Hipstern och sotarmössan lever bara i reklamen

Parisa Amiri 12:16 19 Mar 2014

Kommer ni ihåg när Hornstull skulle rebrandas som ett köpets mecka, i samband med att man öppnade en ny galleria? Så många ställen att dra sitt kort på. 

För att det inte skulle undgå någon att man kunde köpa både juice och ett linne från H&M i Hornstull numera lanserade man "Nya Hornstull" och brassade på med kampanjen "Gaffel & Knivsöder". You get it? Det forna knivsöder har blivit sofistikerat! De kan parallellarbeta två bestick nu!

Om det ändå hade stannat där. 

Det känns allt mer som att idén av det en gång smålustiga, nu utdöda begreppet "hipstern" desperat hålls vid liv av dels tv-industrin, dels reklambyråerna. För att det är så jävla tacksamt och omedelbart. Det är den mest lättpaketerade personen att raljera över idag och de tänker inte behöva börja jobba hårt igen. 

Den lataste hipsterhånande reklam jag utsatts för senaste veckan, alternativt riktad till de som någonstans vill bli betitlade hipsters (vilket jag själv tror enbart är en mytbildning) - HELA LISTAN:

2. Willy's!

Sotarmössa. På. Sniskan. 

1. Flygbussarna.

Sotarmössa. På. Sniskan. 

WOW. Att de dessutom gick steget längre med attributet skägg.

UPPDATERING: David Sundin försåg mig precis med ett tredje kampanjexempel, det tredje exempel som gör en spaning:

Coops försök till att konkurrera med ICA-Stig & Co, man i sotarmössa möter en jämlik i frysdisken:

– Du ska inte heller på krautrockskonserten ikväll?

– Nix. 

 – Kanske blir ett annat stort musikevenemang (=Melodifestivalen) som vi båda utåt sett föraktar?

 – Korrekt. Vad säger vi om någon frågar oss?

 – Vi var hemma hos mig, bryggde IPA och spelade vinyl. 

Någon läste alltså detta i skrift och reagerade med "Ja, det tar vi". 

Fler blogginlägg från Parisa Amiri