Samplingar

Nördvarning! Samplingarna i ASAP Rockys bästa låtar

Amat Levin 13:54 29 May 2015

A$AP Rocky överraskade precis genom att släppa årets hittills kanske näst bäst hiphopalbum (efter Kendrick Lamars, så klart). Och hittade omedelbart två favoriter i Jukebox Joints och Wavybone. Och i vad som inte är en överraskning baseras båda låtar på några klassiker. Vi börjar med Jukebox Joints:

Tolv sekunder in i den flummiga sjuttiotalslåten ovan hörs körerna som utgör första delen av A$AP Rockys version.

Men det är den andra delen av låten jag verkligen älskar. Den baseras på Much Better Off med Smokey Robinson & The Miracles från 1968 (cirka 40 minuter in hör ni delen som används). Den är så bra att den har samplats ett par gånger förut, en favorit är i Wu-Blocks Crack Spot Stories.

Wavybone är på samma sätt som Jukebox Joints kärlek vid första lyssningen. Inte bara för att det alltid är ett kärt återseende att höra Pimp C rappa från graven, utan för att spåret den samplar är så fantastisk.

Här är den – Syl Johnsons Could I Be Falling In Love från 1974, en av de bästa soullåtarna som någonsin gjorts, och det är främst refrängen som används av A$AP Rockys. Även här har dock Wu-Tang Clan varit och pillat tidigare i vad som är en av deras bästa låtar. Heaven & Hell från 1994.

Ja, jag är en samplingsnörd om det inte redan framgått. Har skrivit massor om samplingar förut, men för länge sen. Vill ni läsa ändå finns det här.

Läs mer

Stöld som konst #15

Amat Levin 16:06 29 Mar 2011

Jag hade en diskussion för ett tag sedan där jag argumenterade för att låtar med stön i introt i stort sett alltid är bra (ja, det är en väldigt viktig fråga att reda ut). Här, tre exempel. Det bästa exemplet råkar också innehålla en av mina favoritsamplingar.


Grace Jones My Jamaican Guy blir LL Cool J:s Doin’ It

För det första – hur ballin’ omslag? För det andra – fan vilken genialisk låt Doin’ It är. My Jamaican Guy är en bra låt, men Doin’ It tar det bästa från Grace Jones original och koncentrerar det. Refrängen, den subtila Go Brooklyn-samplingen (vid 2:45) och LL:s och Leshauns oironiska turas-om-rap – perfekt är vad det är.

Läs mer

Stöld som konst #14

Amat Levin 16:52 22 Mar 2011

Åh, nu ska vi samplingsnördar vältra oss. Det tog 16 år men igår hittades äntligen låten som den då 19-årige Havoc samplade i Shook Ones Part II. Det har funnits ett par andra kandidater (vid 00:57) genom åren, men den här är den rätta. Det är nästan förolämpande så briljant det är:

Bonus:
Trumbeatet är samplat från den här låten och det karaktäristiska introt från denna (vid 01:16).

Läs mer

Stöld som konst #13

Amat Levin 15:25 14 Feb 2011

Den bästa låten, i konkurrens med I Gave You Power, från Nas underskattade andra album är Take It In Blood. Förutom tre jävligt bra verser och en förvånansvärt effektiv sampling av Ultramagnetic MC’s Ease Back som refräng har låten ett fantastiskt beat.

Samlingen kommer ifrån Fantastic Fours Mixed up Moods and Attitudes från 1977 och utgörs av en pianoslinga som loopas om i all oändlighet. Tonarten har höjts och slingan speedats upp och tillsammans med en tung kick och en smutsig snare formas en hård men ändå mjuk våg för Nas att snacka över.
Något som sällan nämns är den underbart dova basgången. Jag erkänner att jag är en sucker för basgångar (en annan Nas-favorit är denna), men lyssna via något bättre än laptophögtalarna, skruva upp volymen och du kommer att förstå.  

Läs mer

Stöld som konst #12

Amat Levin 14:29 26 Jan 2011

Devil in a New Dress är en av mina favoritlåtar från Kanye Wests My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Det Bink!-producerade beatet är underbart souligt, har två fantastiska Kanye West-verser och ett halvsliskigt mellanspel som leder in till Rick Ross grymma look but don’t touch-öppning. Men mest av allt har den en fenomenal sampling.
 
Motown-legendaren Smokey Robinson har skrivit och producerat ofattbart många bra låtar (bland annat My Girl och Get Ready, två av mina all time favoriter, alla kategorier), och denna gång har Bink! valt att sampla Will You Love Me Tomorrow. Ett parti på ett par sekunder (vid 2:06) har stuvats om aningen och använts som grunden i Devil in a New Dress. Lyssna, jämför och hänförs:

Läs mer

Stöld som konst #11

Amat Levin 12:38 23 Nov 2010

Den här är superfärsk och något Pete Rock nämnde i Complex-intervjun jag tipsade om tidigare. Alla hipsterhoppares favorit, Runaway, lånar trummorna från Pete Rock & C.L. Smooths The Basement.

Nej, den här samplingen är inte lika snygg som The Magic Hour eller nyskapande som Blood In, Blood Out. Men den visar att inte ens de minsta av snuttar missas av bra hiphopproducenter. Det krävs ett visst mått av geni att ta en trumloop från ett par sekunder kort intro på en 18 år gammal låt och lyckas förvandla det till det nyaste, hetaste.

 

Läs mer

Stöld som konst #10

Amat Levin 14:30 22 Nov 2010


Första gången jag hörde Letters to the King, The Games antagligen bästa låt, var jag övertygad om att producenten Hi-Tek hade samplat The Delfonics eller någon annan svart Philly soul-grupp. Men nej. Istället är originallåten, Memoirs of The Traveler (samplingen hörs vid 00:31), gjord av Pittsburgh-baserade sjuttiotalstals-one hit wonder-rockbandet The Jaggerz.

Resultatet är ett fantastiskt beat som lyfts ytterligare av tre fantastiska verser om rasism, svart frigörelse och att aldrig glömma kampen. Right up my alley, alltså. Men ta inte mitt ord för det, lyssna!

Läs mer

Stöld som konst #9

Amat Levin 13:18 29 Oct 2010

Jag brukar fastna för samplingar som är mer avancerande, men den här är intressant på sitt sätt. Mest för att den gör det så tydlig hur nära besläktade blues, jazz och hiphop är. Lee Masons Shady Blues har i stort sett bara mixats ett snäpp hårdare, underskattade Sean Price (”The brokest rapper you know, sell crack after the show) lägger versen och helt plötsligt har det blivit hiphop. Shady Blues har samplats tidigare, bland annat i Pacewons I Declare the War, och senare, i Asher Roths Muddy Swim Trunks, men det här är den bästa versionen.

Jay Electronica har också en awesome version som dock bara verkar finnas i liveupptagningar. Fan, vad han ska vara speciell hela tiden.

Läs mer

Stöld som konst #8

Amat Levin 16:14 11 Oct 2010


Rapparen Vinnie Paz i mitten. Iförd hiphopkreddig kufi. Lol.

Jedi Mind Tricks är en av mina favoritakter. Rapparen Vinnie Paz har en distinkt röst som är så där underbart hiphophård och tillgjord (även om jag har hört att han har något fel på stämbanden). Han får till det ibland, som på Shadow Business, men för det mesta är hans rap simpel och han håller sig i stort sett till två ämnen – bögar och fakeislam.
 
Aja. Gruppens producent, Stoupe The Enemy of Mankind, är däremot ett jävla geni. Jag sörjer varje dag att han med få undantag vägrar att jobba med andra än just Vinnie Paz och andra likasinnade undergroundrappare. Medan övriga producenter söker sig till gamla soul-, jazz-, eller funklåtar när de samplar demonstrerar Stoupe en nästan sjuklig kunskap för latinamerikansk och europisk musik. På Blood in Blood Out från Visions of Ghandi, gruppens tredje album, har Stoupe samplat två obskyra låtar du garanterat aldrig har hört tidigare.

Den första samplingen används i introt till Blood in Blood Out och är taget från den grekiska kompositören och sångaren Tolis Voskopolus Ke Si Tha Figis:

 
Den andra, som utgör resten av låten, är tagen från någon av Editha Piekhas sextiotalslåtar (vid 00:16). Tyvärr kan jag inte ryska så ni kan inte få titeln. Videon däremot:

Dessa två samplingar har Stoupe, med hjälp av lite nedpitchning, sedan blandat och förvandlat till en av nollnolltalets bästa och mest originella hiphoplåtar. Herregud vad bra:

Missa inte att Jedi Mind Tricks kommer till Stockholm och Hornstull Strand den 18 november! Jag såg dom för fem år sedan och de var awesome redan då.

Läs mer

Stöld som konst #7

Amat Levin 10:43 4 Aug 2010
DJ Premier brukar alltid vara superhemlig med sina samplingar, men tids nog kommer de alltid fram. Visst är det mycket gamla jazzlåtar, men han är inte rädd för att plocka från otippade genrer eller mer obskyra artister. Det här är en av mina favoritsamplingar. Premier tar I Put a Spell on You, en skum bluesrockig historia gjord av den mer eller mindre galne Screamin’ Jay Hawkins 1956, ger beatet till The Notorious B.I.G. och förvandlar allt till Kick in the Door – den påstådda Nas-, Ghostface-, Raewkon- och Jeru the Damanja-dissen som hör till en av Biggies absoluta höjdpunkter.

Läs mer

Amat Levin

Amat Levin är en 28-årig journalist och är före detta chefredaktör och ansvarig utgivare på Nöjesguiden. Denna blogg är numera inaktiv, men han kan höras på The Power Meeting Podcast.
 
Best of Amat:

Intervjuer

Seinabo Sey sprider sina vingar

Den anonyma världsmästaren

Nöjesguiden <3 Alexandra Pascalidou

Linda Pira: Matriarken levererar

George Scott har funnit ro

Kung Abidaz mot alla

Lilla Namo tar över i egen takt

Mack Beats står i centrum

Stor lever drömmen

Rikard "Skizz" Bizzi har hittat hem

Petter börjar om

Kendrick Lamar är hiphopens framtida kung

RZA fortsätter expandera

Reportage

Krogpersonalen avslöjar

Nybörjarens guide till Illuminati

Var ska vi bo?

När sex gör ont

Den tysta cannabisdebatten

Blogginlägg

7 ledtrådar som förklarar Robin Thickes sliskighet

"Jag är färgblind!" Grattis – eller?"

Rasism och En oväntad vänskap

Om svartingar, fotboll och varför man inte behöver krångla till det

En studie i dålig smak

De 21 bästa Chappelle’s Show-klippen

Hiphopens 10 bästa ”uh”

Neger eller choklad?

Nöjesguidens kommentarsfält just nu

Om reklam och omöjliga kroppsideal

Naturens största douchebag

8 anledningar till att älska apor

Påminn mig att aldrig skaffa hund

Ett besök i könsrollernas högborg

Amy, Amy, Amy

Om #stopkony och retweetandet

Är världen redo för en svart James Bond?

2012 års 50 bästa låtar

"Om du blir för full får du räkna med att bli våldtagen"

Amat når du direkt på amat.levin@nojesguiden.se

Sugen på att RSS:a Amats blogg? Klicka här.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla