högtid

Varför tror du att vi firar Kristi Himmelfärdsdag? (olika alternativ)

Hej Sonja 16:08 14 May 2015

tumblr_l1ke4hmytj1qzzw5do1_500.gif

Idag är det Kristi himmelfärdsdag och det är en röd dag och det är roligt! Men varför firar vi Kristi Himmelfärds? 

ALTERNATIV 1: Det "självklara"
Det hörs ju på namnet. Vi firar ju för att Herran Jesus Kristus lämnade jorden på denna dag och förenades med gud uppi himlen. Dagen är röd för att Sverige är ett traditionellt kristet land som älskar och vördnar Jesus Krist.

jesus-is-risen-jesus-15237069-400-319.jpg

ALTERNATIV 2: Det alternativa "buddhism/new age":
Många tror att Jesus uppsteg till himlen på ett övernaturligt sätt när han i själva verket bara startade en kemisk process i kroppen och antog en så kallad "regnbågskropp", känd inom bland annat buddhismen som att uppnå Nirvana. Många vet inte vad Jesus gjorde mellan barndomen och 30-årsåldern men tecken indikerar på att Jesus reste till Indien, gifte sig, fick barn och lärde sig att meditera. Många har fått regnbågskropp även efter Jesus och det kan även du få om du lär dig att förstå universum tillräckligt bra.

home-page-padmasambhava_rainbow_body.jpg

ALTERNATIV 3: Det var aliens 
Att tro att Jesus var en jordling är ett stort misstag som dom flesta tyvärr gör. Redan vid stjärnan i Betlehem så förstår man att det handlar om någonting utomjordiskt. Mycket tyder på att Jesus var en individ från Andromedagalaxen som lät sig reinkarneras i en människokropp. Vad som hände när Jesus steg mot himlen var helt enkelt att han återvände till moderskeppet. 

ns4fd76a8e.jpg

ALTERNATIV 4: Det var ett sätt att hantera sorgen
Jesus var en vanlig väldigt snäll människa. Många blev därför förtjusta i honom och när han dog var det så hemskt att folk inte kunde acceptera det. Så i stället för att acceptera att Jesus var död så hittade närstående till Jesus på historier om hur han reste till sin kära himmel som han pratat så varmt om. Detta gjorde inte dom närstående för att vara elaka utan det gjorde dom för att dom var mänskliga. Men dessa historier spårade till slut ur och skrevs ner i tjocka böcker som tolkades som verklighet av alldeles för många. 

our-lady-of-sorrows.jpg

ALTERNATIV 5: Allt är påhitt
Jesus fanns inte och Jesu uppstigelse till himmelriket ägde aldrig rum. För 2000 år sen levde man helt vanlig trist vardag i Jerusalem och det fanns ingen frälsare som utförde under. Tyvärr men så är det. Sorry om sanningen gör ont.

gottlieb-jews_praying_in_the_synagogue_on_yom_kippur.jpg

ALTERNATIV 6: Det är ockult
Kristi HImmelfärdsdag har egentligen ingenting med nån Jesus att göra, tvärt om faktiskt. Det har att göra med måncykler och det är en gammal hednisk tradition som har rötter från långt innan "Jesu tid". Vad man vördnar och tillber är ingenting annat än hediska gudar och gudinnor, ja, kanske rent utav satan själv. Folk som tror att det handlar om nåt "Kristet" är såååå jävla lurade. 

tumblr_mtw0564rep1s0k5iko1_500.jpg

 

Vilket alternativ är ditt alternativ? Har du några fler alternativ?

Läs mer

Tänk om folk tror att jag hatar dem pga julklapparna??

Hej Sonja 00:21 23 Dec 2014

x6nltq3apty7x-34cnagdqggshhbmijrxpovlpkpitk.jpg

Jag ser över julklapparna som jag skaffat och känner sån fasa över att folk som får dem kommer att undra varför jag gav dem en så dålig julklapp. Tänk om de kommer fram till att det måste bero på att jag hatar dem? 

Jag tycker att det här med julklapp är jättesvårt och har resonerat att "tanken räknas" hela tiden och jag har känt mig jättenöjd med den fina tanken ända fram till ikväll. För tänk om det inte är "tanken" som räknas trots allt? *dör*

Och de vänner jag får julklapp av...tänk om jag får nåt jättebra av dem? Tänk om jag får något får mig att känna mig som en älskad och uppskattad vän när de har fått typ.. ett reflexband i julklapp?!? Tack gode gud för de här vännerna som inte gett mig något så att jag slipper oroa mig. 

Läs mer

Hej Sonja

Sonja kommer från kallkällorna i Lapplands Latikberg men för tio år sen lämnade hon Västerbotten och drog till västkusten. Detta gjordes utan någon större eftertanke och så har de allra flesta av Sonjas livsavgörande beslut sett ut.

Förutom att hon har barn och ett par vänner som är schyssta så gillar Sonja att vara för sig själv och utforska alternativa världsåskådningar. Utöver det frilansar hon som krönikör i både tidningar och radio.
Sonja älskar underhållning, tunga grejer och att läsa visdomscitat på kylskåpsmagneter. Denna blogg är en direkt avspegling av detta.

Sonja är kanske mest känd från twitter så följ henne gärna där på @hejsonja och vill du maila henne är adressen mail@hejsonja.se.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla