Huvudmeny

_OM ATT BÖRJA TRÄNA. OM OCH OM IGEN.

Brita Zackari 15:18 28 Aug 2012

Min vanliga träningsfärg i ansiktet, framhetsad av LA-baserade PT-Lars.

För ungefär fyra år sen tänkte jag "om jag inte börjar träna på riktigt nu så kommer jag aldrig kunna bli en sån som tränar". En begynnande trettioårskris kanske. Jag såg framför mig hur alla fasta delar i min kropp sakta men säkert skulle börja tyna bort, som en Ben & Jerrys-burk (ask?) i picknick-sol. 

Så jag började träna. Och fortsatte med det. Att börja träna alltså. Varje nyår, höstterminsbörjan, semester ("jag ska inte supa nåt och bara gå rålånga morgonpromenader på stranden här i St Tropez/Kapstaden/Umeå!") och inför nån stor fest till vilken jag måste komma i en outfit som jag med flit köpt för liten (ja jag höll på med sånt under en period i mitt liv, ledsen smiley). 

Tränandet blev ett nödvändigt ont, något jag höll på med för att jag känt att döden flåsat mig i nacken och hyn känts för glåmig. Aldrig för att det var roligt, för att jag blev glad av det, eller för att jag fick ur mig en massa bra idéer där i elljusspåret/pilatesrummet/ryss-hörnan på Sats. Jag sprang bort från ett skräckscenario, inte mot något kul.

När jag flyttade ihop med en träningsperson så blev träningen lite mer frekvent, av den enkla anledningen att det är lättare att komma iväg när alternativet är att sitta ensam hemma i soffan och försöka hålla sig från att kolla på dom bra serierna för dom får man inte se utan den som är på gymet <-- universell regel. Men jag tyckte fortfarande inte att det var kul. Och ingen kan säga till mig att jag inte letat ordentligt efter kulet. Jag har rullat runt bland corebollar och pump-stänger, svettats igenom olika spinningar och snubblat över stepbrädor men det var fortfarande bara krångligt och fult (har ni sett Sats inredning??) och den enda tanke som farit genom mitt huvud är genomgående "NÄR ÄR LIDANDET ÖVERRR???".

Nu har vi kommit till den delen i texten där det är dramaturgiskt smart att ha en vändning. Välkomna hit. Vändningen kommer men den är inte omedelbar. För först hittade jag på tre regler. Dom är lite olika från gång till gång jag berättar dom, eftersom jag har sämst minne. Men dom är ungefär så här:

BRITAS REGLER FÖR ATT FORTSÄTTA TRÄNA

1. Det viktigaste är att jag tar mig till gymet - väl där får jag göra vad tusan jag vill 

(Det bra med det här är att det ofta känns rätt larvigt att hala fram ett Big Mac&Co och en Hof precis där exakt alla andra tränar, så man är rätt benägen att träna. Men detta är bara en parentes OBS, för du ska inte tänka på att du måste träna jättehårt när du tänker på den här regeln!)

2. Jag FÅR fuska 

Den här regeln är viktig för mig. För mitt psyke funkar så här: om hindret känns helt jävla oöverstigligt så tappar jag sugen. Om jag däremot ser varje liten rörelse som en jävla seger (för det ÄR det ju - bättre att träna lite än inte alls) så får jag mer kraft till varje rep, och orkar ofta mer än jag tror. En del går igång på att straffa sig själv och mer eller mindre plåga sig igenom olika pass, men jag tycker att det blir roligare om man kör lite snällare. Däremot ska man aldrig aldrig glömma att det (i motsats till vad det känns som när det är jätteslaskigt väder just mellan hemma och gymet) inte är att vara snäll mot sig själv att sitta stilla 8000 timmar i veckan. Och se punkten ovan - varför inte köra sig trött när man lix är på gymet?

3. Minns inte den tredje regeln

Jag TROR den är att jag får en belöning när det är klart, inte om sex veckor, nu idag efter passet. Sen behöver det ju inte vara ett Margiela-smycke varje gång eftersom barnen i Afrika bla bla bla, men en öl, ett långt bastu-häng eller Anchorman känns rimligt. 

Om man gör så här och har ungefär samma psyke som jag så blir det inte jobbigt att gå till gymet. Visst, du måste fortfarande komma ihåg att käka en banan 11.40 om du ska träna på lunchen, och har du glömt skorna måste du kunna åtminstone en annan grej att göra för att inte komma av dig, eller hålla tummarna för en restplats på nåt ligga-på-matta-på-golvet-pass. Gör så mycket du orkar. Kriga på lite extra när du tror att du inte kan mer. Testa mycket olika. Kör tills du är rekord-trött. Sluta om det gör ont. Träna med kompisar. Upprepa så ofta det går.

För mig funkar det i alla fall. Särskilt sedan jag kom på att om jag kör funktionell styrketräning (cross fit typ) räcker det med ett pass på 20 min ibland, samtidigt som man får jättesnabba resultat. Och nu har jag fått muskler på magen och rätt bra flås. Nuförtiden väljer jag att gå upp på berg när jag är på semester, och samlar kompisar för att träna istället för att dricka vin lika ofta som vi dricker vin. Jag har slutat hata gymet och börjat älska att svettas. Och när jag nu fått en inflammation i foten pga Midnattsloppet och inte får träna på två veckor (läkarns order) blir jag helt GALEN av ostimulans. Och skriver en lång och präktig text om att träna. Bura in mig om det är ett brott.

Här är jag på Mount Wilson i San Gabriel-bergen utanför Los Angeles, ett berg på 1000 m ö h som jag gick på i fem timmar bland pumor och skallerormar helt frivilligt. *är badass*

Lämna en kommentar, bild eller gif här

8 kommentarer

  1. Bild för Stella
    Stella

    sådär vill jag också att jag ska bli, men alltså, fy fasen vad jag tycker det är tråkigt att träna! var hos en PT i våras som sa att jag stod/gick som en hösäck. kul. kommer bli krum gumma alldeles snart. tycker att det svåraste är att komma igång, har du några tips på det? vill gärna bli en lagom hurtbulle. har dessutom bestämt med storesyrran att vi ska springa midnattsloppet nästa år. jag orkar liksom inte ens springa till tbanan...!

  2. Bild för Malin
    Malin

    Men vad är ett bra crossfitprogram om man typ inte gjort det förut så mycket (helst grejer man inte behöver vikter till) Har upptäckt din blogg typ för två dagar sen och tycker du är a) sjukt snygg b) verkar sjukt kul och smart och c) inspirerande.

  3. Bild för anna
    anna

    det är nog lite av hur jag har det. har tränat crossfit i mindre än en månad, efter ännu en av mina perioder i livet med nästintill obefintlig träning, det är sjukt hårt och jag har ångest för att gå dit men jag ser resultat och gillar känslan av att ha tränat och svettats.tar dina regler med i bakhuvudet och så tror jag att jag också kan bli en träningsmänniska.

  4. Bild för A
    A

    Åhh. Asbra skrivet (som vanligt). och det hände just nåt viktigt för mig: konstaterar att du blir (iaf på en bild) lika röd som jag i fejset på gymet. och om du blir det så är det inte pinsamt att bli det för du är uppenbart tuff o dessutom vältränad. menar inte detta på ett läskigt stalkervis, men alltså: TACK för att jag nu på riktigt kommer bära min träningsansiktfärg med stolthet. Och tack för tipsena!

  5. Bild för Ylva
    Ylva

    Bra skrivet! Jag och min träningskompis jobbar med devisen "some times you get credit just for showing up". Detta gäller särskilt om man tränar på morgonen, då är man skitduktig oavsett.

    Angående att vara svettig/röd i ansiktet på gymet: det är de som inte ser ut som de anstränger sig som förlorar på det i längden. Man är inte på gymet för att vara snygg och välsminkad, man är där för att träna. :)

  6. Bild för Sofie
    Sofie

    Åh herre vad jag kände igen mig i detta. Jag har börjat träna hur många gånger som helst, går från förskrämd väggstrykare på gymmet (övertygad om att alla sneglar och himlar med ögonen över min klenhet och chockrosa ansiktsfärg) till hemtam och i hyfsad form. Men sen händer alltid nåt, jag måste ställa in ett pass för att jag ska göra något annat och tänker att jag går imorgon istället, av någon anledning kan jag inte då heller och inte gången efter det och plötsligt kommer bilringen smygande och jag flåsar som en gris när jag springer till spårvagnen. Rätt vad det är så försöker jag inte ens springa till vagnen utan väljer att ta nästa och det är det slutgiltiga beviset på att jag är tillbaka på ruta ett.. Men med lite extra inspiration från ditt inlägg har jag börjat i dag IGEN och denna gången ska det hålla!

  7. Bild för Brita Zackari
    Brita Zackari

    @stella: att anmäla sig till ett lopp är svinbra grej! men för att komma i gång med just löpning tycker jag att det här schemat som Nike gjort är helt ovärderligt: http://users.skynet.be/RodeSterCorsica/start2run/beginners.pdf Det blandar olika typer av intervaller - blir aldrig tråkigt och vips har man lärt sig springa 5 km, och då finns det ett som tar en till en mil: http://bcurtu.com/wp-content/nike-beginners-10k.pdf

    @malin: å vad gullig du är. ett bra crossfit-pass kan vara dom jag tränade på Västberga IP, läs här och här. När du gjort dom får du förslagsvis mer tips här: http://fitnessgeneratorn.tumblr.com/

    @anna: heja dig! säg till om du blir opepp så ska jag försöka peppa på.

    @A: yup, blir REKORDRÖD när jag tränar, alltså som att jag doppat fejan i kokande vatten. kan även dra mer åt purpur-hållet, det är extra snyggt.

    @ylva: precis så! och vill inte sabba systerskapet men tjejer som sminkar sig på gymet borde fundera över prion, och don't get me started på såna som läser bok/tidning på cardio-maskinerna. 

    @sofie: ett tips från min svägerska - testa att bara ta på dig kläderna. det är svårare att ta av dom utan att ha tränat. och heja heja!

  8. Bild för Laura
    Laura

    kan du inte komma till umeå under en helg för att vara gästtränare åt team L/Z-face?!

Fler blogginlägg från Brita Zackari

SENASTE FRÅN ALLA BLOGGAR

30/10
Best of BT
30/10
Filmer jag sett på sistone: lösnäsor och skogsväsen
30/10
LYSSNA: SKAPARNA # 10 LISA NILSSON
30/10
En lyckad lunch på Cevicherian
30/10
Låt er beröras av T-Pain utan auto-tune
30/10
kvinnan som talar med hästar
30/10
Boktips: Triologin om kråkflickan
30/10
Anita Sarkeesian på The Colbert Report
30/10
jag <3 amie
30/10
En modenyhet som glömdes bort
30/10
Missa inte nya Nöjesguiden!
30/10
VIDEOPREMIÄR: Finess - Innan stjärnorna faller med J-Riz & Dida
30/10
Håååååår
30/10
Har du spelat bingo någon gång i Colombia?
30/10
Taylor's Secret
30/10
RECAP - Anna Books natt i spökhuset
29/10
Sjukaste finnen sen -04
29/10
Framtida Halloweenkostym
29/10
Gammalt & nytt!
29/10
Telefon för spexiga människor
29/10
André Courrèges design återuppstår
29/10
Shy Glizzy har visst jobbat 2014
29/10
Tre kändisar i en övergiven prästgård
29/10
Halloween
29/10
Hjälp Frida att välja
29/10
Välkommen till att vara kvinna
29/10
Den enda videon du behöver se om Gamergate. Plus goda nyheter om Adobe.
29/10
Oh hey Bey!
29/10
Två lustiga namn på matställen
29/10
Hata inte mig för då mår jag jättedåligt
Meny