Yung Nation

Lästips! En text om Dallas och en text om Frankie The Lucky Dog

Vad blir det för rap 22:19 20 Jun 2015


Bild från DJBooth.net

"Dallas has always existed as Texas's Bay Area: a diverse, cultured, ratchet festival of Badus, Boosies, and Bilals."

 

Den senaste veckan har två väldigt viktiga artiklar publicerats, Noisey-stycket DALLAS HAS THE BEST RAP SCENE IN THE COUNTRY THAT YOU'RE NOT PAYING ATTENTION TO och David DrakeDoggystyle (som Sanna uppmärksammade mig på).

Det som texterna har gemensamt som gör att jag skriver om dem i samma inlägg är att båda behandlar varsitt av allmänheten underbevakade och ouppmärksammade rapstäder: Dallas och Baton Rouge. Grejen är att båda dessa städer har en bakgrund som varit direkt avgörande för hur rap överallt låter idag, men det har inte uppmärksammats. Alltså det är inte två random-ställen som visar sig ha haft några hyggliga akter om man sätter luppen till, Dallas klubbrap har skapat trender som vi hör spår av idag och Baton Rouge råa berättande med både röster och beats har hjälpt till att sätta ribban för den nivå av ärlighet och ratchetness vi hör över hela världen idag.

Det här har jag tjatat om till alla som velat lyssna i snart tio år. Först till vänner och bloggläsare, de senare åren till podcast-lyssnare och andra bloggläsare.

 


Frankie The Lucky Dog. Foto: Victor Michael

 

Jag vet dock att jag aldrig på allvar försökt förklara och visa med stycken av musik etc vad som gör de här scenerna speciella. En stor del av anledningen till det är att det är ett jävla stort jobb att leta upp stycken och visa likheter och paralleller till samtida musik, en sammanställning jag inte tagit mig till att göra varesig för mig själv eller för nån läsare/lyssnare. En annan anledning är att nog tänkt att jag gjort min del genom att försöka beskriva hur ny rap och nya sound blir till: genom ett myrr av influenser och inspiration, en blandning av lokala sound och samtida radiotrender och allt annat i världen.  

Men ibland försöker jag, t ex som i avsnitt 74 när jag försökte (kanske ej lyckades) härleda hur dagens bubblande Houston-sound influerats av Dallas klubbrap (som influerats av Houston) och NEW ATLANTA (NEW NEW NEW ATLANTA snarare)(som i sin tur har klara rötter till gamla Atlanta och Memphis etc).

Och ibland gör andra jobbet. Så över till lästipsen och några ord om de båda texterna.

Doggystyle:

Doggystyle består av ett enormt intressant poträtt av Frankie The Lucky Dog skrivet av David Drake, världens mest engagerade bloggare som de under ett antal år hårdbevakat Baton Rouge rapscen på frankiethaluckydog.blogspot.se (den gör om det till .se för mig, antar att .com funkar också). Frankie har asperger och han skriver väldigt underhållande. Helt ärligt så är jag säker på att några av VBDFRs lyssnare tänker på oss (kanske framförallt mig !! ) som vi tänker på Frankie, en rapnörd som tagit allt lite för långt. 

"Like many who have this form of high-functioning autism, Frankie speaks with a loud, flat affect, even as he adopts certain facets of black dialect. He also fixates on certain subjects, both in conversation and more broadly in life—for Frankie, that means lottery tickets and Louisiana rap music."

Enormt intressant text, så läs den. Och glöm för guds skull inte att Frankie hade rätt, Baton Rouge-rap är något speciellt. Ni har inte hört snacka fram tre-fyra magisteruppsatser i längd i podcastform om Kevin Gates utan legitim anledning.

"In many ways, it’s an anachronism from the time before social media, an era when the Internet—and the people who lived most of their lives on it—seemed, well, a little weird."

 

Om VBDFR tar sitt raplyssnande för långt eller inte får nån annan avgöra. Jag känner dock att det är 100% allmän sanning att resten av världen inte gjort sitt vad det gäller lyssnande och bevakning av Baton Rouge-rap. Hur kunde det annars ta över ett år innan jag fick reda på att de bråkande gamla VBDFR-favoriterna från Double TroubleRed och She Money släppt ett beef-mixtape med faktiska fysiska greppbara mp3s. Och hur kan det ogranskat hända att nån random låter Red vänta nästan 4 min innan hon börjar rappa (och slakta artisten hon gästar). Utan Frankie The Lucky Dog hade vi inte haft en chans.

