonting större för mig. De flesta som säger neger gör det av ren okunskap. Sedan finns det de som gör det avsiktligt, som någon slags protest mot att The Man försöker ta ifrån dem deras favoritord eller ett bevarande av en tradition (”hallå, vi har ju ALLTID sagt neger. Inge fel med det!). Dessa människor har jag otroligt svårt för. När vissa av mina kompisar säger neger rättar jag dem, ibland inte – det må bara vara ett ord, men det är ett ord som avslöjar mycket om människor och som HAR en plats i den större debatten om rasism, intolerans och framförallt respekt och förståelse för andra människors erfarenheter och upplevelser.
 
OBS! Övertydlig sak ni inte behöver påpeka: ALLA svarta tar inte illa upp av ”neger”. Oavsett vad rapvideos och slapp amerikansk media hävdar är vi inte en homogen grupp.
 
Edit: Här kommer ett YouTube-klipp där grymma Johan Hassen Khemiri sammanfattar det hela bra, medan Carin Hjulström visar sig okunnig på ämnet. Kolla vid sex minuter in:

Gilla:
upp
136 röster

Lämna en kommentar, bild eller gif här

47 kommentarer

  1. Bild för frida
    frida

    Du har helt rätt! Och Sverige kallas ibland för ett tolerant och öppet land, vilken jävla bullshit! Okunskap, intolerans och en ovilja att se sin roll i maktstrukturerna i världen (vita män står alltid högst upp i hierarkin) gör att vi måste dras med sådana här diskussioner fortfarande.
    Bra skrivet.

  2. Bild för Anna
    Anna

    bra skrivet!

  3. Bild för Maja Bredberg
    Maja Bredberg

    Åh, vad skönt att du skrev det du skrev Amat! Allra mest för att det är ett så jävla jobbigt ämne. Helt klibbigt.
    Jag ångrade mig typ så fort jag hade publicerat, man vill ju ha så lite som möjligt att göra med sådana människor. Därför har jag valt att inte följa debatten på hatbloggen.

    Jag har fortfarande Jay-Z's röst ekandes i huvudet:
    "A wise man told me don't argue with fools
    Cause people from a distance can't tell who is who"...

  4. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Word. Det är som att prata med en vägg. Folk som gör en grej av att säga neger är så fruktansvärt ignoranta. Men grymt att du håller fortet, trots klibbighet! Folk kommer inte att sluta använda det, men man kanske åtminstone kan få dem att förstå att ord faktiskt har historia, innebörd och laddning.

  5. Bild för Carro
    Carro

    Väldigt bra inlägg i debatten, själv så oerhört trött på idiotin runt rätten att säga saker och att det "alltid har hetat.." när det handlar om respekt, inte svårare än så

  6. Bild för Jasmin
    Jasmin

    Jag är all for att "ladda av" laddade ord, men det får ju precis motsatt effekt av att bevara-negerbollen-människorna ska vara så jävla obstinata. Strid gärna för att få kalla din negerboll negerboll men strid då också för att ingen människa någonsin mer ska behöva bli kallad neger som skällsord. Få människor kämpar för both causes, det är där skon klämmer... Beundransvärt hur man kan tycka det är viktigare att få säga NEGER (*hihi spännande*) än att aktivt motverka rasism.

    P.S. Jag har fan sagt chokladboll hela mitt liv, känns logiskt eftersom det är en boll av choklad, de på konditorierna fattar vad man menar kan jag meddela.

  7. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Indeed. Det som gör mig sur är inte egentligen de som säger neger, utan de som aktivt kämpar för att fortsätta säga det. Så småsint.

  8. Bild för Carl H
    Carl H

    Förjävligt att vi inte får säga negerboll i Sverige längre! Den politiska korrektheten har gått alldeles för långt! Vad kommer vi inte få säga näst?

    Snart får vi inte ens säga girigjudemaräng, bögscones, sneögdkineskanelbulle, kvinnor-är-dumma-i-huvudet-kola eller tjuvaktige tattarns butterkaka, eller ens klassikern Blattejävelmumsmums!

    Politisk korrekten har gått för långt!

  9. Bild för David
    David

    Det heter det, och kommer fortsätta med det. Varför har det plötsligt inte blivit okay att säga negerboll? Jo för några PK-moralist fjantar att gjort en höna utav en fjäder. Har vänner som kommer från Afrika som skrattar åt namnet, men som INTE tar det personligt. Och vilken VETTIG människa kan ta illa upp av en fucking cocosboll? Sjukt jävla samhälle säger jag bara!!!!

  10. Bild för Hellas
    Hellas

    David: Men har du ens läst vad han skrev? Det handlar ju inte om en kokosboll, utan om ordet neger och vad det har för innerbörd. Lär dig läsa!

  11. Bild för Politiskt Konsekvent
    Politiskt Konsekvent

    De flesta svarta och även vita av idag tycker att det är fel att använda ordet negerboll men en envis trotsminoritet vill fortsätta att trotsa. "Anti-PK-ligan". Så fortsätt trotsa då och ta konsekvenserna när ni blir konfronterade och så inte ett ord till om när ni blir kallade Svenne av invandrare. Vadå, det är ju ett förnamn och ett efternamn och även prefix för flera ortsnamn.

    Politiskt konsekvent.

  12. Bild för Peter H
    Peter H

    Välskrivet Amat!

    Det värsta är ju människor som frågar (som kvinnan som intervjuade herrarna Khemiri och Eliasson) "vad ska man säga då när man träffat en mörkhyad person?". Det slår dem aldrig att säga 1) förnamn om man känner personen 2) för- och efternamn om man känner vederbörande so-so 3) eller typ "en diplomat som heter so-and-so" om det är en helt okänd person. Aldrig att n-bollsanhängarna skulle fundera på hur det känns för andra att de uttrycker sig så.

    Usch att det är så risigt fortfarande i Sverige att man objektifierar folk sådär helt öppet på (antar jag) nationell TV, skulle ju inte riktigt funka på BBC. Hon borde ärligt talat skämmas.

  13. Bild för Joséphine
    Joséphine

    Jag har själv rest ämnet till diskussion på min arbetsplats, och försökt förklara att det kanske inte är helt klockrent. Reaktionen har blivit att mina kollegor nästan blivit arga på mig för att jag försöker hindra deras frihet till uttryck O.o
    Men det är ju för fan en chokladboll, kan ni inte bara låta den vara det då?

  14. Bild för Anonym
    Anonym

    Det var visserligen länge sedan du skrev detta men jag kommenterar ändå. Jag vill bara tacka dig för din text. Det var det bästa jag har läst i det här ämnet och ger mig styrka och argument när den här diskussionen dyker upp.Tack.

  15. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Tack. Hoppas du sätter någon negerbollsälskare på plats nu!

  16. Bild för Anonym
    Anonym

    Men herregud. Kollade klippet med Khemiri (en klok man annars). Är den där Carin alltid så där uppskruvad och döv för vad som sägs rakt i ansiktet på henne? Och har hon aldrig hört orden kokosbollar? Eller chokladbollar? Hatar journalister som med våld ska tvinga fram en kontrovers.

  17. Bild för Natalie
    Natalie

    Så jävla bra skrivet.

  18. Bild för Andre Luco
    Andre Luco
    ". Jag har blivit kallad negerjävel. Och mina systrar har fått höra negerhora och andra festligheter." Samma sak gäller för ordet "Svenne". Svennejävel, Svennehora, är inte direkt ovanliga uttryck. Och jag vet att du inte har något emot att säga Svenne.
  19. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Nja, då missar du den historiska aspekten som har en rätt betydande roll i hur vi tolkar ord. Det kanske inte ser ut så i teorin, men i praktiken har "neger" mer gemensamt med "nigger" än "negro" (som ju användes av medborgarrättskämparna själva).
    Motsvarigheten till "svenne" är "blattar" eller "svartskallar" som är betydligt mer accepterat. Dessutom är "Svenne" mer en markör för en torr person, eller "the average guy", snarare än någon som riktar sig mot en nation eller etnisk grupp. En turk, eller somalie kan alltså också vara en "svenne".
    Sen att du "vet" att jag inte har nåt emot att använda ordet ställer jag mig frågande till. Jag tippar på att en googling visar att till och med "neger" är mer vanligt förekommande.

  20. Bild för Andre Luco
    Andre Luco
    "r "neger" mer gemensamt med "nigger" än "negro" (som ju användes av medborgarrättskämparna själva). Inte direkt, neger användes i encyklopedier tillsammans med "judisk ras" samt "Medelhavsras" den ras som jag då tillhör till 50%(teoretikt). I den bok jag har hemma så används neger bredvid dessa. Helt neutralt, helt utan rasistiska åsikter, utan endast runt information som "ras som stammar från det afrikanska området" alltså geografiskt och utan värderingar. Alltså inte som ett skällsord eller "derogativt" som du påstår. "Motsvarigheten till "svenne" är "blattar" eller "svartskallar" som är betydligt mer accepterat. Dessutom är "Svenne" mer en markör för en torr person, eller "the average guy", snarare än någon som riktar sig mot en nation eller etnisk grupp. En turk, eller somalie kan alltså också vara en "svenne". " Märks att du inte bor i förorten eller umgåtts särskilt mycket med "blattar". Svenne är ett tecken på förakt. "vad ska du göra, du är svenne". Eller: "hur tänkte han, svennen tror han är blatte". Etc etc. Har även vänner ute i tensta av etnisk svensk härkomst, de kan intyga detsamma.
  21. Bild för Andre Luco
    Andre Luco
    "r "neger" mer gemensamt med "nigger" än "negro" (som ju användes av medborgarrättskämparna själva). Inte direkt, neger användes i encyklopedier tillsammans med "judisk ras" samt "Medelhavsras" den ras som jag då tillhör till 50%(teoretikt). I den bok jag har hemma så används neger bredvid dessa. Helt neutralt, helt utan rasistiska åsikter, utan endast runt information som "ras som stammar från det afrikanska området" alltså geografiskt och utan värderingar. Alltså inte som ett skällsord eller "derogativt" som du påstår. "Motsvarigheten till "svenne" är "blattar" eller "svartskallar" som är betydligt mer accepterat. Dessutom är "Svenne" mer en markör för en torr person, eller "the average guy", snarare än någon som riktar sig mot en nation eller etnisk grupp. En turk, eller somalie kan alltså också vara en "svenne". " Märks att du inte bor i förorten eller umgåtts särskilt mycket med "blattar". Svenne är ett tecken på förakt. "vad ska du göra, du är svenne". Eller: "hur tänkte han, svennen tror han är blatte". Etc etc. Har även vänner ute i tensta av etnisk svensk härkomst, de kan intyga detsamma.
  22. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Har bott (och bor fortfarande)  längst ut på gröna linjen i alla mina 24 år, så det har nog inte med det att göra Andre. Och igen, det teoretiska är egentligen ointressant, "neger" används idag, i praktiken, nedsättande – fråga närmaste svarta person. Och som sagt, mitt största problem är inte ens ordet i sig (det är bara ett ord, trots allt) utan att folk envisas med att använda det när de vet att de flesta som är föremål för ordet tar illa upp. Hade jag använt "svenne" (vilket jag, som sagt, inte gör) hade jag inte haft några problem med att använda ett annat ord om någon fick mer eller mindre hemska associationer av det. Vissa kanske skulle kalla det att få sin yttrandefrihet berövad. Jag håller inte med. Du har rätt att säga neger – men jag har rätt att ogilla det.

  23. Bild för Andre Luco
    Andre Luco
    ". Vissa kanske skulle kalla det att få sin yttrandefrihet berövad. Jag håller inte med. Du har rätt att säga neger – men jag har rätt att ogilla det. " Vet inte om man har rätt att säga neger. Det finns ju grupper som Afrosvenskarnas riksförbund, som ville att man skulle avsätta massa folk på Lunds universitet. De som arbetar på förbundet får alltså pengar för att känna sig kränkta. Givetvis kan de inte sluta ta åt sig av saker, för att det är där deras källa till inkomst ligger. Om man faktiskt kunde säga "neger" utan vare sig hot om våld, eller om stämning, eller lagbrott, så hade vi inte haft en hotad yttrandefrihet, eller rättshaverister, s.k "professionella offer". Sen är ju hets mot folkgruppslagen rasistisk, då det är endast Etniskt Svenskar som inte innefattas av den. Allt borde kunna sägas i en demokrati.
  24. Bild för Andre Luco
    Andre Luco
    Var är eg artikeln om rasism mot Svenskar? Det vore imponerande om ni vågade att röra vid. Inte helt okontroversiella saker som i princip redan löst sig. Negerboll kallas chockladboll på de flesta cafeer.
  25. Bild för Anonym
    Anonym
    Bra skrivet, och intressant klipp.
  26. Bild för Henk
    Henk
    Det här var en väldigt pedagogisk och bra genomgång av något som borde vara självklart. Jag hade behövt den för sisådär 15 år sedan, när jag själv inte fattade varför ordet väckte obehag. Kattor jag hade fattat snabbare om någon hade förklarat såhär istället för att bara påstå att ordet alltid varit en förolämpning.
  27. Bild för Anders***
    Anders***

    Tack Amat för veckans flabbis. Först läste jag din artikel "Framtidshopp: Black Hippy". Därefter denna. Skrattar så tårarna rinner. Jag är säker på att du inte inser det roliga och att du nu känner dig kränkt över mitt påpekande men det är ju det som definerar medelklassen, deras tro att de har tolkningsföreträde gentemot alla andra och att de kan säga vad som är rätt och fel.

  28. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Jag inser inte det roliga i ditt oklara påpekande eftersom jag som medelklass (haha) anser att jag har tolkningsföreträde? Nja du, det känns som att du behöver läsa om vad du skrev.

  29. Bild för Anders***
    Anders***

    Tittar man på språkbruket så ser man en påfallande stor skillnad mellan dina två artiklar. I den om hop hop väljer du att skriva många engelska ord och att använda "hip hop uttryck". I den andra återfinns ett helt annat språkbruk. Vilket intryck tror du det ger? Vilket intryck tror du det ger när du därefter väljer att ta upp det extremt uttjatade ämnet "negerboll"?
    Det står en elefant i rummet Amat, hur sugen är du på att prata om den?

  30. Bild för Anders***
    Anders***

    Tittar man på språkbruket så ser man en påfallande stor skillnad mellan dina två artiklar. I den om hop hop väljer du att skriva många engelska ord och att använda "hip hop uttryck". I den andra återfinns ett helt annat språkbruk. Vilket intryck tror du det ger? Vilket intryck tror du det ger när du därefter väljer att ta upp det extremt uttjatade ämnet "negerboll"?
    Det står en elefant i rummet Amat, hur sugen är du på att prata om den?

  31. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    "Därefter"? Jag kan inte rå för i vilken ordning du väljer att läsa mina inlägg – det du kommenterar på just nu är cirka två år gammalt. Vidare var jag inte med på mötet där det bestämdes att skribenter måste hålla sig till ETT språkbruk och inte får ha olika toner av seriositet. Som du kanske förstår är jag inte särskilt intresserad av vilket intryck du får, så du får prata elefanter hur mycket du vill.
    Dessutom – "det uttjatade ämnet negerboll"? Och du säger att jag anser mig ha tolkningsföreträde.

  32. Bild för Jonas
    Jonas

    Anders: Vilken jävla mupp du är.

  33. Bild för Layla Khairallah
    Layla Khairallah

    Jag tror att det beror på hur man säger det, precis som att vissa använder ordet bög eller flata som ett negativt ord eller tvärtom. Men det är ändå inte okej, det känns knappast passande år 2012 eftersom det inte är neutralt.

  34. Bild för Ami
    Ami

    Tack för detta blogginlägg! Du lyckas sammanfatta exakt de tankar och känslor jag själv har kring det ordet. När jag växte upp fanns det ett gäng killar på min skola samt på min "gård" som ständigt kallade mig för "jävla neger", under större delen av låg- och mellanstadiet var det alltid ordet "neger" som användes av barn för att sätta mig på plats. Andra ord såsom apa, blatte och svarting användes också, men "neger" har alltid varit rasisters favoritord. Att nu från höra från (mestadels) vita människor att det är absolut inget fel på ordet neger och det har ju alltid hetat "negerboll" och oj vad överkänsliga och PK vi är som försöker förbjuda ordet... jag blir galen på detta. Denna småaktiga kamp som vissa svenskar har påbörjat för att forcera fram någon slags allmän acceptans för detta ord, för mig är det inget annat än idioti och tjurighet som gränsar till respektlöshet. Och att Carin Hjulström också är en sån jubelidiot gör mig djupt besviken. "vad ska vi säga då?"... eh... det går alldeles utmärkt att säga chokladboll om bakverket ifråga, och också alldeles utmärkt att referera till svarta eller mörkhyade som just svarta, mörkhyade, afrikaner mm. Svart är ett synnerligen bra ord, bara en stavelse om man nu är så lat att man inte orkar säga "mörkhyad" eller "afrikan". Vad är egentligen problemet?
    Det som irriterar mig mest är inte order "neger" utan småaktiga människors vägran att förstå att det ordet för många (inte alla, men MÅNGA) mörkhyade människor har en negativ klang, något som nästan får oss att låta omänskliga. Även i Pippi Långstrump genomsyrades konceptet "neger" av rasism och vit imperialism... den första vita mannen som dyker upp på en ö med infödingar blir automatiskt deras "negerkung". Den vite mannen är den naturlige ledaren i en civilisation av primitiva "negrer" och hans dotter blir per automatik deras "prinsessa" som får köra med infödingarna. Analyserar man det hela verkar det ju inte riktigt lika gulligt längre.
    Men visst får folk använda vilka ord de vill, jag har aldrig förespråkat något förbud. Men om envisa människor tänker fortsätta säga "negerboll" trots att de vet att det väcker negativa känslor så får de vara fullt beredda på att folk tar illa upp och på att de kommer att mötas negativa reaktioner. Det är något som "negerboll"-aktivisterna vackert får lära sig acceptera.

  35. Bild för Katarina
    Katarina

    Bra skrivet! Och inte bara färgade människor tar illa upp av ordet, jag tycker det är väldigt obehagligt att höra för, som du säger, associationerna det ger.

  36. Bild för Pepe
    Pepe

    Katarina > Alla människor är färgade, i olika nyanser.

  37. Bild för Redguard
    Redguard

    Bra artikel. Vill även tacka AMI för ett bra inlägg (de är så pass få att man måste via uppskattning för dem). Du sade i princip

    Ordet Neger är ett ord laddat. Ser man till hur det har används de senaste 300 åren lr så, så upptäcker man att det nästan bara användes i mkt negativa sammanhang. Negro, spanskans svart är en benämning på en färg, men som ibland kan användas för människor. Ungefär som vi säger svarta. Det fallet gäller inte neger (lr dess engelska ekvivalent nigger) som används för att benämna människor. Det är ingen (rent generellt asså) som använder neger som för att beskriva sin nya bil eller tröja. Det är ingen färg. Något som en SD representant en gång hävdade (föga förvånande).

    Tycker man det är svårt att veta vad man skall kalla en neger så kan jag i så fall rekommendera blåman. Ett gammalsvensk uttryck utan det bagaget som neger bär på....

  38. Bild för Calle W
    Calle W

    Använder själv inte ordet neger och tycker som landet nu ligger inte om att andra gör det heller. Men. Var det verkligen ordet "neger" som var det problematiska i uttryck som "negerhora" och "negerdjävel"? Jag menar, det är ju knappast orden jude eller arab som är problemet i uttryck som "judehora" och "arabdjävul". Sladda förbi flashback vettja. Inte fan är rasisterna mindre rasistiska för att dom i dag kallar alla svarta för "somalier" eller möjligen "blattar" när det passar bättre ("afrosvenskar" kommer säkert i morgon). Men okej, ordet neger får väl under visst rabalder nu anses vara begravet. Och ordet zigenare är - tyvärr enligt mig, för jag tycker att det är en av de vackraste ord vi har på svenska - på väg att bli det. Nästa ord att brännmärka lär bli "indian". Men sen då? Vad har vi vunnit? Inte ett skit om ni frågar mig.

  39. Bild för Tintin
    Tintin

    Stå upp för dom utsatta...

  40. Bild för Fredrik
    Fredrik

    Fast det ens negrar i Sverige när svensken skapade negerbollen?

  41. Bild för Leonid
    Leonid

    Passar det inte för utläningar att det heter negerboll och de blir "kränkta" buhu, packa väskorna och åk hem. Jag är själv utläning, just araber och negrar är de som alltid gnäller över allt. Samt att de är vår tids nya zigenare.

  42. Bild för Mikael Wranell
    Mikael Wranell

    Att jag läst denna artikel först nu är ju lite pinsamt. Icke desto mindre tacksam. Bug och bock Amat

  43. Bild för Amat Levin
    Amat Levin

    Mikael: Bättre sent än aldrig – tack!

  44. Bild för Seb
    Seb

    Min mor fick mig att börja säga chokladboll istället för säkert 20 år sedan. Jag överlevde denna hemska språkliga övergång.

  45. Bild för Sara
    Sara

    "det är jävligt lätt att säga att någon inte ska bli kränkt, när man själv aldrig har fått känna på hur det känns att bli dömd/hatad/stereotypiserad på grund av sin hudfärg." TACK för en kanoners sammanfattning av den här totalt värdelösa debatten (som även jag tagit ungefär hundratusen gånger)

Ferguson, Husby och strukturerna vi helst blundar för

Amat Levin 07:00 23 Aug 2014


OBS – denna text har, i nedkortad form, publicerats på Aftonbladet Debatt.

När detta skrivs har det snart gått två veckor sedan 18-årige Michael Brown sköts ihjäl med sex skott i det lilla Ferguson i utkanten av St. Louis. Detta trots att han enligt flera, av varandra oberoende, vittnen var ostraffad, obeväpnad och hade händerna i luften, något som även obduktionsrapporten tyder på. Ända sedan dess har invånarna i Ferguson protesterat. Dels på grund av polisens förtegenhet (de har varit extremt långsamma med att avslöja namnet på polisen och släppa sin egen utredning av händelsen), dels för att dödsskjutningen av Michael Brown bara är ett symptom på en större sjukdom som har gjort namn som Trayvon Martin, Amadou Diallo och Rodney King till ovilliga världskändisar. Protesterna har mötts av en chockerande militariserad poliskår som inte bara har använt sig av gummikulor och tårgas – det senare förbjudet att använda i krig enligt Genèvekonventionen – utan också har hindrat media från att filma och arresterat elva journalister.

Till en början gjorde stora delar av amerikansk media sig skyldiga till en demoniseringen av offret, något som är tragiskt vanligt när förövaren är en vit polis och den skjutne en ung svart man. Bilder där Brown i slappa kläder gjorde peacetecknet omskrevs som att han gjorde gängtecken och det fokuserades mer på att hans storlek – han var 1,93 lång och vägde 132 kilo – skulle kunna användas som vapen än att han var på väg att börja college och att hans lärare beskrev honom som lugn. Polisens överdrivna reaktioner på protesterna har dock i efterhand omvänt de flesta medier, förutom de allra mest konservativa.

I Sverige var tidningar och nyhetskanaler inledningsvis långsamma att förstå allvaret av situationen i Ferguson. Svenska medier missade det uppseendeväckande i att enorma skattepengar gick till att bepansrade bilar och poliser i gasmask skulle skydda en av sina egna och hålla både demonstranter, som förutom en minoritet var fredliga, och journalister i schack. Men de senaste dagarna har man kunnat se en större och mer tydlig bevakning från svenskt håll. Reportrar har till och med skickats över Atlanten för att prata med invånarna och försöka få en bild av varför förtroendet hos den mestadels svarta befolkningen är så låg för den mestadels vita poliskåren.

Det är annat än vad som hände när vi hade en liknande, om än betydligt mer småskalig, situation i Sverige. När Husbykravallerna bröt ut i fjol stod en hel journalistkår handfallen. För de flesta verkade den 20 minuter långa tunnelbaneresan från T-Centralen i Stockholm representera ett oövervinnligt hinder, för andra var kravallerna ett tillfälle att få leka krigsreporter på fronten – en chans att få framställa arga ungtuppar i Husby centrum som en blodtörstig milis i Mogadishu.

Nästan överallt beskrevs de som tog ut sin frustration på bilar och butiker som "ligister" och ”bråkstakar”. Vilket så klart var en del av sanningen, men inte hela. Polisens dödsskjutning av den 69-åriga mannen var, likt mordet på Michael Brown, bara en utlösande faktor – det verkliga problemet, att en marginaliserad grupp helt saknade förtroende för den poliskår som patrullerade deras gator, var inte lika populärt att tala om. Det var lättare för medier att fokusera på ”unga arga män” än att undersöka vad det gör med ett samhälle när polisen inte bara skjuter ihjäl en av invånarna, utan dessutom levererar felaktiga uppgifter om omständigheterna för dödsskjutningen.

Men jag tror inte att mediernas ensidiga fokus var medveten. I Sverige är vi nämligen väldigt bra på att identifiera och diskutera rasistiska strukturer någon annanstans, exempelvis i Ferguson. Men vi är i hög utsträckning blinda för att samma strukturer existerar här, allra tydligast nu när regeringen försöker bota rasismen genom att ta bort själva ordet "ras" ur svensk lagstiftning. Som att problemet sitter i ordet, inte i att vi faktiskt behandlar människor annorlunda beroende på deras hår, hudfärg och nationalitet. Det är samma problem som gör att vi är pigga på att donera pengar till fattiga människor i andra länder, men att vi blir obekväma, ja, till och med våldsamma när tiggeriet kommer hit.

Jag önskar att vi nästa gång vi ställs inför ett liknande problem blir bättre på att rikta strålkastarna mot oss själva. Att vi vågar erkänna att även gamla fina Sverige präglas av de strukturer och den segregering som är så lätta att identifiera på andra håll. Först då kan vi komma underfund med den verkliga orsaken bakom dessa våldsamma utbrott.

Gilla:
upp
45 röster

Svensk media, hejda er

Amat Levin 11:44 20 Aug 2014
Se alla artiklar om: 

Aftonbladets utsände kliver av tunnelbanan i Husby centrum.

Happ, så Peter Kadhammar och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth hänger i Husby en eftermiddag, äter baklava, besöker biblioteket och slås av hur o t r o l i g t annorlunda livet ser ut där.

”Husby känns som Mellanöstern eller Nordafrika. Människorna ser annorlunda ut och affärerna är annorlunda.”

Alltså. Nej. Husby känns inte alls som Mellanöstern eller Nordafrika. Det är inte alls motiverat att beskriva en plats som ingår i Stockholms kommun och ligger 20 minuter från T-centralen så här exotiskt bara för att det skiljer sig från ens egna, förmodat extremt homogena, område. Vad är ens poängen med den här krönikan? Att det FAKTISKT finns ”hyggliga” människor med ”välvilja” även i Husby, som annars bara präglas av bilbränder och ungdomsgäng? Eller är det bara ett sätt att kolla om det fortfarande bor mycket blattar i Husby? Att liksom ”vi åker ut dit en gång var tionde år och ser om det fortfarande ser ut som Mellanöstern eller om gentrifieringen har kickat in ännu så att vi vanliga vågar sätta foten där. Fortfarande bara baklava? Inget hippt hamburgarhak? Okej, vi kommer tillbaka 2024.”

Så trött på att våra stora tidningar på regelbunden basis producerar den här smörjan. Befinner vi oss i åttiotalet? Har jag hamnat i en Just D-video från 1993?

Gilla:
upp
86 röster

Situationen i Ferguson, del 2

Amat Levin 17:50 19 Aug 2014

Skandalerna i Ferguson fortsätter att avlösa varandra, så det är dags för en ny uppdatering. Om ni har missat vad som orsakat protesterna och hur det såg ut under de första dagarna kan ni läsa det här och här.

Sedan mitt senaste inlägg har vi fått veta mer om Michael Brown. Polisen har avslöjat att Brown, tidigare samma dag som han sköts ihjäl, ska ha rånat en närbutik. Detta i kombination med att han var 1,93 lång och vägde 132 kilo har använts av både polis och viss media för att motivera dödsskjutningen. MEN! Det har också visat sig att 1. ”rånet” bestod av att Brown stal en handfull cigaretter och 2. att polisen som stoppade Brown inte visste att Brown var misstänkt för detta ”rån”. Och då har vi inte ens gått in på det absurda i att en stöld av cigaretter motiverar att man skjuts till döds på gatan, som skådisen Jesse Williams reder ut på ett bra sätt här:

En oberoende obduktion har även visat att Brown skjutits sex gånger, varav två av skotten träffade honom i huvudet.  Placeringen och vinklarna på skotten tyder även på att Brown antingen hade ryggen mot polisen, hade ansiktet mot polisen men händerna i luften eller på annat sätt intagit en defensiv position. Det stämmer överens med de många, av varandra oberoende, vittnesmålen. De hävdar att 1. Brown försökt fly från polisen 2. att polisen sprungit efter och skjutit 3. att detta ska ha fått Brown att stanna, vända sig om och höja händerna i luften 4. att polisen först då avlossade de dödande skotten. Allt detta ska ha skett på avstånd, så även om polisen gjorde bedömningen att han var hotad av Brown torde ett icke-dödligt skott i benet räckt.


Polisen har också äntligen avslöjat namnet på den polis som sköt ihjäl Brown: han heter Darren Wilson och är 28 år. Ett vittne hävdar att Wilson varken ska ha försökt rädda Brown, ringt på ambulans eller anmält skjutningen. Med tanke på efterspelet – demonstrationerna har pågått i tio dagar – måste man ställa frågan om allt detta har varit värt det från polisens sida? Alla dessa skattepengar går åt att skydda en polis som av allt att döma har gjort fel, istället för att kåren bara erkänner att man har begått ett misstag och visar på transparens.


För pengar måste det kosta. Ganska rejält dessutom. Alla nätter verkar också följa samma mönster: fredliga demonstrationer möts av hårt polismotstånd, vilket triggar den våldsamma minoriteten bland de som protesterar, vilket i sin tur får polisen att gå in med all sin styrka. Förutom att media hindras från att filma (11 journalister har gripits), att Amnesty förts bort (!), att fler har skjutits och att nationalgardet nu har kallats in, fortsätter polisen att använda tårgas mot befolkningen. Tårgas som enligt Genevakonventionen är förbjudet att använda i krig, men tydligen går bra att använda här.



Mjölk hjälper mot tårgas.

Och, det är så klart uppenbart, men färg spelar så otrolig stor roll här. Det är omöjligt att bortse från. Någon testade att googla ”black teen killed by police” och jämföra med ”white teen killed by police”. Resultatet?

Och jag kan inte hjälpa att med den bakgrunden tänka på vilken roll färgen på polisen spelar in här. För tänk om det var en svart polis som skjutit ihjäl en vit 18-åring som, må hända hade snattat lite cigaretter, men ändå var ostraffad och på väg att börja college? Tror ni inte att den polisen hade avskedats och åtalats illa kvickt? Tror ni verkligen att vi hade sett dessa scener då? Att polisen skulle förvandlas till en militär som skjuter först och ställer frågor sen bara för att skydda honom?

Gilla:
upp
73 röster

I kölvattnet av mordet på Michael Brown: status på situationen i Ferguson

Amat Levin 10:30 14 Aug 2014



Den lilla staden Ferguson i närheten av St. Louis har de senaste dagarna sett ut som en krigszon sedan en polis sköt ihjäl 18-årige Michael Brown. Ett vittne har berättat att Brown hade händerna i luften och var obeväpnad när han sköts. Jag skrev om den händelsen här. Sedan dess har det även visat sig att Brown inte fanns i belastningsregistret och var på väg att börja college.

De senaste dagarna har alltså demonstrationer brutit ut som stundtals har runnit över i vandalisering och upplopp. Demonstranterna kräver att polisen ska avslöja namnet på den polis som sköt ihjäl 18-åringen.



Men, mer och mer berättar både invånare och journalister om att även fredliga demonstrationer möts av övervåld från polisens håll. Pansarvagnar, tårgas och poliser i skottsäkra västar patrullerar gatorna, förbjuder invånarna att protestera efter mörkrets inbrott och siktar med gevär mot bilar som bara var på väg att parkera intill en Quickstop-butik. ”Bring it! All you fucking animals, bring it”, sågs en polis säga. Den vanliga formen av dehumanisering som är så vanlig i sådana här fall. Flera av de som har arresteras berättat om att de senare släppts utan en förklaring till varför de blev arresterade eller att pappersarbete förts. Dessutom har det amerikanska flygverket begränsat luftrummet över Ferguson. 



Kanske allra mest uppseendeväckande är hur polisen verkar behandla media. Flera journalister vittnar om att de blivit omhändertagna, fått sina kameror konfiskerade eller sina huvuden inkörda i glasfönster. Och i klippet ovan skjuts tårgas mot Al-Jazeera-reportrar. Med tanke på att allmänheten har laglig rätt att filma polisen och att en avsiktlig förhindring/censurering av det strider mot den amerikanska konstitutionen och det första författningstillägget är det inte konstigt att många kallar polisens agerande för fascistiskt.

I USA älskar (konservativ) media att peka på ondskefulla länder på andra sidan jorden där makten styr över vad som rapporteras och behandlar invånarna hur den vill. När det nu sker på hemmaplan är media förvånansvärt tysta. Och de journalister som försöker bevaka händelserna motarbetas och grips. Det är extremt obehagligt.

Jag ska vara ärlig, det är extremt svårt att få en bild av vad som sker i Ferguson just nu. Med tanke på att vanlig media antingen inte bryr sig eller tillåts rapportera får man förlita sig på enskilda modiga på Twitter och Reddit. Här kan man följa en livetråd på Reddit från folk på plats.




 

Bonus:
Fin grej som hände i natt. Twittrare boendes i Gaza delade med sig av sina tips på hur man bäst klarar sig igenom en tårgassattack till invånarna i Ferguson.

Gilla:
upp
63 röster

Action Bronson i Stockholm

Amat Levin 18:01 13 Aug 2014


Debaser Medis igår.

Svängde förbi Action Bronsons konsert på Debaser Medis igår. Som sig bör präglades den av taniga dudes som sprang upp på scenen och försökte freestylerappa, taniga dudes som blev upplockade på scen och sedan bodyslamade ner i publikhavet och taniga dudes som var fascinerade av Bronsons kroppshydda. Men även av hans fantastiska rap som får mig att längta halvt ihjäl mig efter hans storbolagsdebut och de karaktäristiskt drogvänliga beatsen. Uppskattade även det bra ljudet, som är så ovanligt när det gäller hiphopspelningar.

Här ovan kan ni lyssna på Easy Rider som är producerad av Party Supplies och fungerar som förstasingeln från kommande albumet Mr. Wonderful.

Läs mer av det jag har skrivit om Action Bronson här!

Gilla:
upp
45 röster

Polisens dödsskjutningar, mediers avbildning och #iftheygunnedmedown

Amat Levin 16:29 11 Aug 2014



Det är fortfarande extremt farligt att vara svart i USA. För en knapp månad sedan stoppade 43-årige Eric Garner ett slagsmål och blev själv sedan närmad av New York-polisen. De övermannade honom, tog ett så kallad chokehold (ett grepp som NYPD har bannlyst sedan 20 år) och slängde ned honom på marken. Trots att Garner hade astma och sa att han inte kunde andas höll polisen fast honom i greppet. Obduktionen visade att Garner varken var full eller drogpåverkad, som media spekulerade om, och dog av en hjärtattack till följd av den hårdhänta behandlingen.

Nu i lördags var det dags igen. 18-åriga Michael Brown var på väg till sin mormor när han av ännu oklar anledning hamnade i ett bråk med en polis som försökte arrestera honom. Brown ska ha knuffat polisen som svarade med att skjuta honom. Enligt vittnen ska Brown då ha vänt sig om och sträckt upp sina händer innan han av smärtorna föll till marken. Då ska polisen ha närmat sig Brown, som var obeväpnad, och skjutit ihjäl honom. Exakt hur många skott som avlossades har inte avslöjats ännu, men enligt Jon Belmar, polischef i St. Louis, var det ”more than just a couple”.

Michael Brown-fallet är så pass färskt att omständigheterna kring dödsskjutningen fortfarande utreds. Men det vi redan nu kan se är att amerikansk media traditionsenligt gör sitt bästa för att utmåla offret som någon slags thugifierad gängmedlem. Bilden ovan har använts i rapporteringen kring Brown och på vissa håll har de haft mage att kalla peacetecknet för en gängsymbol. Samma sak hände med Trayvon Martin. Varför kunde man se just denna bild användas?..



… när bilder som de nedan fanns att tillgå i ännu större utsträckning?


Just därför har #IfTheyGunnedMeDown börjat trenda på Twitter och Instagram. Amerikanska svarta visar upp vilken bild medier hade använt i rapporteringen om just de hade blivit skjutna av polisen, och förklarar på så sätt hur lätt det är att förvränga bilden av svarta och i förlängningen plantera fröet hos tv-tittare att svarta = farliga.








Bonus:

Här kan man läsa om 20 obeväpnade svarta som har skjutits ihjäl av polisen.
 

Gilla:
upp
58 röster