Något om Whitney och wife beaters

Rebecka 20:21 13 Feb 2012

Om Whitney, och saker som skrivs om henne...

Vi vet faktiskt ingenting. Att använda Whitney som yta för projektioner och fantasier i jakten på den sanna tolkningen, det är om något ovärdigt. Det enda vi egentligen vet är att hon dog av en mix av alkohol och receptbelagda mediciner. Hur länge hon varit missbrukare, och vad som från början triggade missbruket vet vi inte någonting om, vi har väldigt liten insyn i hur hennes liv har sett ut, och det mest respektfulla vore att hålla sig jävligt ödmjuk inför det. Att tvärsäkert basunera ut att Bobby Brown indirekt dödade henne är inte bara smaklöst, det saknar grund. Det är sällan en enskild faktor som utlöser missbruk eller stagnerande karriärer. Att våld förekom i deras relation vet vi, men vi vet inte i vilken utsträckning och vi vet inte heller exakt hur det har påverkat henne. Att grovt förenkla komplicerade händelseförlopp som pågått under lång tid, hjälper ingen.

Med det sagt, så otroligt tragiskt.

Chris Brown, Bobby Brown och andra wife beaters...

Vi måste prata om våldet, men hur gör vi det? Jag vill säga, innan du läser vidare, att jag absolut inte tänkt färdigt kring detta, och att jag inte kan servera några lösningar på rak arm, men jag vill att vi pratar på ett lite annorlunda sätt.

Många människor i min bekantskapskrets har länkat bilder på en misshandlad Rihanna på facebook, och påpekat att Chris Brown, trots att han dömts för misshandeln, uppträdde på Grammys inatt. En sak som jag har tänkt mycket på, och som jag gärna vill diskutera, är sanktioner och straff när det kommer till män dömda för kvinnomisshandel. Samt hur otroligt enkelt det är att moraliskt döma en för dig okänd person (as in han är ingen vän) till ett evigt liv i karantän, och hur komplicerat det genast blir när samma män råkar vara vänner eller bekanta och finns i våra egna kretsar. Och hur det, precis som skammen som omgärdar sexbrott, står i vägen för ett samtal PÅ RIKTIGT. För att kunna ha det måste vi låta de här männen vara människor.

Jag tycker inte "synd om" Chris Brown, men jag tycker faktiskt inte att det är rimligt att ge honom näringsförbud för evigt. Jag vill ge människor chanser att bli bättre. Jag tror att de flesta människor kan bli bättre, givna rätt förutsättningar. Jag är inte kriminolog men vet att det finns forskning på återfallbrottslighet/bemötande efter förväntningar. Vad är jag intresserad av? Att shamea brottslingar, eller att förhindra framtida brott? Hela tanken bakom ett förebyggande arbete mot mäns våld mot kvinnor MÅSTE bygga på en tro på förändring.

Jag kan inte se hur ett demoniserande av de män som är våldsamma tar oss framåt? Det är det. Och jag VILL FRAMÅT. För mig, om man anser sig ha en intersektionell analys, med hänsyn till genus, klass, rasism och hur dessa samverkar så blir förväntningar på manlighet en lika stor del i patriarkala strukturer som de på kvinnlighet. Och om vi accepterar deras existens, gör de också män till offer för dessa destruktiva mönster. Så, om vi accepterar denna syn på våra villkor och förutsättningar, borde vi då inte vara mer öppna i våra bedömningar? Jag menar naturligtvis inte att våldet någonsin är accepterbart. Bara att vi inte kan se kvinnor som strukturellt utsatta, och män som fritt agerande individer inom samma kontext. Jag vill hitta ett rimligt angreppsätt på problemet, på en strukturell nivå.

Är det rimligt att brottslingar som avtjänat sina straff för evigt ska fortsätta straffas? Och om någon tycker det, var går gränsen för vilka brott som ska tatueras i pannan, och vilka som vi kan "förlåta"? För att kunna förhindra våldet måste vi förstå det och det kommer aldrig ske så länge vi avfärdar dessa människor som simpel paria. Det finns hur mycket forskning som helst i ämnet, jag är intresserad av hur_vi_ska_arbeta_praktiskt_förebyggande.

Det finns också en massa föreställningar om "manlighet" inkorporerade i hederskodexen att en real man aldrig ska lägga sin hand på en kvinna, som hindrar diskussioner om våldets ursprung och fungerar som förskjutning av ansvar. Bilden nedan skickas runt på facebook, as we speak. För mig är den bara kontraproduktiv. Här handlar det förvisso om sexköp, men det är precis samma mekanismer.

... only... they DO...

Gilla:
upp
74 röster

14 kommentarer

Skriv kommentar
  1. Bild för jaakob
    jaakob

    så. jävla. bra.

    hela biten om wife beaters, och i synnerhet detta: "att vi inte kan se kvinnor som strukturellt utsatta, och män som fritt agerande individer inom samma kontext." sätter exakt ord på vad jag tänkt men inte kunnat formulera. tack för det.

  2. Bild för angelica
    angelica

    alltså, hör dig _absolut_ om det strukturella osv etc, MEN: männen som nu faktiskt slår är HANDLANDE INDIVIDER och även om de/chris enligt lagens mening har "sonat sitt brott" (och där motsätter jag mig inte något nu, rättsväsendet må iofs brista ibland och bla bla, det där kan man säga vad man vill om, men med det sagt lämnar jag den rättsliga aspekten), eh ja, vart var jag? jo, även om chris brown sonat detta sitt brott, så: jag tycker inte att det är ett dugg orimligt att bojkotta mannen och inte välkomna honom in i "salongerna" igen. vad säger man egentligen när man låter honom/bokar honom för att spela i ett sammanhang som grammy awards, efter det han gjort? han är "artist och offentlig person" och vad han ges för utrymme i det offentliga/i detta sammanhang, det tycker jag är extremt viktigt att se till.

  3. Bild för Polly Darton
    Polly Darton

    Jag sitter här och applåderar i pyjamasen. Väl skrivet och rätt långt ifrån den allmänna pajkastningen där en tragedi ska "användas" till rättfärdigandet av olika människors egna agendor för dagen. BRA.

  4. Bild för Fanny
    Fanny

    Väldigt bra text. Jag har en kollega som nyligen dömdes för att ha misshandlat sin partner som också var hans kollega. Nu har han fått tillbaka sitt jobb efter en timeout medan hon därmed tvingades sluta. Och ingen säger något. Alla inblandade bara fortsätter skriva feministiska analyser som om ingenting hade hänt.

  5. Bild för L
    L

    HÅLLER MED ANGELICA!

  6. Bild för En annan Fanny
    En annan Fanny

    Whitney sa själv i en intervju med Oprah att Bobby introducerade henne för droger och att dem missbrukade tillsammans. I deras förhållande styrda han över och misshandlade henne samt styrde in henne på drogernas väg så jag tycker man kan säga att han indirekt dödade henne, ja.

  7. Bild för l-g
    l-g

    En annan Fanny: Skedde detta när Whitney var tretton eller? Eller var hon vuxen och borde ta ansvar för sina egna beslut? Jag skulle gissa på det senare. Hon om någon hade dessutom alla chanser att säga nej.

  8. Bild för l-g
    l-g

    En annan Fanny: Skedde detta när Whitney var tretton eller? Eller var hon vuxen och borde ta ansvar för sina egna beslut? Jag skulle gissa på det senare. Hon om någon hade dessutom alla chanser att säga nej.

  9. Bild för J
    J

    apropå "näringsförbud" är det såklart också intressant att jämföra chris brown med hur andra våldsamma män behandlas, t.ex. charlie sheen. hur som helst tycker jag nog att de i allmänhet kommer allt för lätt undan... jag tror också att mycket av hatet mot brown har att göra med att han aldrig riktigt tagit ansvar för vad som hände (vilket man skulle kunna argumentera för att han inte behöver göra, antar jag...) utan distanserat sig från misshandeln genom att hänvisa till "the situation" o. dyl., samt ofta framställt sig själv som en underdog eller offer som alla hatar på av outgrundliga anledningar. han uppvisat liksom inte den attityd man förväntar sig av någon som arbetat igenom vad han gjort och jobbar för att undvika återfall.

  10. Bild för l_g
    l_g

    En annan Fanny: Skedde detta när Whitney var tretton eller? Eller var hon vuxen och borde ta ansvar för sina egna beslut? Jag skulle gissa på det senare. Hon om någon hade dessutom alla chanser att säga nej.

  11. Bild för l-g
    l-g

    En annan Fanny: Skedde detta när Whitney var tretton eller? Eller var hon vuxen och borde ta ansvar för sina egna beslut? Jag skulle gissa på det senare. Hon om någon hade dessutom alla chanser att säga nej.

  12. Bild för e
    e

    vad gäller chris brown så har han inte direkt visat nån ånger, som andra tidigare påpekat här, han beter sig rentav som en jäla douchebag. han skyller ständigt på andra omständigheter i intervjuer och har till och med insinuerat att rihanna fick skylla sig själv för att hon kaxade emot. du har rätt till din åsikt om hur brottslingar/våldtäktsmän ska få en andra chans, men jag tycker det är olyckligt att du tar upp chris brown som exempel, för han har i mitt tycke verkligen INTE gjort sig förtjänt av någon andra chans. än.

  13. Bild för Martin Sila Lindberg
    Martin Sila Lindberg

    Hear hear!

  14. Bild för https://twitter.com/#!/ZOMGSatan
    https://twitter.com/#!/ZOMGSatan

    chris brown misshandlade sin flickvän efter rihanna med. finns polisrapporter på det. så hans chanser är förbrukade.

Skriv kommentar

I'm a groooown woman

Rebecka 11:52 21 May 2013

Dags för full version av den Beyoncé singel som bara anades i bakgrunden av hennes Pepsireklam. Groooown Wooman!! Den verkar inte ligga uppe på hennes egen soundcloud ännu, men detta är def den version som hon kört live på de senaste konserterena iaf! Enjoy alla grown women!

Gilla:
upp
4 röster

In i skuggan med oss

Rebecka 10:50 20 May 2013

Vi måste göra slut med solen. Det här är helt sant: igår kväll när jag låg i sängen för att sova fick jag världens ångestsvepning när jag tänkte på möjligheten att jag en dag kommer att dö i cancer. För jag kan inte tänka mig något mer smärtsamt. Det var ju ett himla liv kring Angelina Jolies beslut att göra en full masektomi tidigare i veckan (alltså operera bort båda sina bröst för att minska risken för ärftlig cancer), och cancer är vad jag vet en till stora delar ärftlig sjukdom, men lyssna då på detta:

Sambandet mellan hudcancer och solning är tydligt, till och med jämförbart med kopplingen mellan rökning och lungcancer. Den farligaste formen av hudcancer, malignt melanom, ökar i rasande takt. Sedan år 2000 har antalet diagnoser fördubblats i Sverige.

Det är info från cancerfonden. Tänk nu på alla Thailands-semestrar de senaste tio åren... ökar..... i.... rasande.... takt. Det är som att folk vill dö? Är det inte bisarrt att det 2012, trots omfattande kunskap om hur skadlig solen är, anses coolt att vara solbränd? Jag har själv väldigt ljus hy och har därför alltid varit tvungen att ha ganska mycket solskydd på mig för att inte bli bränd, men trots detta solade jag under något år i gymnasiet solarium regelbundet. Ibland får jag panik när jag tänker det. Så otroligt dumt. NI MÅSTE SLUTA SOLA SOLARIUM!! Snälla solsvultna svennar som längtar efter semestern: Använd solskydd, smörj in ofta (alltså det duger inte att köpa en spf 50 och ta på ett tunt lager på morgonen, köp en 30 iställer och applicera regelbundet). Ha kläder och hatt! Jag har en solhatt som trots att den är från åhléns får mig att känna mig väldigt kontinental och härlig. Använd solskydd även om du "aldrig bränner dig"... så många brända människor jag sett som "aldrig" bränner sig. Vi måste RESPEKTERA SOLEN, den är inte särskilt välvillig och vi är i en destruktiv relation med den. 

Cancerfonden säger: "Det går att minska risken för hudcancer drastiskt genom att vara i skuggan mellan klockan 11 och 15 då solen är som starkast, skydda sig med kläder och använda solskyddsmedel som komplement. Låt en läkare undersöka dina födelsemärken om de förändras – tidig upptäckt av hudcancer räddar liv."

Ni ser att de förespråkar kläder som solskydd? Det betyder inte bikini tyvärr utan mer "luftiga bomullsplagg och hatt".  11-15 tänker jag att vi kan köra nånslags siesta/tidig lunch. Det finns något väldigt lyxigt över att ligga inne med öppet fönster under lunchtid på sommaren, i bikini och pilla i sig nån oliv och lite gazpacho, 

Läs mer hos Cancerfonden:

Hudcancer drabbar lågutbildade hårdast.

Helénes mamma dog i hudcancer.

Fem serietecknare om sol och hudcancer.

Gilla:
upp
13 röster

Let's do this dirty laundry

Rebecka 15:56 15 May 2013

Alltså.... WOW. Kelly Rowland fick mig att tåra upp fullständigt. Jag följer Kelly på insta och såg för någon timme sen, när jag stod och stekte min omelett, att hon precis lagt upp en ny låt från kommande albumet - Talk a good game - på sin soundcloud, och rusade dit för att lyssna.  Jag förväntade mig sexig rnb men det här är seriös bikt, som känns fullständigt genuin. Kan inte minnas sist jag blev såhär känslomässigt påverkad av en låt faktiskt. The-Dream har producerat, och Kelly sjunger om att stå i skuggan av Beyoncé, och samtidigt vara i en relation med en manipulativ kvinnomisshandlare. 

"Bittersweet / She was up, I was down…Post-Survivor, she on fire…Kinda lucky I was in her shadow”

“Meanwhile this nigga puttin’ his hands on me…I was battered / He hit the window like it was me, until it shattered”

"He pulled me out he said don't nobody love you but me, not your mama, not your daddy and especially not B. He turned me, against my sister.... I missed ya"

While my sister was on stage killing it like a mother
I was enraged feelin’ it like a mother
Bird in the cage, you would never know what I was dealing
we went our separate ways but I was happy she was killing it
Bitter sweet, she was up I was down.
No lie I feel good for her, but what do I do now?
Meanwhile, this n-gga putting his hands on me
swear y’all don’t know the half of this industry.

Chorus
Let’s do this dirty laundry, this dirty laundry.
Let’s do this dirty laundry, this dirty laundry.
When you’re soaked in tears for years, it never airs out
When you make pain look this good it never wears out
It’s dirty laundry, dirty laundry

And it’s almost been a decade, I’m behind them black shades
Roll up like it’s all good, riding in that Escalade
Fix my make up, get it together Kelly get it together
Then we make up, we’ll get it together, get it together
Kind of lucky I was in her shadow.
Phone call from my sister. Whats the matter?
She said Oh no, You’ve got to leave.
I’m on the kitchen floor. He took the keys
I was mad at everybody. I mean everybody.
Yea her her her, everybody
Five years later, I got my sh-t down pack.
Think I had it good and they don’t know how bad.
Fooled everybody except myself.
Soaking in this hurt, bathing in this hurt.

[Chorus]

So here I am in this spin cycle,
We coming and we going, nobody could notice
I was trapped in this house lying to my mama
Thought it could get no worse as we maximized the drama.
Started to call them people on him, I was battered.
He hit the window like it was me until it shattered.
He pulled me out and said “Don’t nobody love you but me
not yo mama, not your daddy and especially not Bey”
He turned me against my sister, I missed ya!

(Snodde full lyrics från Necolebitchie.com)
 
Gilla:
upp
28 röster

ah, ah you're beautiful

Rebecka 14:25 6 May 2013

ÄNTLIGEN! Miguel & Mariah Careys samarbete är ute och det låter perfekt!? Älskar detta!

You're beautiful, and your mind is f-cking beautiful
And I cant pretend that that doesnt mean a thing to me, to me, yeah
You're beautiful, good lord, you're f-cking beautiful
And I cant pretend that that doesnt mean a thing to me, to me, yeah

Gilla:
upp
24 röster

#HORNSTULL

Rebecka 16:21 26 Apr 2013

Hallå... nu har jag varit och testat den nya gallerian i Hornstull! Spännande va? På plussidan: mycket mat överall och framförallt kanske Akki sushi och Picard (ingen av dem har öppnat än dock). Mer plus: jag gillar att ha ett standard HM på gångavstånd och det har jag nu, mysigt med The body shop och L'occitane och en akademibokhandel. Resten är ganska ointressant, en massa generiska anonyma jeansklädsbutiker och det värsta: Bingo Rimer har slagit upp en butik för sitt Sexy By Sweden, om ni minns videon med Danny Saucedo och Lazee så var den väl främst reklam för just det märket, ni förstår nog vad jag menar. 

Gallerians största problem fortsätter dock att vara exakt samma som det varit sedan långt innan den öppnade: all töntig copy överallt. Jag har ALDRIG sett bra copy på en galleriavägg, och de borde bara ha låtit bli faktiskt, även om det värsta exemplet på galleriacopytext finns utanför Västermalsgallerian (minns inte exakt vad, men reagerar varje gång jag åker förbi med 4:an.)

Sedan är jag redan enormt trött på alla lifestyle-matkedjor som ploppar upp. Hellre fem McD än en juicebar till. Beijing8 är okej dumplings, men inte mer, det vore roligt om denna satsning på mat faktiskt innebar lite mer spännande saker än surdeg och sådär.

#STEVEHOLT

Gilla:
upp
26 röster

Laddar bloggrulle…