Klicka på bilden av Frankie för att läsa texten (bild Victor Michael).

skarmavbild_2015-06-20_kl._20.13.36.png:


DALLAS HAS THE BEST RAP SCENE IN THE COUNTRY THAT YOU'RE NOT PAYING ATTENTION TO:

Mel of The Outfit, TX har delvis gjort precis en sån sammanfattning jag inte orkat ta mig till, och han inleder med att förklara varför texten behövs.

"By now it’s safe to say that Texas’s place in the hip-hop canon is well understood, and Houston stands as one of the genre’s most important musical hubs. As a state, we love that, but ignoring the remainder of the state is a little like talking about West Coast hip-hop and only mentioning Los Angeles. Dallas has always existed as Texas's Bay Area: a diverse, cultured, ratchet festival of Badus, Boosies, and Bilals."

Jag har alltid känt att jag inte gått djupt nog in i Dallas-scenen, jag valde bort den helt enkelt och började fokusera på det område som Mel jämför staden med: Bay Area. Men jag har alltid fattat att det är något jävligt speciellt med Dallas-scenen. Redan vid en ytlig granskning är det tydligt att scenen där har några jävligt positiva egenskaper när det gäller att skapa bra rap (eller rap som jag gillar snarare): innovation premieras*, flytet går före allt, klubb-hits / dansvänlig musik premieras.

Dallas gör musik för två kategorier av lyssnare: de som vill känna musiken och high school-kids. 

"Around 2007, a number of Dallas artists began to soundtrack a sort of inner-city war dance—residents of various Dallas neighborhoods would hit their respective variations of the dance before or after brawling—that became the Dallas Boogie"

Artikeln går in det här på ett sätt jag verkligen uppskattar, en kortare genomgång om stadens raphistoria och en ordentlig presentation av dagens Dallas-scen. Även om jag aldrig hann gå in i djupet rejält så har jag lyssnat en hel del på Dallas-rap, men jag har missat tusen gånger mer. Min tid var typ 2007-2012, när legend-posset Dirty South Rydaz (DSR) hade haft sin storhetstid och några yngre medlemmar skapade Dallas City Council (D.C.C.)Tum Tum, Lil Ronnie, Treal Lee & Prince Rick, Dorrough, Fat Bastard och Yung Nation är veteranerna jag kan bäst från Dallas. Den klubbiga versionen av Houston-rappen (som Beatking influerats av och återuppväckt Houston med ni vet). Mels radar upp typ 25 nya artister som helt oförvånande är lika jävla nyskapande och intressanta som min tids Dallas-rappare var. 

"Then, in 2009, right as this two-year-old movement seemed on the cusp of going national, the LA rap group Cali Swag District made an homage to the movement, influenced in particular by North Dallas rapper Lil Wil’s “My Dougie.” Their song, “Teach Me How to Dougie,” became a global phenomenon"

Klicka på varenda jävla youtube artikelförfattaren har bäddat in. Klicka på bilden för att läsa artikeln (foto Karlo ramos):

 

Bonus: Om ni vill höra lite otroligt bra rap från Dallas, nedan är ett av mina topp 10 bästa album någonsin inbäddat. Fat Bastard och Lil Rick aka SonnyAmerikaz Most Throwdest släpptes i vanlig och S&C version för tio år sen 2005. Det är fortfarande idag nåt av det bästa mest svängiga som vi nånsin kommer få höra.

 

 

/Hugo

Läs mer

Undrade precis var Yung Nation var (nu när Sauce Twinz finns)

Vad blir det för rap 14:27 21 Apr 2015

skarmavbild_2015-04-21_kl._14.05.50.png

 

(Sauce Factory) - (Future-influenserna) = Yung Nation

Det är sen gammalt. Houston-duon Sauce Twinz har via Beatking som gjorde det först tagit det bästa från Dallas (som tog nåt av det bästa från Houston), blandat med helt vanlig Houston-rap och influerats av samtidens sång-rappare från Atlanta som Future, Rich Homie Quan, Young Thug etc (som i sin tur kom upp i en kultur som influerades av äldre Houston-rap som Fat Pat/Z-Ro/Hawk etc).

Jag kommer inte punkta upp det här eller nåt för det är ändå inte en obestridbar teori, det är bara min uppfattning av läget baserad på lyssnande på ca 300-500 album med rapmusik per år i 10 år.

Något som också är sen gammalt, hursomhelst, är att Yung Nation är en av mina favorit-före-detta-tonårsrap-grupper. De var typ 17 när de dök upp på Dallas-scenen och lät så här:

 

 

Jag älskade Yung Nations unga Dallas-sound och en av anledningarna till att jag de senaste åren älskat Beatking och det senaste året älskat Sauce Twinz är att jag tycker de har byggt upp nåt ännu fetare med Dallas-soundet som grund. Nu hörs inte så mycket buzz kring Yung Nation så jag satt precis och funderade på vad de tagit vägen när informationen om att de släppt ett nytt freestyle-mixapte dök upp på min skärm (efter att jag googlat "yung nation"). Efter en sanna-lyssning kan jag säga att JA jag tycker fortfarande om detta ljud, men jag tror nog att de kommer stannar där på nånstans under miljonen youtube-views och liknande framgång, medan Sauce Twinz tar över världen. Kanske är det för att jag vill göra nån sorts hommage till soundets urfädrer, jag vet inte, men jag kommer fanimig lyssna på detta tape ordentligt. 

Vem vet ni kanske också gillar det! Annars kan ni gå direkt till framtiden och lyssna på Sauce Factory-dängan Mona Lisa som är inbäddad precis under mixtapet AF4.

 

/hugo

 


Läs mer

H: Yung Nations nya mixtape

Vad blir det för rap 12:12 11 Dec 2013

 

Allra första gången jag någonsin bloggade här på Nöjesguiden skrev jag om min före detta favorit-tonårs-rapduo Yung Nation. Yung Nation-killarna är nu fullvuxna typ 21-åringar nu och de har efter chock-lång tid äntligen släppt uppföljaren till 2011 års mixtape iYess.

Min första reaktion när jag snabblyssnade igenom iYess 2 igår var ändå lite lättnad, de har kvar nästan lika mycket studsande energi som när de fortfarande var tonåringar (t ex här). Jag var rädd att de dels skulle ha blivit lite sunkigare typ, rap life osv. Jag var även rädd att de skulle ha övergivit sina rätt opolerade Dallas-hyphy-beats för nån proffsvariant av nån erfaren producent med studiovana typ. Skräcksenariot är alltid att det ska gå som det gick med Yung Chops I Don't Like när nåt vuxet doucheface petat sönder beatet (det är 100% objektivt sant att remixens beat är sämre, imho). Vuxna 

Men jag tycker vi klarar oss denna gång, Yung Nations energi gör att det fortfarande låter väldigt mycket som rå ungdomlig energi. 

 

 

Min andra reaktion var följande: en klapp på min egen axel. Sedan jag första gången noterade (märkte aldrig hans gästspel på Snoops skivor) att jag lyssnade på LA-rapparen Problem har jag tänkt för mig själv, fan vilken fet röst han har. När Problem gästrappar på Pimp ungefär halvvägs in på iYess 2 kommer jag på mig själv med att älska Problems röst mer än någonsin. Så jag håller fortfarande med mig själv och känner av någon anledning nöjd med det(?).

Lyssna på hela iYess 2 i spelaren nedan, eller ladda ner som fysiska greppbara mp3s här (deras egna länk).

 

 

PS. Min utlovade post om Dallas alla danser kommer! Här kommer ett smakprov, barn som dansar ricochet på en parkeringsplats:

 

 

Av: Hugo

Läs mer

Hugo: Världens gladaste rappare

Vad blir det för rap 10:45 13 Nov 2013

Hej till dig (som läser) från mig (Hugo)!

På bilden ovan ser ni vad jag just nu i denna minut kan tänka mig kalla världens gladaste rappare. Alltså, den här bloggen utlovar "bra och/eller intressant rap". Här och nu på en gång med detta blogginlägg som exempel kommer ni få reda på ungefär vad jag menar med det. Så mer om de glada rapparna inom kort. Först ska jag bara berätta för er kära läsare att det kommer se ut så här nu, jag kommer stundtals skriva helt och hållet rimliga inlägg om t. ex. bra rap, men jag kommer också skriva för långa texter om rap och rappare som fastnat i mitt huvud av svårförklarliga skäl (t. ex. att de är orimligt glada).

Vi skulle kunna säga att jag inte har lärt mig nånting av mina typ 5 till 12 år som bloggare av olika slag (t. ex. relativt ambitiös och rätt medioker mp3-bloggare på sidor av varierad storlek, usel matbloggare här och där, usel-till-medioker Bolaño-bloggare, världens bästa Xavier Rudd-bloggare och orimligt ambitiös bloggare om musik från San Francisco-bukten och dess omnejd, etc.). Lol har du bara haft en blogg?

Vilka är det vi ser på bilden då? Frågan är felaktigt ställd, bilden är ju svaret på denna fråga: vilka är världens två gladaste rappare? 

Vi börjar med den näst gladaste rapparen: B. Reed (den skrattande zombien på bilden). Den förre detta tonårsrapparen B. Reed är numera än fullvuxen rappare, han är även ena halvan av gruppen som länge var min favorit-tonårsgrupp: Yung Nation. Jag har följt Dallas-gruppen sen 2010 kanske, då hade de precis gått ut gymnasiet och jag hade rätt nyligen insett att jag inte längre var en tonåring. "Tonåringar dricker rimlig mängd mjöd" och liknande hypotetiska löpsedlar, jag hade precis fattat att det inte handlade om mig. Antagligen är jag inte den enda som fattade det först när jag var 23 typ (eller 24, 25, ännu äldre??), så jag hoppas ni förstår. Jag minns alltså det här i relation till Yung Nation med anledning av deras sång 90s Baby. Den berättade bl. a. att ingen 80-talist minsann kunde se sig själv som ung.

Även att Yung Nation på 90s Baby dissade hela MC Hammers karriär på ett väldigt underhållande sätt: "I was born in 92 - the same year as MC Hammer". Vad betyder det ens? Var 1992 det enda året MC Hammer existerade?

Sen dess har inte mycket hänt, eller de har släppt massa musik men de har egentligen oförändrat fortsatt vara en av Dallas-rapscens mest lovande grupper. Vilket verkligen inte är fy skam - Dallas rap är ju enligt min subjektiva åsikt den objektivt mest underskattade rapscenen. Hör här: Dallas-rap var länge för omvärlden mest känt för att deras rappare hade kreativa frisyrer lite tidigare än resten av rapvärlden. Idag finns mohawks och röda cornrows och liknande lite här och var så nu flyger Dallas lite under radarn - det hindrar dock inte scenen från att vara kreativ på (två) andra sätt:

(1) De dansar - minns ni vilka danser? Oroa er inte - jag kommer påminna er i ett separat inlägg inom kort. 

(2) De har tagit sina favoritelement från Houston-rap och skapat en egen genre av studsande och glada klubb-hits. Oroa er inte - jag kommer skriva om detta också. 

Yung Nation har hittills inte klarat att hålla sig ifrån vare sig dansandet (anonym dansare här) eller de studsande klubbhitsen. De har inte heller lyckat hålla sig ifrån att delta i den stora internationella zombie-hetsen (som fortfarande ännu pågår va?). De har inte ens lyckats hålla sig från att kombinera zombies, skapandet en ny dans och skapandet av en ny studsig klubbhit. Lagom till Halloween kom nämligen videon till Zombie Nation 2.0:

Och det var precis när jag kollade på den här videon som jag upptäckte att B. Reed är världens näst mest glada rappare. Ni ser väl att den andra rapparen i Yung Nation, Lil Faime, gör ett en rätt ok skådespelarinsats som molly-suktande zombie. Medan B. Reed inte kan sluta le? Han kan inte sluta skratta, inte ens när han dött och återuppstått som zombie. Varken när de dansar sin nya dans eller när han rappar. Låt mig visa den exakta skillnaden mellan världens näst-mest-glada zombie B. Reed och en rimligt glad zombie i Lil Faime:

När jag ändå gjorde giffar gjorde jag en extra för den ej så avancerade zombie-dansen:

Vem är då den leende och rödskäggige rapparen med utstående öron i mitten av bilden längst upp? Jo det ska jag berätta. Det är världens gladaste rappare! Den enda rapparen på jorden som är gladare än en död och återuppstådd B. Reed: Berkeleys egna Malki Means King. När hans gamla skolkamrater från Berkeley High hittade på nutidens musik (Young L) och blev (based)gudar (Lil B) ville inte Malki vara sämre, han blev en kung och han krönte sig själv med sin egen alldeles egna sång. Lyssna på the Malki Song, och försök sedan argumentera för att Malki inte är världens gladaste rappare (det kommer inte gå):

 

 

Av: Hugo

Läs mer

Vad blir det för rap

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla