Grattis ingen

Hasan Ramic 22:03 29 Mar 2012

Herregud. Jag vet inte åt vilket håll jag ska börja sparka, men låt oss för resonlighetens skull börja med lite självrannsakan. Framförallt bör vi nog reda ut lite begrepp.

De som känner sig snuvade på Sizzla-konserten - alltså många i reggaevärlden - pratar om "censur". Att Sizzlas spelning på Slakthuset blev inställd handlar inte om censur. Det handlar om aktion. Det är inga MYNDIGHETER inblandade som har förhandsgranskat Sizzlas textinnehåll och fattat beslutet: "Okej, den här snubben passar inte, ställ in spelningen." Slakthuset hade för all del kunnat genomföra spelningen, men det fanns en risk att en demonstration eller blockad från dem som vill se spelningen inställd skulle leda till konfrontationer - och det är det sista man som konsertarrangör vill. Det var ett klokt beslut av Slakthuset att ställa in spelningen, men jag kan tycka att de borde ha struntat i att ta den från första början.

För det andra: Alla indignerade "boom bye bye"-tillrop, och allt homohat som har svämmat över olika delar av de sociala medierna där det här har diskuterats - den skiten hjälper inte. Det är rentav vidrigt. Värst av allt var det när Carl Thomas King, mannen som gjorde affischen till eventet, postade den med kommentaren "boom bye bye". Den skiten var så osmaklig att mitt huvud vill sprängas. Till saken hör att människan i frågan inte ens är aktiv på den svenska reggaescenen, vilket gör hans kommentar ännu mer opassande. Han borde ha gjort som man gör när man inte har något positivt att säga - hållit käften.

Slutligen: Det finns ingen böglobby som styr världen. Fimpa spliffen och kom in i matchen, det där vakna.nu-skiten är inget vuxna människor ska pyssla med.

Över till det väsentliga nu:

Sizzlas spelning ställdes in helt baserat på gammal merit, indicier och hörsägen. Visst har Sizzla skrivit några hemska låtar som uppmanar till mord på homosexuella, men han har även skrivit på Reggae Compassionate Act 2007 och hållit sig i skinnet sedan dess. Den här aktionen genomfördes helt utan debatt eller hänsyn till fakta. Det fanns ingen vilja att diskutera med de inblandade och kanske komma fram till någon slags lösning. Sist Sizzla spelade i Malmö hölls en hångelmanifestation utanför Babels lokaler i protest. Själva spelningen genomfördes utan incidenter, och Sizzla sa inte ett enda ord om homosexuella.

Vidare, och nog värst av allt var att aktionen genomfördes under premissen att Sizzla skulle framföra hatpropaganda mot homosexuella från scenen. Hur kan man vara så bergssäker att han kommer göra det? Sizzla fälldes på förhanda för något han KAN ha gjort, och delvis för något han gjorde förut - och som han faktiskt har lovat att han inte ska göra igen. Återigen ett exempel från Malmö: När Beenie Man skulle spela 2009 ställdes hans konsert först in, men genomfördes sedan efter att arrangörer och facebookgruppen "Inga homofober på våra scener" hade ett möte. Varför skedde inte detta i det här fallet?

Ideologin bakom aktionen mot Sizzla sägs vara solidaritet med HBTQ-personer på Jamaica. Om man tror att en aktion som ställer in en konsert med en relativt liten reggaeartist har en positiv påverkan på dessa personers rättigheter så lurar man sig själv i grunden. HBTQ-personer på Jamaica lever i en verklighet präglad av extrem fattigdom, extrem religion som ser homosexuella som en abomination, och en lagstiftning - ja ni hörde rätt LAGSTIFTNING - som gör deras blotta existens olaglig. "Offenses Against the Person Act, 1864," gör homosexualitet straffbart med upp till 10 års fängelse.

Om vi ska prata om de homosexuellas rättigheter på Jamaica är inte hot om blockad och inställda konserter rätt väg att gå. När tidningen QX gjorde en web-ennkät där de frågade sina läsare hur många Sizzla-låtar de hade hört, svarade en överväldigande majoritet att de inte hade hört en enda. Men ändå valde många att ta ställning mot Sizzla, och i förlängningen hans fans. Vad det fansen beträffar så är jag nästan helt övertygad - jag har ingen statistik för detta än min mångåriga erfarenhet av den svenska reggaescenen - att de allra flesta som lyssnar på Sizzla inte gör det för hans låtar med homohatiskt innehåll. Så om man ska hjälpa HBTQ-personerna på Jamaica gör man mer rätt i att donera lite pengar och tid åt organisationer som J-FLAG, och faktiskt ta en dialog med dem som vill se Sizzla istället för att rusa in med huvudet före utan riktiga belägg. Och skulle det vara så att det faktiskt finns BEVIS att Sizzla har gjort bort sig, och brutit mot TRCA, föra fram dem.

Implikationerna av den inställda konserten är mer än bara ett ställningstagande mot homofobin inom dancehall och reggae. Det är även ett ställningstagande mot reggaepubliken och arrangörerna. Genom att säga att "Sizzla ska komma till Slakthuset för att sprida sin vidriga böghatarpropaganda" implicerar man att de som har köpt en biljett till spelningen har gjort det för att höra den. Att man genom at stödja Sizzla stödjer böghat, även om man inte går på en konsert utan om man har köpt en skiva. Man missar det faktum att Böghat inte är Sizzlas hela affärsidé, och lägger skulden på folk som inte ens visste att Sizzla hade sådana låtar i sin repertoar. Jag vet att de som ledde protesten mot spelningen explicit har sagt att deras groll inte är med den svenska reggaepubliken, men återigen har handligarna talat ett tusen gånger tydligare språk.

Det mest bisarra med hela det här debaclet är ändå Alexander Bards och Madeleine Sjöstedts inblandning. Den ene påpekade att Storbrittanien hade slängt ut Sizzla ur landet, och den andra gjorde stor grej av att man ska rösta med fötterna i en marknadsekonomi och bojkotta Sizzla och Slakthuset genom att inte gå dit. Ironiskt av flera anledningar, då marknadsekonomin och det postkoloniala såret från just Storbrittanien är anledningen till att homofobi i den höga utsträckning - och artister som Sizzla - finns på Jamaica. Sen tvivlar jag på att varken Bard eller Sjöstedt skulle ha begett sig till Slakthuset överhuvudtaget - än mindre en reggaekonsert. Det här var bara ett billigt sätt att plocka politiska poäng och fiska efter exponering. Alexander Bards idiotiska uttalanden om att man borde göra en låt om att döda Slakthusets personal är nog det mest korkade och okonstruktiva jag någonsin har läst.

Nej, vi har alla förlorat här. De som inte ville ha dit Sizzla har inte gått på någon dylik konsert till att börja med, och de som ville se Sizzla hatar nu de som fick konserten inställd. Bojkotten har orsakat en trollvåg av sällan skådade proportioner i den svenska reggaescenen. Hade vi bara haft vett nog att sätta oss ner och ha en dialog hade mycket av det här kunnat undvikas. Kanske en läxa till nästa gång.

Vidare: Se debatten mellan Petter Wallenberg och Sammy K från Safari Sound från SVT här. 

Läs min text om homofobin i dancehall här. 

Läs en replik till mitt blogginlägg här

/H

Gilla:
upp
205 röster

Lämna en kommentar, bild eller gif här

44 kommentarer

  1. Bild för Juice
    Juice

    Hasan, den ende som höll huvet kallt i Sizzla-debaclet. Tack för det!

  2. Bild för T
    T

    Vi lever tyvärr i en tid då det är viktigare för folk att känna tillhörighet är viktigare än att vara eftertänksam och funderar innan man agerar. Andra exempel då folk enbart har ryckts med innan man funderat är kony 2012 som folk gick galna över på en sekund utan att någon stannade och funderade lite.

    Denna debatt över Sizzla, där som du själv säger ingen ens hört några låtar av honom och dömer honom på hörsägen, säger mycket om hur samhället mår idag. Jag är helt på din sida och vill istället säga att om vi skulle döma alla på vad de "kan" göra, eller på vad de har gjort en gång för länge sedan så bör vi nog kasta alla i fängelse och slänga bort nyckeln.

    Folk göra saker när de är unge, dumma och inte vet bättre, alla kommer vi till insikt och vi måste även ha tro om att folk vill bättra sig. Det är därför vi har ett straffsystem där folk begår ett brott straffas för det och sedan har man sonat sitt brott. Om vi skulle döma bort dessa människor enbart för något de har gjort, eller kan vara kapabla till att göra så kan vi lika gärna avrätta varenda människa med två ben.

    Bra skrivet av dig, du har mitt fulla stöd och jag hoppas folk funderar en, två eller tre gånger innan de bestämemr sig för att klicka gilla, eller sätter sitt namn på något. När folk har namninsamlingar på stan så tänker folk ofta sig för innan de skriver dit sig själva. Nu klickar folk like som om det inte vore något speciellt.

    Tänk först, klicka sen...

  3. Bild för Yow
    Yow

    Det är verkligen trist att den svenska debatterande klassen nu tycks stå för att synder aldrig kan förlåtas. Det ger ju inte direkt folk som Sizzla skäl att tänka om när dom ändå aldrig kommer accepteras igen.

    Och en annan sak med Alexander Bard på twitter, Fan vad dålig på engelska han är.

  4. Bild för Christopher One Drop
    Christopher One Drop

    Riktigt bra Haso!!

  5. Bild för Sharpie
    Sharpie

    Klockers Haso!

  6. Bild för Jiar
    Jiar

    Väl skrivet Hasan!

  7. Bild för GruppB
    GruppB

    Asså som jag förstod det var kritiken om att Sizzla inte "hållt sig i skinnet" utan bara två veckor sedan framfört böghatarlåtar. (http://jamaica-gleaner.com/gleaner/20120320/ent/ent2.html)

    Det var förstås inte i Sverige, men det kan ju tyckas märkligt att den 19 mars köra "Boom bye bye" och den 28 helt plötsligt vara compassionate...

  8. Bild för Sofia
    Sofia

    Fast att skriva en låt som None a dat som är med på Hot water rytmen är väl knappast att hålla sig i skinnet?

  9. Bild för Joakim Romantic
    Joakim Romantic

    Väldigt bra skrivet i stora delar. Det tråkiga är dock att Sizzla brytit sitt avtal flera gånger sedan han skrev på. Och även de överstegen kan man väl ursäkta om han hållit sig i skinnet sedan dess kan man tycka. Men senaste gången han uppträdde med döda-homo-snack var 18:e mars. Två dagar innan det ställdes in. I skenet av det kan jag ändå se protesterna som befogade då Sizzla uppenbarligen inte följer ett gemensamt avtal.

  10. Bild för Jake Ob
    Jake Ob

    Bögar får sitt Pride men hetero folk får anpassa sig efter vilken underhållning som är "okej"?

  11. Bild för Robert
    Robert

    Bra skrivet, även om jag håller med om att Reggae Compassionate Act-argumentet inte riktigt håller med tanke på hur mycket han verkar ha brutit mot det. Nu till min fråga: Jag är kluven till det här med att stänga ner spelningar som metod men undrar en sak. Vad jag och många andra som är emot blockader verkar tänka, är att blockadförespråkarna inte förstår och inte heller verkar bry sig om att ta reda på hur Jamaica fungerar som samhälle, hur moralen är formad där av religion, fattigdom, postkolonialism osv. Man kan ju inte bara förutsätta att blockad är en bra metod för att påverka Jamaica och dess artister utan att sätta sig in det samhällets specifika förutsättningar. Som lite mer insatt tycker jag och många andra sig kunna se varför det inte är rätt väg - outbildade människor uppfostrade till religiös fanatism, med en paranoid syn på västvärlden som ett nutida Sodom och Gomorra, kommer bara förstärkas i sin världsbild och moralsyn när det de anser vara en moraliskt högstående artist som Sizzla stoppas. Men de som borde vara bäst lämpade att göra den bedömningen är ju varken den svenska HBT-communityn ELLER den svenska reggae-communityn - utan den jamaicanska HBT-communityn. Vad anser J-Flag? Det snackas mycket om J-Flag hit och J-Flag dit, men vad anser de? Skulle de utforma klara direktiv för vad de anser vara det bästa sättet att agera i sådana här situationer skulle jag i princip vara beredd att följa dem rakt av. Anser de att blockad är rätt väg att gå, då skulle jag nog köpa det. Deras åsikt borde vara så otroligt mycket mer kvalificerad än de flesta andras. Men jag kan inte hitta något om det. Någon som vet var de står i frågan?

  12. Bild för Robert
    Robert

    Jag har även undrat vad som egentligen står i Reggae Compassionate Act, det har varit mycket snack om avtalet men ingen verkar veta exakt vad det går ut på. Men jag hittade det här, det finns även lite bakgrundshistoria och bilder på Sizzlas, Beenies, Bujus och Capletons signaturer: http://www.soulrebels.org/dancehall/w_compassionate_001.htm

  13. Bild för Allen Grubesic
    Allen Grubesic

    Pinsamt att du inte skriver lite mer nyanserat. Med tanke på dina balkanska rötter tycker jag att du borde vara mer insatt i hatbrott , men våld kanske inte ska tas på allvar om det gäller vissa människor? Det är många som har vunnit en stor seger, ditt ansikte är inte en av dem.

  14. Bild för Claes
    Claes

    Det finns grova faktafel i den här posten. Att Sizzla skulle ha följt The compassionate act sedan har skrev på är lögn. Det har han verkligen inte gjort utan vid upprepade tillfällen både på Jamaica och i andra länder fortsatt att framföra sina egna och andras låtar med grovt homofobiskt innehåll. Senast hände detta för två veckor sedan.
    Han har också i bekräftade citat tagit avstånd från sitt under tecknande och argumenterat för att det är bögarna som ska be om ursäkt till gud och att de har sig själva att skylla.
    Att bagatellisera den här frågan är djupt osmakligt. Och att påstå att det inte spelar roll att vi i västvärlden tar ställning och inte ger Sizzla utrymme på scener och dessutom ger honom inkomster är ogrundat. Det är ett välkänt faktum att det i längden kommer att spela roll, inte minst för att de HBTQ-aktivster som kämpar i Jamaica vågar fortsätta kämpa trots dagliga hot om död som ofta signeras med referenser till Sizzlas och andras musik. Det sker till och med på landets polisstationer musiken har spelats samtidigt som man låter misshandel pågå.
    Det är självklart att det koloniala arvet är ett stort skäl till den situation som Jamaica har. Och jag är den första att skriva under på att framförallt Storbritannien har ett enormt ansvar att städa i sin egen historiska skit, det har varit likadant i Indien som avskaffade sin s.k. "Sodomitlag" bara för ett par år sedan. De skulle med lätthet kunna utöva sin ekonomiska makt.
    Men att påstå att Bard eller Sjöstedt inte skulle hålla med om det är att visa hur oinsatt du är. Båda skulle skriva under på den beskrivningen. Att Sizzla inte får resa in i Storbritannien är å andra sidan just en sådan markering för att flytta fram positionerna i diskussionen med Jamaica och deras lagar.

  15. Bild för Allen Grubesic
    Allen Grubesic

    Robert. Det är bara googla. Du behöver inte undra.

  16. Bild för Zlatan
    Zlatan

    Det stora problemet här är inte Sizzlas sångtexter utan alla "facebookaktivister" som är så snabba med att ta ställning utan att ge sig in i ämnet ordentligt...

  17. Bild för TheMegaBitch
    TheMegaBitch

    "Man missar det faktum att Böghat inte är Sizzlas hela affärsidé"
    Räcker det inte med att det är en väsentlig del av hans affärsidé?

    En "överväldigande majoritet" har inte hört en enda låt av Sizzlas låtar, so fucking what? Vad har det med de hela att göra
    Jag har inte läst 'Mein Kampf', betyder det att jag inte får vara emot Nazister?

    Dessutom är ju Sizzlas "affärsidé" just att göra låtar med uppmaningar till mord på homosexuella, men att undvika att framföra dem annat än inför en böghatande hemmapublik, för att kunna tjäna pengar på europeiska reggaefans som mer än gärna blundar för vad han står för.

    Och, de som nu hatar HBT människor för att vi fick en konsert med en tvivelaktig artist som väldigt nyligen ägnat sig åt att uppmana till att bränna homosexuella, har sannolikt bara grävt upp sitt tidigare dolda hat.

    Och hatet är ingen gammal skåpmat om nu någon trodde det.

    Det finns vinnare i det här, det är en ny våg av HBT aktivister som har förvandlat nätaktivismen i Sverige.

    Och det finns en förlorare, Sizzla och alla de som tror att det är okej att sprida den här formen av hat, tvingas nu ta strider var de än dyker upp.

  18. Bild för Robert
    Robert

    Allen: om den där länken var svar på min fråga om vad J-Flag ståndpunkt är i frågan var det väl inte så lyckat, den visade bara att det finns en gayaktivist i New York som anser att blockad är vägen att gå. Jag undrar fortfarande vad J-Flag anser. Och jag har inte lyckats hitta det genom att googla.

  19. Bild för Maria Sjödin
    Maria Sjödin

    Det stämmer inte att Sizzla hållit sig till Reggae Compassion Act sedan 2007. I den här nyligen publicerade recensionen framgår att Sizzla nyligen framförde Buju Banton's Boom Bye Bye, på en UNGDOMSgala.
    http://jamaica-gleaner.com/gleaner/20120320/ent/ent2.html

    Även i maj 2011 framförde Sizzla homofoba låtar på en konsert som sponsrades av Coca-Cola. Protester gjorde att Coca-Cola sedan tog avstånd från detta:
    http://jamaica-gleaner.com/gleaner/20111019/letters/letters2.html

    Även om Sizzla med flera avstår från sina homofoba låtar i Europa så spelas de fortfarande i minst sagt homofoba, uppiskade stämningar på Jamaica, vilket även organisationer som är verksamma där protesterar mot:
    http://www.aidsfreeworld.org/Our-Issues/Homophobia/Coca-Colas-Inadequate...

  20. Bild för Anders H
    Anders H

    Visst har Pluton Svea skrivit några hemska låtar som uppmanar till mord på medborgare av utomnordiskt ursprung, men det var länge sedan och de hållit sig i skinnet sedan dess.

    Jag tror knappast en bloggare på Nöjesguiden.se hade försvarat en inställd Pluton Svea-konsert. Du är ett homofientligt as. Antingen ser du problemet med att ha en artist som vill skjuta och bränna bögar ståendes på en stor svensk scen, eller så gör du det inte. Gör du det inte är du precis det jag beskrivit dig som ovanför.
    Det är svart eller vitt. Du kan inte kompromissa bort det och det är dels det vi är trötta på.

    KOMPROMISSA BORT HOMOHAT ÄR INTE OKEJ. PUNKT.

  21. Bild för Hasan Ramic
    Hasan Ramic

    @Jake OB: När jag sa "Släpp spliffen och kom in i matchen" menade jag inte att du ska ta upp bongen. Check yoself, dude. Pride är en årlig tillställning där HBTQ-personer får öppet visa sin kärlek och sin sexuella läggning utan att känna sig uttitade och hotade. "hetero folk" får göra vad fan dom vill när dom vill. Cmon son. Lyft blicken. 

  22. Bild för Hasan Ramic
    Hasan Ramic

    @ resten av er: Ni får det återigen att framstå som att Sizzla skulle ha kommit till Sverige och framfört sin böghatarpropaganda. Vad straffar vi för? Åsikt eller handling? Och vem straffar vi? I det här fallet den svenska reggaepubliken och arrangörerna. 

  23. Bild för Patrik Svensson
    Patrik Svensson

    Det är pinsamt hur ni alla som är ledsna över att missa konserten bara kan ignorera det faktum att killen vill mörda alla bögar. Det finns inget annat sätt att se detta på. Man kan inte bortse från att killen aktivt står för att homosexuella människor inte borde få finnas. Om ni så gärna vill se hans konsert så får ni göra det någon annanstans, för i Sverige hör han inte hemma.

  24. Bild för Hasan Ramic
    Hasan Ramic

    Men Alen. Hur vet du att han skulle ha fått framföra sin hatpropaganda i Sverige? 

  25. Bild för Claes
    Claes

    När det gäller vad J-flag tycker så är det väldigt enkelt. De vill inte dö, de vill inte att HBTQ-personer ska misshandlas rutinmäsigt på landets polisstationer och de vill kunna röra sig utan risken att bli bashade i stadsmiljön och få höra Sizzlas och andras låtar sjungas samtidigt. Detta sker i Jamaica, varje vecka, året runt.

    Det J-flag behöver för att orka arbeta och våga synas är att kunna se att andra i omvärlden faktiskt reagerar och försöker minska inflödet av stora inkomster till våldsverkare som Sizzla. Det är en moralisk skyldighet precis som vi ska vägra president Mugabe att resa in i Europa för att fylla på sina konton samtidigt som han förföljer sin befolkning, eller bojkotta Sydafrika under apartheidregimen. Det är precis så enkelt.

    Alla andra förhållningssätt är att relativisera uppmaningar till våld eller misshandel.

  26. Bild för Allen Grubesic
    Allen Grubesic

    Vaddå fick hen greencard för sin hatpropaganda i Norge? Och vem skulle ha stoppat hen i Stockholm menar du? En språkpolis? (Tänk på att det också är svårt att förstå Jamaican för vissa människor... ) Sluta spela offer, väx upp och tänk efter lite. Du är ju faktiskt inte fjorton längre. Det är ju skillnad på att sjunga att man inte gillar nåt och att man uppmanar till folkmord. http://www.youtube.com/watch?v=JURiXqdHTaA&feature=related

  27. Bild för Allen Grubesic
    Allen Grubesic

    Det känns som all "jahweed" gjort er lika paranoida som homofobtanten på tunnelbanan. Helt seriöst. Det är inte coolt att lyssna på hatmusik. Och det är verkligen inte moget att sitta och spekulera i om han sjungit några homofoba verser i Stockholm eller inte (även om han säkert var sur över att hans konserter i spanien precis hade avbokats..). Det som hände i Oslo gör att anledningarna till varför han inte ska få sjunga i Sverige bara ökar. Tyvärr. Det är inte coolt att vara rasist och det är inte coolt att vara homofob. Aldrig.

  28. Bild för Alice
    Alice

    Undrar en sak i all välmening. Jag är inget större fan av Sizzla eller kärleksfullt involverad med någon nämnd i texten ovan..
    Att i en låt sjunga något, är det verkligen att uppmana till det samma? Tänk om nån skulle boka in NOFX i stan...dom vill ju döda alla vita män!? Blockad it is. Och alla punkasen som ville se dom borde skämmas. Inget vidare exempel men jag vill belysa folks bokstavliga tolkning av en låttext.
    Sizzla framför sin åsikt, om än en vidrig sådan, och han gör det på ett osmakligt och uselt sätt, men att säga att han uppmanar till död på bögar är väl ändå att vara en idiot? Och det är där den lilla detaljen och teknikaliteten, att man bör ha lyssnat på Sizzla för att uttala sig, kommer in. Att säga att det är som att "inte ha läst Mein Kampf men ändå ha rätt att hata nazismen" är inte särskilt intelligent. Ta inte illa upp, men Mein Kampf är dokumentation över det som faktiskt hände, alltså en liten detalj i det stora hela, alltså själva dödandet av judar räcker liksom för att "hata nazismen"...
    Sizzla har en tro som är hans egen, han har en egen syn på rätt och fel och det får man respektera. Att dessutom döma honom på förhand, för hans åsikter, det är rentav läskigt. Rihanna kanske får en flipp nästa gång hon är i stan, tänk om hon säger nåt olämpligt? Vi borde kanske ha en kontrollmyndighet som på förhand godkänner låttexter, så ingen känner sig stött...
    Att istället för att stoppa spelningen använda den som en plattform att belysa de problem man stöter på som homosexuell hade enligt mig varit mer kreativt och givande.

  29. Bild för Henrik--t
    Henrik--t

    I det här fallet var det lätt: Slakthuset tar gärna gaypublikens entréavgifter ena dagen. Då kan de inte ha artister dagen efter som har för vana att uppmana till våld mot gays. Hur svårt är det att fatta? Det är inte censur, det är ren självbevarelsedrift från bögar. Man stödjer inte sina fiender.

  30. Bild för Henrik--t
    Henrik--t

    Alice: vad får dig att tro att jag som bög är det minsta intresserad av dialog, när homosexuella på Jamaica förföljs och mördas med just såna sångtexter som ideologiskt brännmaterial? Det här handlar inte om kreativitet, utan om överlevnad.

  31. Bild för C
    C

    Jag har en känsla av att många i min sits som älskar reggae och dancehall, är splittrade i denna fråga. Då har jag ett tips: gör Testet. Instruktioner följer:

    I hela den här debatten, byt ut "Sizzla" mot t ex "Robyn", och byt ut ordet "bög" mot "neger", och försök argumentera för den missförstådde artisten.
    Det skulle då kunna låta: "Robyn har minsann släppt 67 album, men bara i en handfull av låtarna sjunger hon om att bränna negrer. Hon har dessutom (typ) bett om ursäkt. Kanske ett par snedsteg under åren, men hey, det är en kulturell grej. Bara för att hon hatar negrer betyder det inte att alla hennes fans gör det."

    Nu har du gjort Testet. Kanske tänker någon att Testet lite för enkelt, och att det finns många många aspekter - jag vet! Men magkänslan talar ändå alltid högst. Jag kan för min del inte erkänna någon form av diskriminering, hur mycket jag än älskar musik från JA.

  32. Bild för Allen Grubesic
    Allen Grubesic

    Om din "magkänsla" talar högre än alla våldsoffer på Jamaica kanske du borde titta lite på de "många många aspekterna"?

  33. Bild för EFF
    EFF

    Människor är så JÄVLA korkade. En riktig lynchmentalitet. Att hoppa på trender enbart för att andra personer med huvudet långt upp i röven gör det.

  34. Bild för Matti
    Matti

    Första raden från en Sizzla-låt från 29 februari 2012: "Same sex marriage is totally wrong and we're totally against it. Fire. Boom."
    Men det var ju då. Idag skall ingen brännas och skjutas för att de vill gifta sig.

  35. Bild för Matti
    Matti

    Jamaica har ingen lag mot homosexualitet. Den som påstår det ljuger. Däremot finns en lag mot analsex - oavsett om det utförs av en man och en kvinna, eller av två män.
    Senast det gjordes en opinionsundersökning i Jamaica i denna frågan visade det sig att mer är 95% av befolkningen motsatte sig en ändring eller ett avskaffande av lagen.
    Men återigen menar vita Européer att de faktiskt vet bättre, och kräver att få gå över huvudena på Jamaicas befolkning. Man vill ta ifrån dem deras självbestämmanderätt. Under de 50 år landet varit självständigt har man hela tiden i en mängd frågor utsatts för påtryckningar, utpressning och illegala ingripanden från främst USA och Storbritannien, och inte minst från IMF. Formellt är Jamaica självständigt, men USA och Europa tycker sig hela tiden ha rätt att styra och ställa i landet. Att det är så våldsamt som det är i Jamaica beror till stor del på en den hårda politiska kampen mellan de två partierna, varav det ena varit understött med vapen från USA, för att inte det andra (vänster-) partiet skulle få inflytande på politiken i Karibien, som ju tillhör USAs "intressesfär". Resultatet har blivit okontrollerbar gängkriminalitet, och en av de högsta antalet mord per capita i världen bland länder ej i krig. (I Kingston sker mellan 500 och 1000 mord per år, i en stad stor som Göteborg.)
    Jag skiter i om Sizzla får spela i Sverige eller ej. Men jag har full förståelse för de Jamaicaner som är trötta på att hela tiden få dikterat från "vita" länder vad som är rätt och fel, och hur deras självständiga (demokratiska!) land ska styras.

  36. Bild för missmary
    missmary

    Ur Sizzlas synvinkel har han nu blivit utjagad ur landet av arga bögar, varav en del har varit villiga att döda. Det har ju knappast ändrat HANS syn på det sodomistiska babylon och de morallösa vita människorna.

  37. Bild för Don Emilio
    Don Emilio

    Två saker jag funderar på:

    *Om präster får predika ostört ur Bibeln, där det ordagrant står att män som ligger med män ska stenas (och en massa annat galet skit), varför är Sizzla ett problem? Antingen tror man på religionsfrihet och får då stå ut med en massa människor med åsikter som inte är kompatibla med de värderingar som råder i Världens Bästa Sverige, eller så gör man det inte och bör då följaktligen börja i rätt ände av problemet.

    *Det nämns ofta hur många homosexuella som mördas på Jamaica, varför nämner man inte då samtidigt att de ofta har den högsta mordsiffran i världen? 59.5 per 100.000 invånare jämfört med Sveriges 0.89. Det mördades 1125 människor på ön förra året, DÄR har ni något att protestera över.

  38. Bild för Robert
    Robert

    Claes: nu frågade jag inte vad J-Flag tycker rent generellt om hur det är att vara homosexuell på Jamaica. Det vet jag redan, och naturligtvis är det fullkomligt vidrigt. Därför vill jag stödja dem och därför vill jag veta de anser vara bästa sättet att stödja dem. Anser de att blockad är en bra metod eller anser de att det motverkar sitt eget syfte?

    Jag vill veta om de förespråkar det eller avråder från det. Jag "gissar" ingenting om saken. Att gissa skulle ju innebära att antingen vara övertygad om att blockad är en bra metod eller att det är en dålig metod. Så de som har varit så övertygade om att blockad är rätt väg, utan att kolla upp med de som borde vara bäst lämpade att bedöma saken ( dvs. J-Flag), är ju de som har gissat.

    Så varför är det jag som bör ta kontakt med J-Flag? Är det inte de som förespråkar blockad som borde ha tagit kontakt med J-Flag och kollat vad de anser?

  39. Bild för missmary
    missmary

    @Don Emilio, skillnaden är att de flesta morden på Jamaica är gängrelaterade, dvs kriminella mördar andra kriminella. Den som ger sig in i leken osv.det är väldigt sorgligt men kan inte jämföras med mord på någon som man bara "inte gillar för dess sexualitet".

  40. Bild för Soran
    Soran

    @Matti
    Jag har inte hört den låten du nu pratar om men jag kan direkt säga att han inte säger fire boom, I det jamaicanska talspråket så så säger man fyah bun (fire burn) om man vill förkasta en handling gjord av någon. Det anspelar på själselden som i livet efter detta straffar dig för dina handlingar (himmel eller helvetet) och används i massor av sammanhang, tex fyah bun dem murderas, fyah bun politrix eller dem thief me car Fyah Bun!
    Jag försvarar inte textraden som sådan utan försöker här förklara vad som sägs eftersom man måste förstå det Jamaicanska språket och den Jamaicanska kulturen för att kunna tolka texterna på ett korrekt sätt.

Lejonhjärta - En elogi över ett bloggkadaver

Hasan Ramic 21:14 4 Aug 2012

Det var någon gång för två veckor sedan jag hörde talas om det först. Att Snoop Doggs begynnande galenskap på instagram var en del av ett större projekt där Snoop skulle skaka av sig sitt gamla totemdjue "Dogg" och anamma det mer rastafarianska "Lion". Allt detta hade inte berört mig så mycket, då jag slutade aktivt lyssna på snoop för ca 15 år sedan, om det inte hade varit för att Snoop - i kombination med sin förvandling till ett lejon - släppte en reggaelåt. Jag vägrade undersöka saken närmare, i tron om att det var ett skämt, men till slut trängde sig verkligheten på och jag blev tvungen att lyssna.  

Ja... Vad ska man säga... Allt andas av galenskapindränkt medelålderskris uppburen av ja-sägarstyltor. Snoop har tagit hjälp av Major Lazer för att klippa ut en bit ur en nyinspelning av Stranger Coles och Ken Boothes skaklassiker "Artibella". Han sjung-pratar fake-patois om något som i hans egna hjärna säkert är jätteviktigt, men jag helt ärligt har väldigt svårt att dechiffrera. Till råga på allt bäddar samplingen av just den här versionen av "Atribella" för en intressant upphovsrättshärva - som Skinny gjorde mig uppmärksam på. När den här låten spelades in på nytt togs Stranger Cole ut ur ekvationen, och rättigheterna tillhör därmed på sätt och vis Ken Boothe. Men eftersom låten kan ses som en "cover" så har Studio One rätt till årminstone en del av ersättningen. Vilket gör att pengarna i slutändan kommer hamna i Coxone Dodds dödsbo. Om det nu blir några pengar. 

Det är situationer som denna som gjorde att jag började skriva den här bloggen till att börja med. När den västerländska popen blint våldför sig på karribisk musik, i jakt på någon slags äkthet slår det helt fel nio gånger av tio. När jag började blogga på Nöjesguiden var premissen inte enbart att jag skulle blogga om dancehall och reggae - men att allt skulle genomsyras av min kärlek till det. Därför var mitt enda krav att min header skulle vara i den jamaicanska flaggans färger. Jag skulle blogga om allt, men när jag väl skulle blogga om dancehall och reggae skulle det ske rättvist, och i ett popkulturellt kontext som den musiken förtjänar. Och där föll det - jag tog mig an ett journalistiskt uppdrag utan att veta om det. Och visst - mycket av det jag har skrivit här är jag stolt över - men det finns massor som jag inte har skrivit, som jag BORDE ha skrivit. Men jag är helt enkelt för lat och för rädd för att inte göra det rättvisa. 

Därför känns Snoop Lions ankomst som en perfekt tidpunkt för mig att sätta stopp för den här bloggen. Ytterligare en instans när karribisk musik får existera i populärkulturen på helt fel villkor. Ytterligare en gång missbrukas rastafari-estetiken på ett sätt så att allt till slut framstår som en scen ur Cool Runnings. Det ultimata kvittot att reggae och dancehallkultur existerar i populärkulturen på populärkulturens villkor - som en skämtsam, pårökt pseudoandlig comic relief. Inget allvarligt. Och det är väl på sätt och vis en ganska träffande parallell för min bloggs existens på Nöjesguiden. Jag fick en chans att representera reggae och dancehall i en bredare popkulturell kontext på mina egna villkor, men jag gav efter - jag veknade och försökte tilltala Nöjesguidenläsaren. Därav all ängslan, därav dålig produktionstakt, därav den här bloggens död. 

Jag vill tacka Margret, Amat och Parisa för attd e har gett mig chansen att göra det jag gjorde här på sajten, och nej, jag försvinner inte från Nöjesguiden. Jag blir kvar som film- och featureskribent i tidningen och som krönikör på webben. Jag tycker att den här publikationen är den bästa i sitt slag, och jag anser mig priviligerad att få arbeta med den. Men det har blivit dags att äntligen begrava Y'all Know It's Haso som blogg. Tack som fan för den här tiden, it's been real, bless up, och allt det där. Vi ses någon annanstans, någon annan gång. 

Tills dess håll till godo:

/H

Gilla:
upp
311 röster

DANCEHALLENS A-B-C | J - Jammy

Hasan Ramic 17:50 9 Jul 2012

Under bokstaven "J" gör vi ett besök hos mannen som förändrade dancehallen för evigt och gjorde den till det den är idag: Lloyd "King Jammy" James.


Alla dancehall-legender tenderar att ha ett startdatum. Den om King Jammy's har flera, men av alla dessa datum tycker jag att det minst sannolika också är det bästa att börja en dancehall-legend. Den 23:e februari 1985. Platsen är Waltham Park Road i Kingston, Jamaica, och två bittra rivaler - Black Scorpio Sound och King Jammy's HiFi ska snart ryka ihop i clash. Det Black Scorpio inte vet är att King Jammy har spenderat mestadelen av föregående månad med att spela in låtar på en egen rytm, en vars like aldrig har hörts i reggae förut. Tenor Saws "Pumpkin belly", Johnny Osbournes "Buddy bye" och inte minst Wayne Smiths "Under mi sleng teng" är alla inspelade över en och samma instrumental, den allra första i sitt slag - den allra första rakt igenom digitala produktionen i reggae. Ryktet säger att när King Jammy släppte nålen på acetatskivan var clashen avgjord. Inget annat spelades den kvällen. King Jammy's HiFi hade inte enbart krossat motståndet med sin unika produktion den kvällen, de påbörjade en ny era i dancehallmusiken. Men mer om det senare, för innan kungen kröntes och blev föremål för legender var han en av alla dessa unga män som föds med en dröm om att åstadkomma något stort med sin musik.

Lloyd James föddes i Montego Bay 1947, och flyttade strax tillsammans med sin mor till Kingston och det ruffa downtownkvarteret Waterhouse. Den unge Lloyd var från unga år förtjust i elektronisk utrustning och brukade samla trasiga radioapparater och laga dem. Efter att ha lagat en långvågsradio rattade han in en amerikansk radiokanal och hörde för första gången rhythm & blues spelas, och efter det blev han hopplöst kär i musiken. Det enda han ville nu var att bli en soundman som de legendariska Duke Ried och Coxsone Dodd i sitt Downtown Kingston.

Eftersom början av 70-talet var povra tider på Jamaica flyttade den unge Lloyd till Kanada under en tid för att arbeta som ljudtekniker och elektriker. Han återvände till Jamaica 1976 och startade King Jammy's HiFi. Han bosatte sig på Saint Lucia road 38 i Waterhouse, Kingston med sin dåvarande flickvän och hennes föräldrar. Han började genast bygga en studio hemma, till sin svågers stora förtjusning. Svågern som var en frekvent soundsystem- och dancehallbesökare sedan de tidiga ska-dagarna blev överförtjust över att ständigt vara omgiven av musik, sångare och musiker. Han letade sig till producenten och soundsystemägaren King Tubby och började arbeta som ljudtekniker åt honom. Han skötte inspelningsutrustningen och lärde sig allt om musikproduktion. Vid ett tillfälle hjälpte han Tubby med att sätta ihop en pirat-FM-sändare, så att de kunde sända jamaicansk populärmusik till kvarteren. Trots sin enorma popularitet bland folket var ska, rocksteady och reggae en bristvara i statlig jamaicansk radio vid den här tiden.

I slutet av 70-talet började Jammy spela in och producera musik i hemmastudion. Efter att ha gjort ett par dub-album och singlar till olika artister, producerade Jammy Black Uhurus debutalbum, "Love Crisis", en monumental reggaeskiva och en tidlös klassiker.

Under 80-talet, och i synnerhet efter Bob Marleys död började King Jammy's soundsystem, studio och skivettikett att etablera sig som en kraft att räkna med i den nu allt mer populära dancehallscenen. King Jammy hade en oerhörd fingertoppskänsla när det gällde att leta fram talangfulla sångare, och ett enastående öra för hits. Han hjälpte till att sätta Waterhouse på kartan och utveckla dess karaktäristiska sound, med sångare som Mykal Rose och Junior Reid som frontfigurer. Han var även en av de första att låta deejays, som vid den tiden fortfarande var underhållare som exklusivt hölls sig till liveframträdanden och improvisationer med soundsystemen, spela in låtar. Några som gjorde sin debut hos Jammy's var Shabba Ranks, Ninjaman, Admiral Tibet, Bounty Killa och Beenie Man. Men det finns en instans där Lloyd "King Jammy" James förändrade den jamaicanska populärmusiken i grunden, och på sätt och vis även populärmusiken i stort. Och det tar oss till början av vår historia.

1985 var Jammy i England på Promotionturné. Han blev uppringd av sin bror som berättade att sångaren Wayne Smith och keyboardisten Noel Davey hade grunden för en bra instrumental klar, och att han måste höra den så fort som möjligt. När Jammy återvände till Jamaica kallade han Smith och Noel till sig, men de kunde inte hitta trum- och basgången till deras kompisition. Det var nämligen en preset till en Casio MT-40-synt, och de hade glömt bort var den befann sig. Månader gick, och tills lut fick Smith och Noel fram preseten. När de först spelade upp den för Jammy var denne inte alls imponerad, beatet gick alldeles för snabbt och det lät inte alls som reggae. Men efter lite övertalning fick de spela in beatet, sakta ner det, och Noel spelade in ackorden. Jammy la till några koskällor och precussion, och plötsligt stod det klart att de hade en hit på händerna. Inspirerad av ögonblicket spelade Wayne Smith in en halvt framimproviserad text och resultatet av detta blev "Under mi sleng teng".

Myterna kling "Under min sleng teng" är lika många som versionerna som senare skulle komma att spelas in på instrumentalen. Vissa pratar om att låten pressades på dubplate samma dag och premiärspelades av Jammy's sound på natten. Publiken var så förtjust i se smällande trummorna och den djupa, hypnotiska basen att de inte ville höra något annat - när kvällen var slut var acetatskivan sönderspelad och obrukbar. En annan myt är den om soundclashen i februari 1985. Var än sanningen ligger kvarstår det faktum att "under mi sleng teng" och senare "Sleng teng riddim" förändrade sättet som musik produceras på Jamaica. Borta var dagarna då man var tvungen att ha ett stort sessionband för att spela in instrumentaler. Nu räcktde det med syntar, trummaskiner och sequencers, och åren mellan 1985 och 1989 brukar refereras till som den "digitala" eran och tiden då King Jammy totalt dominerade dancehallen. Hans banbrytande rytmer som "Sleng teng", "Punnani", "Heavenless" och "Far east" satte standarden för hur dancehall skulle låta.

Jammy's startade inte bara artistkarriärer, många av de kändaste producenterna började som interner i Jammy's studio. Duon Steely & Clevie började som husmusiker åt kungen, för att senare gå vidare till att producera rytmer som "Streetsweeper" och "Poco man jam". Det viktigaste förvärvet för Jammy's var nog ändå Robert "Bobby Digital" Dixon, som ungefär samtidigt som Jammy började experimentera med digitala produktioner. Han togs under Jammys vinge i mitten av 80-talet som ljudtekniker och kom att blomma ut till en legendarisk producent och skivbolagsboss på 90-talet. Has Digital B-etikett startade karriären för bland andra Sizzla och satte nya trender för hur reggae skulle göras.

King Jammys karriär är en hörnsten för den moderna dancehallen. Inte bara på grund av hans produktionsteknik, men även på grund av hans sätt att hantera affärerna kring musiken, han var en av dessa jamaicanska multienterprenörer som drev ett soundsystem, studio och skivettikett in i en ny tid, och han ritade om kartan och satte en ny standard för dancehallen. Lloyd "King Jammy" James är ett självklart "J" i dancehallalfabetet och en figur som definerar dancehallkulturen som vi ser den idag, allt från soundclash till hur man producerar rytmer.

/H

Gilla:
upp
340 röster

DANCEHALLENS A-B-C | I - INFORMER

Hasan Ramic 17:30 28 Jun 2012

Polisinformatören, golaren eller den svartssjuka skvallertackan är en av de vanligaste hatobjekten för badman-deejays. Dancehallalfabetets bokstav I är tillägnad denna odåga. 

Den 8:e december är Mark "Buju Banton" Myrie i färd med att provsmaka kokain - utskuren med en fällkniv - rakt ur en inplastad enkilosförpackning. Han är påtagligt nervös, och kommer senare att påstå att han inte hade någon aning om att det skulle vara droger i det undanskymda varuhuset dit han, och hans nya bekantskap Junior träffade de spansktalande männen som erbjöd dem en stor last av det vita pulvret. I veckor innan hade Alex och Buju odlat en vänskap över drinkar, där en berusad Buju Banton skröt över att han handlade med kokain på stor skala. Det Buju inte visste var att Junior - som heter Alex Johnsson - är en tight samarbetspartner av den amerikanska Drug Enforcement Agency, och att han har fått i uppdrag att sätta dit Buju, som skulle innebära en så kallad "high profile case" för Floridas statsåklagare.

Buju kom att dömas till 10 års fängelse för att ha planerat att köpa kokain med avsikten att sälja vidare. Alex Johnssons öde är okänt.

För att hedra den fängslade deejayen gjorde Mr Vegas låten "Informer" en av oändligt många reggae- och dancehall-låtar med samma namn. Där lagens långa arm nyper åt den oskyldige medan tjallaren får ekonomisk kompensation från förtryckarsystemet. En av dancehallens mest frekventa teman.

Ingen gillar en tjallare, men i dancehallen, som den spegelbild av det jamaicanska samhälle den är, står tjallare lägst av alla livsformer. Anledningen till detta är dancehallens nära band till det jamaicanska våldet. Eftersom de flesta dancehallutövare kommer från fattiga områden, där kriminalitet frodas - är de ofta snabba till att anamma en attityd som man förknippar med de kriminella. Det är inte sällsynt att Kingstons area dons - de organiserade gängens bossar - stödjer olika dancehallfester ekonomiskt, och för att hylla dem beter sig dancehallens deejays, selectors och sångare som gangsters själva. Brottslingarna i sig har en tystnadskodex av att inte prata med polisen, och om man bryter mot denna kodex är straffet oftast döden. Något som har besjungits i tusentals dancehall- och reggaelåtar.

Hatet mot tjallaren är inte enbart inbyggt i ett pseudo-brottsligt poserande. Många rootsreggae-sångare fördömer informers. För dem anses de som samarbetar med polisen och andra myndigheter stödja ett ruttet, babylonskt system, och rastafarianer stödjer ingen som samarbetar med systemet genom att se till att människor hamnar i fängelsen och förhörsrum.

Informern är inte enbart en som samarbetar med polisen. Dancehallens informer är mer än så, det är en bedragande skvallertacka, en falsk vän eller en ryktesspridare. Till skillnad från gangsterrappens "snitch", som strikt ses som någon som ger information till polisen eller åklagaren, i syfte för att rädda sitt eget skinn, eller göra en ekonomisk förtjänst. Dancehallens informer gör allt från att skvallra till flickvänner om otrohet, till att dela en spliff med någon och sedan säga till polisen vem han fick den från. I reggae-låtar med informer-tema är informern någon som avslöjar herbalistens ganjaplantage för lagen, så att de kommer och bränner ner det. Oftast framställs informern som en lögnare, som sätter dit en oskyldig.

Här är några kända informer-relaterade låtar, gamla som nya:

/H

Gilla:
upp
345 röster

En dag på bigården: Paketsvärmar och pollen

Hasan Ramic 22:04 16 Jun 2012

Den skicklige biodlaren är inte enbart begränsad till tillverkning av honung i sin verksamhet. Framställning av pollen, drottninggelé, parade- och oparade drottningar samt tillverkning av nya samhällen är alla sätt för en biodlare att bredda sin verksamhet. Min far gör alla dessa saker, och idag har vi ägnat oss åt att leverera fyra paketsvärmar, som senare kommer att bli fullvärdiga samhällen, och att samla pollen från pollenfällorna vi har satt ut för en vecka sedan. Svärmarna är den enklaste och billigaste formen att skaffa nya samhällen. Varje svärm levereras i en bur komplett med en parad drotnting och tre liter bin. Man tömmer sedan ut innehållet i en låda med ramar och där har man början på en ny kupa. Detta är inget att rekomendera för den totale nybörjaren, då hanteringen av bina är lite svårare, jämfört med om man köper en komplett kupa med lådor och ramar. 


Det är viktigt att lägag fram sina redskap så man har dem nära till hands om man ska jobba med öppna kupor, och speciellt med att tvinga in bin i burar där de inte hör hemma. 


Rökpuffan - det kändaste av alla biodlingsredskap. Den här är 10 år gammal och är fortfarande fullt fungerande. Alla biodlare har sina egna recept på vad man ska ha i puffan som bränsle. Vissa använder torv, andra skräpträ och det finns till och med de som använder tallbarr. Enligt farsan är björktickan - en svamp som växer på väldigt gamla och sjuka björkar - det bästa bränslet. I den animerade filmen "Bees" puffar biodlarna med tobaksrök för att göra bina docila och "beroende", vilket alltså är en myt. 


Det första vi behöver till en paketsvärm är en parad drottning. Dessa finns i speciella parningslådor som man ställer ut på sina bigårdar. Hur dessa fungerar ska jag berätta om i ett senare inlägg. 


Det finns inga garntier med biodling, likaså med parningslådorna. Ibland händer det att drottningen man vill ha parad flyger vilse eller dör, och då finns det ingen drottning att ta. Ett av de säkraste tecknen på att ett bisamhälle/parningslåda är utan drottning är att det finns många drönare på ramarna. 


Men när man hittar en parningslåda där drottningen har blivit befruktad behöver man fånga henne + några bin som ska mata henne och ta hand om henne i en specialgjord bur. Först fångar man bina, de behöver vara 5-6 stycken, inte fler. 


Det är inte alltid säkert att drotntingen strosar omkring på ramarna, ibland är hon på golvet i parningslådan, då får biodlarensticka ner handen och helt enkelt ta upp henne. 


När man har fångat drottningen märker man henne med en penna. Märkta drottningar är enklare att upptäcka än omärkta, men trots det finns det vissa envisa biodlare - som farsan - som inte märker sina egna drottningar. 


När man har fångat och märkt henne får man försiktigt stoppa ner henne i buren med sina tjänarinnor. 


Så här ser den färdiga buren med drottningen ut. Om ni tittar noga så ser ni vit pasta i botten av buren, och det är sockerpasta som bina ska äta av- och mata drottningen med under tiden de är instängda. Längst ner på buren finns det ett hål, så att samhållet där man tillsätter buren med drottningen också kan äta sockerpasta från sin sida. Det är inte att rekommendera att bara stoppa in en ny drottning i ett främmande samhälle då de inte känner igen henne, deras första instinkt då är att döda henne. Under tiden de äter sig igenom sockerpastan hinner drottningen få kontroll på samhället med sina feromoner, och när hon har kommit ur buren komemr alla bina därinne att vara hennes undersåtar. 


En klassisk biodlingsbild, en gubbe som puffar rök ner i en kupa. Nu ska vi öppna upp de starka samhällen vi har på plats och stjäla bin av dem för att använda i vår paketsvärm. 


Innan dess sätter vi fast buren med drottningen så den hänger fritt i buren. Tyget som finns där är till för att bina ska kunna klamra fast sig någonstans och bilda en klunga där de håller värmen. Hålen i buren är till för ventilation. 


Hallon står i full blom just nu, och allt i den här ramen är halvfärdig hallonhonung. Och så ett ltet bi som intet ont annande strosar förbi där... Hejhej!


Som sagt måste varje paketsvärm innehålla tre liter bin, och min farsa - geniet - har kommit på ett väldigt smidigt sätt att få bin från bikupa till bur i två enkla steg. Först skakar man ner bin i en hink med tratt. När bina trillar ner i hinken är de desorienterade och hittar inte tillbaka upp genom tratten, så de stannar där. 


Så här ser en hink full av bin ut. Det här är bin från tre lådor, de brukar räcka till en och en halv till två burar. 


Nästa steg i processen är att sleva över bina från hinken till buren. Det ser väldigt creepy ut, och ni kanske tror att amn blir stucken. Och - ja - att jobba med min innebär att man blir stucken. Jag har aldrig jobbat med bin utan att bli stucken. Man kan alltid skydda sig, men bin hittar alltid ett sätt att sticka. Normalt blir jag stucken tre-fyra gånger - på en bra dag, en dålig dag sju till tio gånger. Långvariga biodlare bygger antingen upp en immunitet eller blir allergiska mot bistick. Farsan är en av de lyckligt lottade som har blivit immun. Om jag jobbar mycket under att år blir jag mer van, men det gör fortfarande ont och blir svullet. 


Man slevar ner bina i buren med hjälp av en tratt. 


Fyra paketsvärmar redo att levereras. 


Här är resultatet av en vecka med pollenfällor. Pollen består av mest protein och spårämnen. Det finns dem som påstår att man kan överleva på enbart pollen och vatten, men det kan jag inte styrka. Det är i alla fall säkert att det är en väldigt bra källa till vegetabiliskt protein och kan fungera utmärkt som kosttillskott. Pollen i den här formen - korn - är inte allergent på samma sätt som pollendamm är. Det finns uppgifter om att pollenallergiker har lyckats bota sin pollenallergi genom att äta pollen. Inget jag kan bekräfta i nuläget, dock. 


Här är pollen från fyta bikupor, man petar bort allt smuts, döda bin och dylikt, torkar det och sedan är det redo att förtäras. 


Själv försökte jag vara ball och jobba utan handskar. Fick enbart ETT stick dock. 


Några timmar senare hade jag en trevlig knubbishand. Felet jag gjorde var att inte plocka bort gadden så fort jag blev stucken, men eftersom vi var mitt uppe i att ösa bin kunde jag inte avbryta det jag höll på med för att oja mig. Det här är resultatet av två minuter giftpumpande och ganska betydande smärta. 

/H

Gilla:
upp
387 röster

50 år av jamaicansk musik har kokat ner till DET HÄR?

Hasan Ramic 10:31 16 Jun 2012

Oklarheterna bara hopar sig efter att man har hört den här konstiga areanahouse-spyan som ska vara den officiella låten för Jamaicas femtioårsdag som självständig nation. Till att börja med är line-upen av artister monstruös:  Assassin, Beres Hammond, Tarrus Riley, Damian Marley, Romain Virgo, Cheville Franklin, Wayne Marshall, Tifa, Tessanne och Shaggy trängs med vokala insatser i dessa väldigt konstiga 4:40 minuter. Sedan är produktionen konstigt lo-fi. Det kan vara så att mp3:an är lågupplöst, men allt med den här låtens uppbyggnad känns slarvigt. Och slutligen: varför gör de en houselåt? Jamaica är känt för reggae, dancehall och i viss mån calypso. Det enda som är reggae, dancehall eller calypso på den här märkliga låten är själva vokalisterna. Alltannat är steriliserad, matematisk areanahouse från 2006. Om man vill ha en snabb repsresentation av hur Jamaicansk musik låter/har låtit de senaste 20 åren åtminstone är till och med Mims ft. Cham & Junior Reid- "This is why I'm hot (Blackout remix)" en bättre låt.  

Jamaicansk musik är bäst när den antingen respektlöst böjer omvärldens populärmusik efter sitt eget tycke, eller när den i någon slags identintetskris söker autenticet. Den här låten är ett exempel på när jamaicansk musik är dålig, när den försöker korsa över till mainstream på mainstreamens vilkor, och är så platt att den i de sämsta stunderna känns som att den till och med saknar målgrupp. Jag hoppas att det kommer en inofficiell låt som ger en bättre represenattion av Jamaicas sjlvständighet OCH jamaicansk musik, som inte heller är sponsrad av Kentucky Fried Chicken. 

/H

Gilla:
upp
376 röster

En dag på bigården: Drottningodling del ett

Hasan Ramic 20:32 14 Jun 2012

Att odla drottningar anses vara höjden av biodling, och min far är en av dessa mästare som har lyckats - efter 50 år praktisk biodling - bemästra denna konst. Idag transplanterade vi 22 larver, som om mindre än två veckor kommer att vara kläckta drottningar. 


Detta är en så kallad "snabbkokare" alltså en specialgjord minilåda som man fyller med fyra ramar honung och ett par liter bin från ett starkt samhälle. Man fyller snabbkokaren tidigt på morgonen så att bina däri ska hinna börja sakna drottning innan man tillsätter larverna. 


Det här är "odlingsramen". Samtidigt som man tar bin från det surrogatsamhälle man vill ska börja bygga drottningcellerna, så sätter man in odlingsramen för att bina ska ge den si egen specifika doft och städa upp den. Detta minskar chanserna att bina i snabbkokaren ska stöta bort larverna. 


Nu är det dags att leta efter larver. Man behöver inte ta larver från samma samhälle som man vill ska bygga drottningcellerna. Det här samhället är en renrasig bukfast-drottning som lägger mycket äg och producerar snälla och flitiga bin. Hon är fem år gammal, och det här är tyvärr hennes sista kull. Hon ska bytas ut snart.


Ram med honung. Notera hur vita vaxlocken är där honungen förvaras. 


Ram med yngel och larver i olika utvecklingsstadier. Man kan skymta vita larver i ellerna, och de täckta cellerna innehåller nästan färdiga arbetsbin. 


Det här är då gammeldrottningen. Hon är målad med en neonrosa fläck så att det blir enklare att få syn på henne. En skicklig biodlare kan dock upptäcka en drottning relativt snabbt utan märkning. Min far, som är en mångårig praktiker, brukar klara av att hitta en drottning på mellan 7 och 12 minuter. 


Efter att vi har valt ut en lämplig ram för skörd av larver bär vi in den till vår arbetsplats där vi ska transplantera dem från den vanliga ramen till odlingsramen. 


Lite svårfångad på bild, men här är en larv. Den får vara på sin höjd tre dagar gammal efter att ha kläckts från ägget. Anledningen till det är att bina då fortfarande matar larven med drottninggelé och kommer fortsätta göra så i snabbkokaren. 


Den transplanterade larven på sin plats i plastcellen. Plastcellen är medvetet större och mer koppformade för att den ska bidra som ytterligare ett incitament för bina i snabbkokaren att bygga drottningceller. De kommer att inom 8 dagars tid fylla cellen med drottninggelé och sluta till drottningcellen. Larven kommer att äta drottninggelé och utvecklas till en fertil hona, som kommer gå vidare att para sig och skapa ett nytt bisamhällen. 


Här ser vi en ny arbetare födas till ett liv av underkastelse till drottningen och samhället. 


Efter att vi har transplanterat larver till samtliga celler sätter vi in odlingsramen i snabbkokaren. Bina därinne har ingen drottning och de enda larverna som finns är i celler formade som drottningceller och med en skvätt drottninggelé. Deras naturliga instinkt komemr att bli att försöka göra alla larver till drottningar, för att samhället ska kunna överleva. Man får inte vara sen i det här fallet och låta drottningarna kläckas. Den första drottningen som kläcks tar direkt befärlet över alla arbetsbin i samhället, och går vidare till att döda alla de andra okläckta drottningar. Därför har man speciella burar som förhindra detta, men mer om det i nästa inlägg i den här serien. 

/H


Gilla:
upp
376 röster

Assange, sluta gnäll

Hasan Ramic 10:11 31 May 2012


Vem är värd att räddas?

Igår kom nyheten om att Julian Assange, ledaren för WikiLeaks, skulle överlämnas till Sverige för att prövas för misstanke för våldtäkt och sexuellt ofredande. Han har suttit i husarrest i snart två år. Samtidigt i USA hålls Bradley Manning, den amerikanske soldaten som läckte informationen och videon "Collateral Murder", som till slut blev WikiLeaks stora scoop och lanserade dem från att vara en en ganska anonym whistleblower-organisation till att sätta dagordningen för hur grävande journalistik skulle göras.

Under de två åren har i stort sett all medial uppmärksamhet riktats mot Assange, och den så kallade "komplotten" mot honom. Om hur han - om han blir överlämnad till Sverige - till slut skulle bli överlämnad till USA för att där åtalas för spionage. Min spontana tanke är - So what?!

Julian Assange är utbytbar i en organsiation som WikiLeaks, han är en samordnare, en redaktör. Det är personer som Bradley Manning som är oumbärliga. Det är Bradley Manning och hans gelikar som gör grovjobbet, de gör att saker som "Collateral murder" kommer ut i dagens ljus. De gräver där vanliga reportrar inte alltid har tillgång, en Manning är värd tusen Assanges. De är riktiga hjältarna, det är dem vi ska kämpa för att befria. Om det här är ett informationskrig är det Assanges skyldighet att lägga sig på granaten för att de andra ska kunna passera. Han borde aldrig ha fått så mycket uppmärksamhet som han har fått. Om Assange och WikiLeaks är sådana frihetskämpar borde de ha klippt Assange och tillsatt en ny "ledare" så fort denne åkte fast. För nu verkar ledaren vara mycket viktigare än rörelsen och dess verksamhet. Det kan alltid finnas en ny Assange, men om sådana som Manning stjälps - då är vi illa ute.

Den senaste två årens mediacirkus tyder bara på att Assange är ett obstinat barn med medievärlden som sin lekplats. Om vi alla tittar bort från honom så kan vi faktiskt koncentrera oss på storbusen som har den lille nörden i ett strypgrepp.

/H

Gilla:
upp
436 röster

Meron Mangasha - "En väpnad konflikt" (och intervju)

Hasan Ramic 12:23 30 May 2012

Vad handlar "En väpnad konflikt" om?

Det här är en grej som jag skrev för kanske en- två månader sedan, under en period när jag reflekterade över en massa shit. Det hade hänt en massa mer eller mindre dramatiska saker, och jag var bara lack på omgivningen. Jag skyllde allt på allt som var i min närhet, familjen och vänner, whatever. Och efter det började jag kolla på mig själv istället, och jag tröttnade på den här gamla visan, och sa till miig själv att sluta bitcha istället. Där för börjar den som den gör "Nu sitter jag här igen", och jag undrar varför det inte blir bättre. Men att man lär sig av sina mistag, och inte av sin ålder. Vissa har levt hela sina liv utan att ha råkat ut för någonting, och när väl något händer kan det komma som en chock för dem - och de är 40 id det laget.

Berätta om videon

Det är en kille som heter Senay och en som heter Ea som har spelat in videon, och han har gjort några av Ison & Filles videos. Jag skickade texten till honom och sa att jag ville ha något mörkt. Jag och Mack Beats, som har gjort musiken till klippet, brukar skämta om att vi vill ha det som om Mobb Deep körde poesi. Senay ville göra det så enkelt som möjligt så att videon inte snodde så mycket uppmärksamhet från texten. Jag tror att han fick inspiration till videon från "Nyckeln till frihet", där någon sitter på en stol och kollar på en klocka. Klockan har ingen minutvisare, utan bara en sekundvisare, och det är för att återigen förstärka känslan av att "Det kommer inte med åldern, det kommer med misstagen".

Vad kallas det du gör? Poesi?

Jag vet inte, jag har väldigt svårt för det ordet. Jag tar inte åt mig om folk kallar mig poet, det går in i ena örat och ut genom det andra. Allt jag gör är ha en monolog, jag pratar bara. Sedan att det rimmar på vissa ställen gör det inte direkt poesi. Jag har pratat med andra som gör liknade saker, och de frågar mig om jag skriver. Alltså, jag har skrivit tre grejer, jag har spelat in två av dem. Det kanske är en mindervärdesgrej från min sida också, jag har träffat andra poeter och det känns som om man klampar in på deras arena.

Som många andra diktare har gjort innan dig.

Shit, jag kanske måste börja kalla mig poet efter det här samtalet.

Meron Mangasha är 29 år, bor i Tensta och studerar. Han har tidigare gjort epilogen till Ison & Filles album "För evigt". 

/H

Gilla:
upp
412 röster

Oglamourösa bisysslor (Två dagar på bigården i bilder)

Hasan Ramic 21:12 29 May 2012

Jag har varit hemma i Örebro och jobbat med min far i hans bigård, detta förevigades självklart på instagram. Sysslorna i bigården är inte alltid direkt anslutna till bin, det finns en hel del snickeri att göra, och det här året verkar det bli en hel del honung, den honungen måste få plats någonstans innan den slungas, och det föll på min lott att spika, skruva och måla lådor samt ramar. Farsan spenderade tiden med att lägga till nya lådor på kuporna så att bina inte skulle få det trångt och börja svärma. Så här såg det ut:


Här är de ihopspikade lådorna. I varje låda går det 10 så kallade mellanväggar, vilket är träramar med en tunn vaxskiva, som är förpressad i formen av de vaxceller som bina förvarar honungen i. 


Här har vi the tools of the trade. Skruvdragare, skruv, och en slagborr som inte är med i bild. Varje ihopspikad låda måste - förutom spiken - skruvas ihop för att hålla bättre. 


Varje tradig syssla kräver stora mängder kaffe. 


Och trötnnade man på att skruva så fanns den här utsikten att tillgå


När man skruvar så är det viktigt att trät inte spricker, och då måste man förborra. I bakgrunden ser ni även en stereo som jag snodde från Rudbecksskolan någon gång på 90-talet. Det är väl preskriberat vid det här laget... Hoppas jag.

'


Det var sjukt många på Instagram som trodde att det här var något sjukt vinglas. Tyer på att jag följs av alkisar som aldrig har snickrat. Detta är alltså en skruvdragare samt en skruv. 


Jag tog en välförtjänt paus. 


Sedan var det dags att smörja in lådorna med en blandning av linolja och lacknafta. Det är för att trät ska kunna andas, men även stå emot regn och snö. Man ska bara smörja in utsidan, bin är inte så förtjusta i lacknafta, om man säger. 


Det färdiga resultatet. 


Dock var jobbet långt ifrån klart, 1000 stycken sådana här skulle spikas ihop, trådas och vaxas, det var bara att kavla upp ärmarna och ge sig i kast med det. 


Farsan fick besök av några glada nybörjare som ville lära sig lite om hur man odlar bin. 


Jag är inte säker på vad hon ville, men hon var också med. Eller jag kanske ska säga "hen"?


Min farsa har smeknamnet "doktorn" i sin förening. Här berättar han om vikten av så kallade spärrgaller som delar upp kupan i ett område för kläckning av yngel och ett matförråd (som man sedan snor, slungar och säljer på burk). Han droppade senare visdomar om nozema-sjukan och sa saker som "Robinia Pseudoacacia". 

/H
 

Gilla:
upp
418 röster

Heme sweet hell!

Hasan Ramic 17:49 19 May 2012

Kommer spendera ett par dagar/veckor i Örebro nu, och ska hjälpa farsan med bigården och skriva lite på min generationsroman. Ska spela skivor ikväll, och har lovar Margret att hitta henne en snubbe. Så fett vi ska ha det.

/H

Gilla:
upp
439 röster