Lupita Nyong’o & Lancôme

12:28 9 Apr 2014

Lupita Nyong’o

Lupita Nyong’o vann nyligen en Oscar för bästa kvinnliga biroll i filmen 12 Years a Slave. Utöver det verkar hon också ha blivit modevärldens nya älskling, vi ser henne inte bara på ”the silver screen” utan vi kunde också se henne pryda Dazed & Confuzed-omslaget för deras februarinummer. Hon medverkar även i Miu Miu:s spring/summer 2014-kampanj. I fredags stod det klart att hon nu också är Lancômes nya ambassadör – den första svarta kvinnan att någonsin representera kosmetikaföretaget sedan det grundades 1935. I ett traditionellt vitt klimat väcker självklart detta genast uppmärksamhet, och det blir till en slags tvångsbelysning av alla de problem kosmetikabranschen (och samhället) har.

Innan Oscarsgalan höll Lupita Nyong’o ett väldigt starkt tal på Black Women in Hollywood Luncheon där hon läste upp ett brev en ung flicka skickat till henne: ”I think you’re really lucky to be this Black but yet this successful in Hollywood overnight. I was just about to buy Dencia’s Whitenicious cream to lighten my skin when you appeared on the world map and saved me.” Lupita fortsatte sedan talet med: ”My heart bled a little when I read those words. And so I hope that my presence on your screens and in the magazines may lead you, young girl, on a similar journey. That you will feel the validation of your external beauty but also get to the deeper business of being beautiful inside. There is no shame in black beauty.”

Förespråkaren av hudblekningsprodukten Whitenicious, Dencia, verkade se det som en attack och svarade aggressivt på det via sin twitter:

& oh @Lupita_Nyongo cln’t talk abt the bleaching creams white people (Companies) make cuz the white man pays her,they own her!!
— Dencia (@IamDencia) March 1, 2014

Sedan dök ytterligare en Lupita-relaterad tweet upp på Dencias twitter i samband med nyheten om att Lupita fått jobbet som Lancômes nya ambassadör:

But they sell bleaching cream tho RT @IamNappyBaby: @IamDencia bitch lupita is the new face of Lancôme!! SHE WINS!! And you’re just TRASH”
— Dencia (@IamDencia) April 4, 2014

Andra menar också att det är problematiskt att Nyong’o, speciellt efter det tal hon höll, ska förespråka ett företag som också producerar en hudblekningskräm. Men jag tänker att det snarare är punkter som gör valet av Lupita som ambassadör mer självklart, att det det skeva problemet lyfts fram och att folk börjar diskutera det i en större utsträckning. Jag tror BARA att det är positivt att Nyong’o är Lancômes nya ansikte utåt. Jag tänker att vi bara trampar vatten om vi prompt ska leta vinklar som gör det till någonting negativt. Att vi ska förenkla ner det till att: hon är ansiktet utåt – då stöttar hon hudblekningsprodukter? Eller att: hon stöttar ett företag som inte valt att använda sig av en svart kvinna som frontperson tidigare?

Någon gång måste ju vara den första gången en svart kvinna är ambassadör för Lancôme, sen är det så fruktansvärt skevt att det inte har hänt tidigare, men med det tänket kommer vi aldrig att komma någon vart. Jag tycker heller inte att allt ansvar kan, bör eller får läggas på personen i fråga. Jag menar Lupita kan inte tvingas lyfta allt samhälleligt ansvar själv. Ansvaret bör läggas på företaget och branschens axlar. När det görs kan Lupita fungera som en poängtering av problemet, snarare än en del av det, och hennes nya ambassadörsskap kan bli till någonting mycket positivt och utvecklande för branschen.

En kan hoppas på att Lupita Nyong’o som Lancômes nya ambassadör kan bidra till att en debatt uppstår och att förändring kan ske.

2 kommentarer | “Lupita Nyong’o & Lancôme”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Hej Sonja skriver:

    När man tillhör en förtryckt grupp blir man plötsligt representant för hela gruppen. Jämt. 

    Jag visste föresten inte att blekkrämer finns. Vadå säljs dem i vanliga affärer? 

  2. Amanda Mann skriver:

    HEJ SONJA: Jag visste inte heller det, för ens jag såg detta. Det finns olika varianter av blekkrämer, de som bara ”reducerar ojämn hudton och mörka fläckar” säljs av de flesta kosmetikaföretag, av dem får huden ”en ljusare ton och ser friskare ut”. De riktigt starka produkterna köper en online, exempelvis whitenicious… Så sjukt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp