trailer

Wonder Woman slår ett slag för kvinnliga superhjältar – se första smakprovet från hennes egna film

Svante Allmungs 10:38 20 Jan 2016

En av de första kvinnliga superhjältarna blir snart den första med en egen biofilm, och under natten släpptes det första smakprovet.

Superhjältar är en del av vår tid och bionorm. I år går fler filmer om heroiska individer i läder upp på vita duken än någonsin tidigare. En av dessa är Zack Snyders förmodat gudsmetaforiska floskel Batman v Superman. Men även ifall två av världens mest populära superhjältar pryder titeln så saknas en tredje: Wonder Woman, som kommer göra sin debut i filmen.

Tagen ur den grekiska mytologin är denna amazonkrigare en legendarisk sådan och har varit en del av serietidningsvärlden sen fyrtiotalet. Nu, i ett försök att faktiskt slå Marvel på något plan, skall DC Comics ge världen den första filmen med en kvinnlig superhjälte i huvudrollen. Detta efter att hon, som sagt, har introducerats i Batman v Superman – tanken att hon skulle få sköta introduktionen på egen hand skrämde väl producenter antar jag. 
 
 
Nästa år har filmen premiär, vilket helt klart kan klassas som en feministisk framgång värd vår samtid och i linje med karaktärens historia. Detta är ett faktum de medverkande, däribland Gal Gadot och Chris Pine, ville understryka när det första smakprovet från filmen hade premiär på amerikansk tv under natten – huruvida det känns genuint eller mer som en marknadsföringsploj tänker jag låta er spekulera i. 
 
Trots att inspelningen av filmen fortfarande pågår hade regissören Patty Jenkins lyckats klippa ihop några klipp av mörka mytiska skogar och krigande snubbar vars ansikten får en övermänsklig korrigering av den feministiska ikonen. Skådeplatsen för eposet är första världskriget vilket gör detta till en ännu mer unik film i superhjältestallet – även ifall det betyder att Wonder Woman, precis som Captain America, går miste om chansen att spöa skiten ur Hitler – dock öppnar det för en del gråa, leriga och allmänt deppiga scenerier. Dessa hopplöst mörka filmer tycks ha blivit något av DC Comics säregenhet, och jag själv hade kanske önskat att de vågade satsa på något annat än de mörkaste av färgskalor i sina filmer, men antar att de måste differentiera sig på något sätt – även ifall det är på de allra blekaste viset, bokstavligt talat.
 
Passa även på att se den nya trailern till Suicide Squad, DC:s andra satsning detta år, där ett gäng superskurkar blir tvingade till att lajva de sämsta möjliga superhjältarna någonsin. Bland detta galleri av karaktärer finns också en rad kvinnor redo och utmana uppfattningen att serietidningar bara vore något för tystlåtna grabbar – även ifall Harley Quinn i huvudrollen är något av en manic pixie dream girl ämnad för just deras fantasier, de blir lite skevt ibland.
 
Läs mer

Brittiska kungahuset och 70-talets New York när Netflix presenterar vad vi ska bingea 2016

Svante Allmungs 08:00 7 Jan 2016

Nytt år betyder nya tv-serier, och 2016 har en hel del. Igår gav streamingtjänsten – och inom kort världsdiktatorn ifall de fortsätter i den här takten – Netflix oss ett smakprov av sina två högst tippade för kultbingeande. Låt oss se vad de har att erbjuda.

En av 2010-talets mest oväntade tv-fenomen var kanske Downton Abbey, för vem hade anat att en serie om det tidiga 1900-talets brittiska överklass och dess betjänter skulle bli en del av den värdsliga populärkulturella pulsen? Nu när det sista avsnittet av tédrickareposet har sänts vill såklart Netflix göra entré och roffa åt sig av denna fanatiska publik hungrande efter mer finstämda brittiska intriger.

Med The Crown sitter de kanske på en kronjuvel till tronföljare i mer än ett sken. I vad som kan liknas med en The Queen Begins får vi följa Claire Foy i rollen som Drottning Elizabeth II, under regentens formativa första år i makten. Vid sin sida har hon Matt Smith – i ett försök att även säkra Dr Who-marknaden – och John Lithgow, vars spännande tolkning av den mytomspunna premiärministern Winson Churchill ändå inte lär kunna toppa de oslagbara åren i Tredje Klotet Från Solen, en sitcom TV4 faktiskt inte visar tillräckligt många repriser av.

Även ifall den fyra minuter långa trailern fokuserar mestadels på männen kring Elizabeth, så är det min förhoppning att skaparen tillika författaren Peter Morgan – som ligger bakom bland annat redan nämnda The Queen, samt The Last King of Scotland och Frost/Nixon – inte har försummat de uppenbart feministiska aspekterna av denna historia. Vita, påkostade och förutsägabara kostymdraman finns det redan gott om, så gör något mer oväntat av denna historiska okej?

I rak kontrast till Storbrittaniens monarker kommer Netflix i år med The Get Down även ta oss till 1970-talets New York, närmare bestämt den södra delen av Bronx, för att i en mytisk coming of age-berättelse studera grunden för disco, funk, hiphop och punk genom ögonen på de ungdomar vars liv flätades samman med musiken. Och vem är inte bättre lämpad att ta oss med på denna musikaliska odyssé än färgpaletterna och falsetternas mästare Baz Luhrmann.

Visst en vit australiensare är kanske inte ultimat när det kommer till skildrandet av de drömmar och svårigheter den afroamerikanska ungdomen i området tampades med för 40 år sen, och än idag. Tur då att ikonen Grandmaster Flash har agerat både producent och rådgivare. Det sista vi behöver är att denna serie, fylld av både yngre och äldre spännande skådespelare – från Giancarlo Esposito till självaste livsstilsgurun och allvetaren Jaden Smith – ska bli till något exotiskt projekt för Luhrmann och hans fru Catherine Martin, som likt så ofta står för kostym och produktionsdesign.

Trailern gör dock sitt jobb, med en hög puls till beatsen från de scratchande vinylerna, när ung kärlek sprudlar medan byggnader brinner och svettig graffiti steker i solen. Om inget annat lär den sista minutens provisoriska mashup av soulsång och en proto-rap-freestyle få dig hooked på idéen att binga denna serie.

Både The Crown och The Get Down har ännu inget premiärdatum.

Läs mer

En kränkt trekkie och gifs analyserar nya trailern till Star Trek: Beyond

Svante Allmungs 09:05 15 Dec 2015

Imorgon har Star Wars: The Force Awakens premiär här i Sverige och vi kan nog alla, mer eller mindre, känna av fansens darrande nervositet, fruktandes att den nya filmen faktiskt skulle kunna vara i närheten av prequel-filmernas bedrövliga kvalité. Den rädslan går dock inte att jämföra med den en annan grupp av dedikerade stjärnentusiaster känner just nu.

Star Trek har kanske aldrig varit associerat med action, utan istället sätts som den pretentiösa tänkarens alternativ till Star Wars rymdfantasi. Men när Paramount Studios bestämde sig för att återuppliva sina gamla franschiserättigheter så var det med en nytappning befriad från alla fördomar. Helt plötsligt var Star Trek roligt, explosivt och framför allt en biosuccé.

Fansen, även kända som trekkies, har aldrig riktigt kunnat smälta detta. Visst, en del kanske förstår att med det rådande filmklimatet var det bara en tidsfråga innan Star Trek skulle bli en del av Hollywoodmaskineriet. Dock kvarstår en enad oro inför den kommande, tredje installationen, i denna nya serie filmer, regisserad av Justin Lin – känd från Fast & Furious-filmerna och förmodligen det sämsta möjliga valet av regissör, om du frågar en trekkie.

Med den första officiella trailern kommer dock en chans till en inblick i detta fandömes psyke. Jag med min erfarenhet av så kallad nördkultur tänker nämligen spela djävulens advokat, eller ja, en trekkie, och ge er den analys av trailern som hundratals internetforum säkert redan har gjort . Ska jag dock vara ärlig så gör jag detta främst för möjligheten att äntligen kunna blotta mitt värsta missbruk: Star Trek-gifs.


"Is that music?"

Helt klart berättigad fråga, Scotty. Trailern börjar till tonerna av Beastie Boys klassiska mosh-rap-anthem Sabotage, för människorna bakom dessa filmer vill inte sluta distansera sig från sina fans. Nej, det enda jag vill höra i min rymdeter är Alexander Courage, och när det kommer till främmande språk föredrar jag klingon framför rap (på riktigt har trekkies faktiskt klagat över hur denna trailer, till skillnad från tidigare, inte har någon symfonimusik).

USS Enterprise, kronjuvelen bland United Federation of Planets stjärnflotta. I de gamla filmerna med den klassiska konstellationen, bestående av bland annat de intergalaktiska legenderna William Shatner och Leonard Nimoy, förstördes den endast en gång. Men nu är det 2010-talet och då måste allting sprängas 200 gånger om, vilket betyder att denna revitalisering än en gång ska fördärva det vackraste vi har – passande metafor va?

Leonard H. "Bones" McCoy är en av stjärnflottans allra mest respektabla doktorer, ingen komisk sidekick ämnad för prekära situationer. (Okej, jag chanser faktiskt hejvilt här, men tänker att någon av alla dessa karaktärer kan ju inte ha varit en punchlinemaskin i originalserien.)

Kirk, motorcykel och en trickramp på en främmande planet – detta kan väl ingen rimlig människa dissa?

Om det inte vore för att du med Into Darkness uppfann ett läkemedel för ungefär all död i världen hade jag kanske svurit över ditt svek just nu, JJ Abrams, vilken bedrövlig ursäkt till Star Trek-film det var. Men ändå, lightsabers framför phasers? 

En ensam och mystisk krigarkvinna, den sci-fi-klyschan har vi inte sett tidigare – vi kan ju låtsas att en trekkie skulle finna något negativt i denna ironiska kommentar, dock verkar hon rätt kickass, ärligt talat.

Star Trek handlar om The Final Frontier, det ändlösa rymdtäcket av oupptäckta stjärnor, ämnade för storslagna äventyr. Men till och med i Star Trek måste någon av vår planets städer jämnas till marken i äkta blockbuster-manér. Skärp er, det finns en anledning till att allt inom denna franchise utspelar sig på ett skepp i någon sektor långt ifrån vår egen, ingen bryr sig om Tellus aka världens mest osexiga planet med en atmosfär som endast blir dödlig efter 100 år av luftföroreningar – när syre byts ut mot syra, då kan vi kanske börja snacka.

Ja, de sticker ju knappast under stolen med att detta är BEEEYOOOND Star Trek. Paramount, erkänn bara att ni är Star Wars-fans som älskar varenda minut av detta.

Nej, men om jag ska ge upp lajvandet här i slutet och medge att detta faktiskt ser rätt lovande ut. Justin Lin verkar vara helt rätt person för att ta en till synes klassisk Star Trek-esque äventyrspremiss och pumpa den full med all den där Fast & Furious-hästkraften. Gedigna trekkies lär aldrig bli helt nöjda med de nya filmerna, vilket detta nästan religösa samförbund kanske aldrig borde bli heller – de har trots allt inte genomlidit alla fanproduktioner för att nöja sig med en popcornifierad version av Star Trek. Fans av rymdenlig sci-fi-action likt Guardians of the Galaxy däremot:

Läs mer

Ett klasskrig bubblar under ytan i "reklamfilmen" till High-Rise

Svante Allmungs 17:13 14 Dec 2015

När det kommer till sci-fi-handlingar upplagda för kaosartad stämning placerar filmen High-Rise sig högt på listan.

Med JG Ballards roman vid samma namn som fundament, tas vi här till ett framtida byggnadskomplex i en isolerad del av London där doktorn Robert Laing är nyinflyttad. Den dystopiska twisten i denna till ytan fridfulla miljö är att byggnaderna är uppdelade i klasser, med de fattiga på botten, medelklassen hankrandes i dess förvirrade mitt och de bortskämda enprocentarna på toppen med den bästa utsikten. Något säger mig att grannsämjan inte lär hålla för evigt, och desto högre upp du bor desto längre fall till den asfaltade botten.

I huvudrollen ser vi tumblrs älskling Tom Hiddleston – ett perfekt val för att representera den vita överklassen – som i den nysläppta trailern agerar guide genom en reklamfilm för detta livets smörgåsbord, där endast glimtar av den sanna handlingen flimrar förbi. Ett kryptiskt sätt att marknadsföra High-Rise på, förmodligen helt i linje med resten av filmen.

 

För regin står den brittiska indiedarlingen Ben Wheatley vars senaste film, det psykologiska och bittert svartvita historiedramat A Field in England, hyllades för sin storstilade filmkonst – och fotografen Laurie Rose återvänder även denna gång.

Med High-Rise kan Wheatley sitta på enkelbiljetten till en framtida blockbusterkarriär, om han nu vill ha den det vill säga. I slutändan handlar det dock om hur filmen mottas av publiken, för om vi ska tro kritikerkåren verkar denna stilistiska satir till framtida klasskrig redan vara ett objekt gjort för att hyllas. Om det nu är ett klasskrig den skildrar, jag håller mig nämligen någorlunda spoilerfri här. Kanske lever de olika grupperna i perfekt harmoni med varandra genom hela filmen? Det om något vore bra sci-fi.

Läs mer

Trailer: Vem hatar vem mest i Batman v Superman – en undersökning

Svante Allmungs 12:11 3 Dec 2015

Ah, superhjältar, dessa älskade individer som räddar städer från ondskefulla vetenskapsmän och katter från alldeles för höga träd. Det är i alla fall vad vi trodde var definitionen av dessa män och kvinnor i trikåer med underkläderna utanpå, men än en gång tänker Zack Snyder bevisa att även människor med superkrafter kan vara osympatiska svin.

Till skillnad från förra veckans trailer till Captain America: Civil War, där känslorna svällde över, är allt återigen becksvart i den nya trailern till Batman v Superman. När jag talar om becksvart menar jag inte bara den frustrerande skuggbelagda färgskalan filmen har, utan även hur humorlös och bitter denna fantasivärld bestående av hjältar tycks vara. Alla hatar alla när det är dags för århundradets uppgörelse mellan två ikoniska surmuppar – vem vinner? Den med mest hat i sitt hjärta, såklart.

Batman

Varför så förbannad?

Under det katastrofliknande slaget mellan Superman och Zod i Man Of Steel förstördes en byggnad tillhörande Bruce Waynes företag. Mannen är nu förbannad och redo att gå ut i krig mot mannen i blått för att lämna städer i ruiner efter sig. Det är den premiss jag kan tänka ut efter att ha sett trailern, och ja, logiken är bristfällig. Batman tänker lösa problemet med den farliga utomjordingen genom att locka honom till sin stad för en egen boxningsmatch? Ledsen, men vill man skapa en rå superhjältefilm med realistisk ton så är kanske inte svaret att förvandla serievärldens mest briljanta detektiv till idiot.

Hur förbannad? 5 av 5 frustrerande varma ökentrenchcoats.

Chans till vinst? 75%, för i slutändan älskar folket Batman mer än någon annan.

Superman

Varför så förbannad?

Den nyanlända utomjordingen till gudalik superhjälte verkar inte vara mycket för vår planets invandringspolitik, han är helt enkelt en utböling och behandlas som en sådan. Dock har jag svårt att sympatisera med en karaktär vars samvete inte verkar alltför plågat av faktumet att han är ansvarig för att några tusentals människor miste livet medan han och Zod bankade skiten ur varandra med staden Metropolis som arena. Men Batman däremot, han är tydligen en individ människor borde vara rädda för – okej, någon lever i förnekelse här. Var det den slutledningsförmågan som gav alter egot Clark Kent toppjobbet på en prestigefylld kvällstidning även fast han saknar all utbildning, eller är han bara grym på klickbaserat content? Det är i alla fall en mer realistisk historia än Superman och hans samvetskval.

Hur förbannad? 3 av 5 oprovocerande Batmans.

Chans till vinst? 50%, för ingen bryr sig egentligen om Superman.

Lex Luthor

Varför så förbannad?

Jag vet inte ifall detta unga geni är så förbannad egentligen, han verkar mer excentrisk och allmänt galen – tur att skurken är trogen superhjältemyten, antar jag. Uppenbarligen har Jesse Eisenberg inspirerats av manusförfattaren bakom hans senaste film American UltraMax Landis.

Hur förbannad? 1 av 5 kryptoniter. Hur galen? 5 av 5 psykotiska monologer.

Chans till vinst? 50%, för ett wildcard är alltid ett wildcard.

Doomsday

Varför så förbannad?

Den ostoppbara dödsmaskinen – som faktiskt slog ihjäl Superman under serietidningarnas mer allvarliga 90-tal – är nog mest förbannad över hur han har klämts in i den här filmens tredje akt för att ge de nya superbästisarna något att slå på. Visst, detta är en typisk "slå på"-antagonist, men serieföljetongen han härstammar ifrån är kanske en klassiker som förtjänade en bättre behandling.

Hur förbannad? 3 av 5 skakiga Snyder-filmrutor.

Chans till vinst? 75%, ifall förhoppningen är att förstöra Warner Bros superhjältefranschise.

Wonder Woman

Varför så förbannad?

Det mest realistiska med denna bittra supervärld Snyder har byggt upp är väl att hjältinnorna inte ges lika mycket tid i rampljuset. Den odödliga krigaren från Amazonas verkar dock redo att ändra på detta, ett budskap helt rätt i tiden om inte även lite inklämd.

Hur förbannad? 5 av 5 livstider med patriarkatet.

Chans till vinst? 100%, för Wonder Woman är den enda som inte har tid för superhjältebeef.

Summering: Jag må ha kopiöst med mängder känslor för serietidningar, men fan om jag inte på förhand redan hatar denna film lika mycket som karaktärerna i den hatar varandra.

Läs mer

Trailer: 2010-talets mest spännande regissör återvänder med sci-fi-äventyret Midnight Special

Svante Allmungs 14:07 20 Nov 2015

Med sin fjärde film tar en av de mest lovande regissörerna just nu sikte mot nya utmaningar bland stjärnorna.

Sen debutfilmen Shotgun Stories har Jeff Nichols skildrat den amerikanska södern likt ingen annan, med en stillsam känsla för det vackra men dramatiska, där en vy över Arkansas torra slättar kan bli till något lika hjärteskärande som skrämmande. Efter att ha rönt framgångar med Take Shelter och Mud – vilket även var det officiella startskottet för McConaissance – är han snart tillbaka med sin kanske största utmaning hittills: sci-fi-dramat Midnight Special.

Även ifall trailern inte gör det uppenbart agerar här för fjärde gången Nichols lantliga barndomstrakter i södern sceneri för ett drama med den långlivade skådespelarpartnern Michael Shannon i huvudrollen. I detta Starman-esquea och John Carpenter-inspirerade äventyr spelar Shannon fadern till en son med något utomjordiska krafter, vilket leder till att den ondskefulla staten – ledda av en måhända mer sympatisk Adam Driver – ger sig ut på en jakt efter de två.

Nichols är utan tvekan en av mina moderna favoriter i registolen och han har ännu inte gjort en dålig film – efter att ha sett trailern tvivlar jag också på att Midnight Special skulle vara den första att floppa. Med en indiedoftande talang för finstämt nagelbitande och alla de fantastiska vyer en filmkamera kan fånga är Nichols det mest spännande namnet Hollywood har att erbjuda 2015. Dock är sci-fi ett stort steg från rivaliserande bönder och kontemporära Tom Sawyer-tolkningar, men jag vill tro att regissören ännu en gång kan bringa något nytt med hjälp av tidslösa influenser – hans lågmälda signaturer tycks i alla fall finnas där.

Om han nu lyckas, ja då väntar säkert ord om nya Spielberg runt hörnet.

Läs mer

Kina lanserar film om Tupac före Hollywood och ja, den verkar vara rätt udda

Svante Allmungs 08:00 20 Nov 2015

Det är svårt att tänka sig var Tupac hade befunnit sig idag ifall han inte sköts ihjäl den där septembernatten i Las Vegas 1996 – huruvida han hänger på en undangömd och illuminatiägd ö med Elvis tänker jag inte spekulera i. Hade den legendariska rapparen idag lagt mer tid på skådespelandet eller än en gång bytt hemvist, nu från Los Angeles till Atlanta, och rappat över beats av Metro Boomin?

Makavelis hypotetiska framtid går alltid att spekulera kring men en sak är i slutändan säker, den tid han tillbringade i liv är en fascinerande sådan, så pass att det är ett under att vi ännu inte har en film baserad på rapparens liv. Efter framgångarna med Straight Outta Compton är nog producenter mer benägna än någonsin om att förverkliga detta, men kontraktdispyter och annat dylikt drar ut på processen.

Tur då att vi har Kina, vars ekonomiska dragningskraft har gjort dem essentiella när en blockbusterfilm ämnad för biosuccé skall marknadsföras. Om din film har en scen som utspelar sig i Kina, eller bara en skådespelare härstammande därifrån, kan det inbringa miljoner i intäkter. Detta faktum verkar dock ha gjort dem lite maktgalna – vilket kanske inte är något nytt – när de nu lanserar en film om Tupacs liv, innan Hollywood ens har hunnit spela in en egen.

Visst, fördomarna säger att det borde handla om en film vid namnet Way of the Killuminati där west side och east side gör upp i en blodig kung fu fight. Dock är detta något ännu mer förundrande. Från trailern att döma handlar filmen om en kinesisk student som under ett skolarbete om Tupac får kontakt med en tidigare bekant till rapparen, och därifrån blir det bara otydligare.

Känslan efter att ha sett den 4 minuter långa förhandstitten är måhända lite mer Killa Season med en social thugaktivistisk kontext än 8 Mile när det kommer till produktionsvärde. Samtidigt verkar den laddad med mer dramatik än vad Biggie-filmen Notorious någonsin gjorde, så vem vet, kanske är detta ändå något för alla äkta konspiratoriska hiphophuvuden där ute? Om inget annat verkar Tsalta Baptiste i rollen som Tupac ämnad för en lysande karriär, eller?

Läs mer

Trailer: Hollywood fortsätter att vitmåla Egypten med CGI-frossan Gods of Egypt

Svante Allmungs 19:03 18 Nov 2015

Med trailern till Gods of Egypt dör drömmen om mångfald i Hollywood med varenda CGI-animering. 

Vilken är egentligen den äldsta klyschan bland storslagna Hollywood-produktioner? Kan det vara, sen datoranimeringarnas intrång, de hyperboliska robotorgierna? Eller den klassiska mansrollen, med en kvinna inspärrat i något torn eller liknande suktandes efter ett par omfamnande muskulösa armar?

Kanske, men allra äldsta är nog måhända en av de äldsta konstruktionerna någonsin: rasism, som till och med kan kombineras med robotorgier – se Transformers 2 för ett par afroamerikanska nidbilder gjorda av metall.

Filmbranschen har sedan länge varit djupt rotad i rasism, det är ett faktum många känner till och självmant blundar för. Men med det annalkande pk-samhället varenda flashback-troll fruktar kan inte ens Hollywoods fallenhet för hudbaserade val av skådespelare fortlida. Dock verkar inte skaparna bakom filmen Gods of Egypt ha fått pm:et, för ja vi ska återigen besöka filmvärldens bild av den antika Egypten och än en gång är det mer än ökensanden som bländar ens ögon.

De inblandade i denna buddycop-rulle, om en tjuv och en mytologisk Gud i ett minst sagt gudafruktigt Egypten, lär känt hur samvetet vacklade och kollapsade likt en diabolisk bakfylla när Ridley Scotts whitewashing-epos Exodus: Gods & Kings förra året lynchades av kritiker och biobesökare för sin skeva tolkning av de gamla testamentets Egypten. Denna Alexander Proyas-regisserade rulle tar nämligen priset i vitmålning av ett historiskt faktum: människor i norra Afrika är inte vita och har aldrig varit, men ändå bär filmen på en rollista där Chadwick Boseman tycks vara den enda rasifierade.

Hur omfattande denna form av rasism faktiskt är blir påtaglig med den första trailern, där vi ser smakprov på Hollywoods gamla 50-talsanda – i allt annat än god bemärkelse. Se till exempel på skådespelaren Brenton Thwaites i en av huvudrollerna som tjuven Bek. Här talar vi om en nästan okänd australiensisk skådespelare som har sminkats till någon producents bild av hur en egyptier såg ut för 1000-tals år sen – vilket kanske är en kontemporär klassiker i jämförelse med den gången Mickey Rooney lekte asiat i Breakfast at Tiffanys – bara för att det, enligt all statistik antar jag, säkrare mer biobesökare jorden runt.

Huruvida det fanns en mer talangfull skådespelare med en hudfärg som inte är vit spekulerade säkert ingen i, för om det är något Hollywood älskar så är det historierevidering – American Sniper nominerades trots allt till en Oscars för Bästa Film – medan de hatar mångfald.

Som om inte historierevideringen av ett folk var nog besudlar även Gods of Egypt sina egna huvudkaraktärerna: gudarna. Filmen påstår sig vara en storslagen tolkningen av Myten om Osiris och Isis, som i korta drag handlar om hur Osiris mördas av Set för att sedan utmanas av den förstnämndes hemliga son Horus – vilket med andra ord är den klassiska premissen för ett hundratals mytologiska epos, dock har denna tydligen en hel del underliga sexritualer som jag till viss del kan förstå att de skippade.

Men hur kan man klanta till ett av världens äldsta recept på framgång? Ja du tar lite av Percy Jacksons handling, blandar ut det med Clash of the Titans-remakens katastrofala effekter och resultatet blir en CGI-frossa, gjord för ett premiärdatum i februri, där färgskalan är spya och alla gudarna – förutom Boseman – är vita kolonisatörer. Egentligen har människor inget samröre överhuvudtaget med gudarna i den antika Egypten, men det är väl försumbara detaljer när du gör en film som liknar Stargate på tjack?

Allvarligt talat Hollywood, Egypten ligger kanske nära Europa men det är ändå inte en del av Europa. Sen har faktiskt även vi rätt coola gudar om jag själv får påstå och – precis som ni – är deras största fans rasister. Kanske vore det en idé att göra en film om asagudarna där samtliga skådespelare är rasifierade, jag menar någon form av kompensation är väl på sin plats?         

Läs mer

Spike Lee återvänder med en skildring av gängvåldet i Chiraq – men är det den rätta skildringen?

Svante Allmungs 12:25 4 Nov 2015

Vi har länge väntat på en ny och bra "joint" från Spike Lee – regissören vars karriär har blivit synonym med starka skildringar av afroamerikaners upplevelser i ett rasistiskt USA, men som under senare år tycks ha tappat fingertoppskänslan. Men efter den frustrerande onödiga Oldboy-remaken och den ojämna Red Hook Summer är kanske upprättelsen här med Chiraq. Men bara kanske.

Först en snabb bakgrund. Kring 2010-talets början växte nämligen en ny subgenre inom rap vid namnet drill upp ur gängkrigens brutalitet i Chicago. Över gastkramande och trapinfluerade beats gav unga rappare som Chief Keef en aggressiv inblick i stadens gängvåld ackompanjerat av adlibs och medryckande refränger, vars slagkraft väckte en skrämmande fascination världen över. När det stod klart att fler människor miste livet dagligen i staden än den amerikanska krigsföringen i Irak myntades namnet Chiraq av drillpionjären King Louie.

Från första början var det uppenbart att Spike Lees skildring av staden och gängkrigen den tampas med kunde bli en kontroversiell sådan, redan före inspelningen började hamnade filmskaparen i bråk med Chicagos borgmästare över titeln. Och nu med den första trailern står det klart, att ja, en del diskussioner lär kunna mynna ur denna historia – men frågan är ifall det är de efterfrågade.

Med den antika grekiska komedin Lysistrata som grund handlar filmen om hur kvinnorna i Chicagos kanske farligaste område Englewood går samman för att få ett stopp på dödandet. Ifall männen tänker fortsätta mörda kommer de helt enkelt sluta ha sex med dem. En hedervärd premiss, men av trailern att döma – där humor och ett budskap om att vapen suger tycks blandas – verkar Lee helt ha gått miste om den historia han borde ha berättat.

Drill har lärt oss att tillvaron i Chicago är allt annat än någon solskenshistoria. Med musiken kom så klart även musikvideos, och de om något visade upp en bild av stadens rådande verklighet. En bild rå och blek, långt ifrån glamorös, fullspäckad av vapen men även energi från de unga svarta män flexandes med dem. För sanningen är att i gängkrigens epicentrum finner vi just de unga svarta män vars ansikten vi har skymtat på Youtube. Det är inte på låtsas när de tjuter bang bang med en pistol i handen framför en kamera, utan det är mer verkligt än någon modern rapbeef. Skott avfyras varje dag i Chicago och fingrarna längs avtryckarna tillhör allt yngre individer, precis som de kulorna är avsedda för.

Men istället för att visa realiteten tycks Spike Lee valt att skapa något långt därifrån. I filmen Chiraq bubblar staden av färger, blekheten vi känner igen från musikvideos är som bortblåst i Lees tolkning av "the windy city". Ett slöseri med tanke på alla de unga talangfulla videoregissörer staden sitter på, varför kunde inte Lee låta deras bild av sitt hem spegla hans vision? I filmen Chiraq talar även alla teatralisk slang, som om det inte är ett uppenbart försök att flörta med den Oscarssäsong filmen har premiär under, maskerat som progressiv språkanvändning eller någon skit. Sen är kanske det mest upprörande i filmen Chiraq att de manliga huvudrollerna spelas av Wesley Snipes, Dave Chappelle och häpnadsväckande nog Nick Cannon, alltså ett gäng medelålders män – att unga män dödar varandra på riktigt blir där med allt svårare att ta in när de representeras av dessa avdankade skådespelare.

Addera sedan den satiriska tonen och faktumet är uppenbart att Lee har flytt från den sanna historien. Bara för några dagar sen sköts en pojke på nio år ihjäl i Chicago, men visst, en film om några vuxna män förbannade över att de inte får ligga är skildringen gjord för att tackla våldsdåd likt detta? Jag tappar nästan andan av den djupa suck faktumet tvingar fram.

Var är förresten stadens unga musikaliska talanger? Jag vet att bland annat Sasha Go Hard och Young Chop har någon form av roll, men var är de? Om detta nu verkligen är en film gjord med syftet att påverka och tvinga fram en förändring, varför inte göra det med de som känner staden allra bäst i fronten, varför inte berätta deras historia? Nej, istället ska 35 år gamla Cannon, som inte heller är någon vidare erkänd dramatisör, spela en rappande "savage" – eller ja, tonårig gängmedlem ifall vi ska skippa slangen – samt göra filmens drill-soundtrack?

När vi ändå talar om savages är det värt att nämna att gängen verkar vara uppdelade i en varsin färg likt blood och crips, ett konstnärligt försök att förenkla antar jag, dock blir det här än en gång påtagligt hur distanserad filmen är från verkligheten då stadens största gäng Black Disciples har tre färger: svart, röd och blå. Men Samuel L. Jackson i en orange kostym är helt enkelt mer tilltalande för biopubliken än några grabbar helt klädda i märket True Religion med långa dreads krypande längs deras ansikten, i alla fall om du satsar på göra en film som kan dra in pengar framför kanske något mer indie-esque.

En regissörs uppdrag är främst att berätta historier, inte verkligheten – filmer är trots allt ofta en flykt från den. Men när du tar öknamnet gett till en av världens dödligaste städer samt deras vardag och kultur för att sedan filtrerar den genom någon färgglad Hollywood-maskin, ja, då framstår din motivation som filmskapare något skev och en känsla för ansvar avlägsen. För i slutändan är kanske verkligheten, om inte den bästa, den viktigaste historien. I detta fall är den dock inte en lämplig palett för egna konstnärliga utsvängningar av den magnitud demonstrerad i trailern till Chiraq.

Förra året firade Spike Lees klassiska film Do the Right Thing 25 år, en film där både humor och en brutal ärlighet förankrad i verkligheten gav berättelsen om relationer bland etniciteter i New York sprudlande artisteri och betydelse. Den berättelsen håller än idag och hyllas fortfarande av människor boende i staden under den tiden. De känner igen det pulserande sceneriet, de fantastiska karaktärerna och den dunkande hiphoppen. Hur många Chicago-bor kommer känna igen sig i den satirbuskis Chiraq tycks vara?

Nej, Spike, den eftertraktade upprättelsen fortsätter att slinka mellan dina fingrar, du skulle bara ha gjort de rätta och struntat i detta projekt.                

Läs mer

TV-trailer: Succé eller kontrovers? Vad är Seth Rogens nya serietidningsadaption Preacher?

Svante Allmungs 12:09 2 Nov 2015

En präst med fallenhet för att synda, hans ex tillika lönnmördare, och den konstant onyktra vampyren Cassidy beger sig tillsammans ut på ett tillsynes hopplöst uppdrag – Gud har nämligen övergett sin skapelse och nu ska hen (?) ställas till rätta för all sin skit.

Det är premissen för Seth Rogen och Evan Goldbergs nya tv-serie Preacher som kanalen AMC har plockat upp – förmodligen med förhoppningen att den kan gå i de tidigare succéerna Breaking Bad och The Walking Deads fotspår. Serien är baserad på ett gäng populära serieromaner av Garth Ennis, fyllda av hedonism och våld, urspårade änglar och gamla västernhjältars spöken – ja, allt en snubbig men framgångsrik tv-serie behöver egentligen.
 
Länge har Hollywood försökt ta Ennis nästan ofilmbara verk till den stora duken, eller lilla tv-skärmen, utan någon framgång – tills nu, och under natten hade den första officiella trailern premiär vilket betyder att den teologiska pulpens kultfölje äntligen kan börja spekulera i den efterlängtade tolkningens värdighet.
 
 
Från första klippet är det uppenbart att de annars erkända komediskaparna Rogen och Goldberg har tagit fram en betydligt mörkare och allvarligare adaption än väntat. Under inspelningen har många fans oroat sig över hur förlagans råa och kontroversbringande komiska ton skulle hanteras, och efter detta smakprov pekar det mot inte alls – vilket är en fördel ifall man vill undvika nya thinkpieces varenda vecka.
 
Tonskiftet är ändå förståeligt, Ennis skrivande framstod som betydligt mer normbrytande och nyskapande under 90-talet än vad det gör nu, i en så kallad post-pk-värld. Låt oss bara säga att en fullständigt trogen översättning från serierutor till rörliga bilder sitter på så pass mycket diskutabelt att Game of Thrones skulle framstå som Barda dopad på en blockbuster-budget.
 
Men vare sig det blir gammalmodig satir eller ditt typiska antihjälte-epos lär fans säkert skrika om försyndelse ändå – de flesta är redan upprörda över att vampyren Cassidy saknar sina kända solglasögon i trailern. Samtidigt är det fortfarande uppenbart att Preacher har alla möjligheter att lyckas. Skaparna har kanske en komisk bakgrund, dock en imponerande sådan, om än lite bro-ig och rätt stenad. Sedan finner vi bland skådespelarna namn som Dominic Cooper och This is England-kända Joe Gilgun, båda med en obestridlig förmåga att göra detta till en antingen komisk eller gravallvarlig tolkning. 
 
 
Protagonisterna i sin ursprungliga form.
Läs mer

Förlorad i populärkulturen

Svante Allmungs är 90-talist med en bakgrund som eskapist och orienterare.

På den här bloggen kommer han få utlopp för sin fanatiska konsumtion av populärkultur. Från rap till 80-talsdoftande synthpop. Från amerikansk prat-tv till Reddits mest bisarraste fanteorier.

Ingen kultur är för ful, på jakten efter dess hjärta. En resa med passion, avsky och humor.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla