recension

Gucci SS16 Menswear- det finaste jag någonsin sett i herrmodekollektionsväg

Amanda Mann 22:22 23 Jun 2015



Gucci SS16

Gucci. Gucci Gucci. Gucci Gucci Gucci. Gucci Gucci Gucci Gucci. Åh Gucci, vart ska jag ens börja?

Gucci, älskade Gucci, är så himla bra nu. Det är det enda stora modemärket som (nu) verkligen vågar ta ut herrmodesvängarna. Som verkligen vågar röra vid det där som ofta kallas feminint.

Med den föregående herrkollektionen skedde någon slags indikation på hur märket skulle ändra på sig och komma att se ut. Vilken riktning det skulle ta framöver. Den här kollektionen, med hjälp av den nya chefsdesignern Alessandro Michele- totalbekräftar den indikationen. Och den här kollektionen. Den här kollektionen. Den här kollektionen är exakt så Gucci ska vara OCH är rakt av det finaste jag någonsin har sett i herrmodekollektionsväg.

En får se de mest perfekta silhuetterna i form av accentuerad midja- ni vet den där som män faktiskt också äger och har (midjan glöms så lätt bort i det lilla herrmodet) i kombination med stadigt klockat nertill. Snäva bootcut byxor med snäva toppar eller skjortor och romantiska blusar samt slimmade klassiska kostymer eller kostymer i pyjamasform vandrar längs med visningspodiet. Bländande rött möter ljusrosa och ljusblått som sedan idkar samlag med turkost, oranget och brunt. Det är glittrigt, broderat, blommönstrat, batikmönstrat och fullt med spets- en massa spets. Allt detta i äkta 70-tals anda.

Ja, kollektionen är gudomlig- den gör en ateist troende.

Men om jag släpper den lilla kärleksförklaringen nu, så måste jag säga skäms Gucci- inte en enda rasifierad modell hade castats till denna visning. Sen skulle det (i vanlig ordning) vara trevligt att se de där kläderna på en manskropp som gemene man faktiskt kan relatera till. Inte endast på den där taniga pojk-kroppen. Jag tänker mig att det i detta fall skulle kunna bli en slags skjuts för män att våga klä sig i det där "kontroversiella" herrmodet, om de mer direkt kunde se sig själva och sin kropp i de där kläderna.

Ps. 70-talet var modemässigt generellt ganska feminiserat- modet domderades av de där tighta byxorna och de där tighta små tröjorna som ofta anses kvinnligt. I och med det kan en fundera lite över om det är 70-talsprägeln som gör det här Gucci-modet "androgynt" eller om det är (som jag hoppas på) Guccis nya koncept- att det kommer att finnas med i Guccikollektioner framöver med eller utan 70-talsvibb.

Läs mer

Ida Klamborn A/W15 "Messy Love"

Amanda Mann 12:39 14 Apr 2015

Ida Klamborn hade till mångas förfäran ingen visning under stockholms modevecka i slutet av januari. Hon presenterade alltså inte sin A/W15 kollektion på ett visningspodie. Såhär i efterhand är det absolut inget att förfäras över då kollektionen istället visas upp för första gången via en väldigt vacker lookbook som talar mer än vad en visning någonsin hade kunnat göra. En kollektion som denna, som är något utöver det vanliga, hade inte kunnat göras rättvisa av en vanlig visning. På följande hänförande vis beskrivs kollektionen i ett pressmail: "Kollektionen är intim och personlig, den började som en uppväckelse av en gammal kärlek, gick in i förälskelse för att avslutas med hjärtekross."

Ni som nu förväntansfullt ska scrolla ner och titta på kollektionen varnar jag för just en påtaglig förälskelse. Titta bara om ni är redo att investera era hjärtan.

Ida Klamborn A/W15

Som jag har väntat. Väntat på exakt detta. Att Ida Klamborn ska göra exakt denna fulländade kollektion. Den är Klambornesk, men den är Ida Klamborn i en ny tappning- i en barnsligare tappning men samtidigt i en mognare tappning. Den är poetisk samtidigt som den är pragmatisk, den är hoppfull samtidigt som den är vemodig, den gör en upprymd samtidigt som den är så väldigt smärtsam. Den är allt, den är det där lilla extra, det en inte riktigt kan sätta fingret på- den är exakt som kärlek. Jag blev förälskad, jag blev kär- och slutligen älskar jag denna A/W15 kollektion.

Läs mer

John Gallianos första RTW kollektion för Maison Margiela

Amanda Mann 20:05 8 Mar 2015

Maison Margiela AW15

Så var stunden vi alla väntat på kommen, John Galliano visade sin allra första Ready-to-Wear kollektion för Maison Margiela- och jag ville bara sprattla med mina armar och ben och skrika rätt ut av lycka. Det känns nästan overkligt att Margiela nu (i och med Gallianos tillträde) verkar gå från ett märke vars visningar jag znoozar mig igenom till ett märke vars visningar jag blir alldeles alldeles pirrig i hela kroppen av.

Den allra första kollektion Galliano gjorde för Margiela, Haute Couture SS15, var inget annat än en utmärkt premiärkollektion. Den var allt det jag (och många andra modebevakare) ville att den skulle vara- en perfekt kombination av Margiela och Galliano. Att hans premiärkollektion gjorde sån succé banar givetvis väg för möjligheten att den nästkommande inte blir fullt så bra, men (bevis ovan) så blev det absolut inte.

Kollektionen är hundra procent fulsnygg, den är varken modern eller omodern, den är varken fin eller ful vilket gör den helt rätt och på något omänskligt vis modernare och finare än allt annat som någonsin görs eller gjorts. Vi får se äkta svårt, sansat, melankoliskt, dekonstruerat och pretentiöst (enligt mig) Margiela möta klassiskt fullständigt galet, teatraliskt, ohämmat och lustfyllt Galliano. Vi får alltså se två säregna helt vitt skilda estetiker mötas, idka samlag och föda det mest geniala som hänt modevärlden rent designmässigt de senaste 20 åren. 

Avslutningsvis: kan vi alla snälla skaka i hand på att skorna är de snyggaste skor som vandrat ner för ett visningspodie på mycket mycket länge?

Läs mer

Lamija AW15

Amanda Mann 15:50 29 Jan 2015

Lamija AW15 (foto: Kristian Löveborg)

Modeveckans sista visning stod debutanten och säsongens utvalda designer för Peroni Designer Collaborations Lamija Suljevic för. Lamija Suljevic föddes i Bosnien men flyttade till sverige som femåring där hon studerat på både Tillskärarakademin och Beckmans Designhögskola- som hon tog examen från i maj 2013.

För sin AW15 kollektion har hon inspirerats av Sarajevo och folkdräkter från Balkan samt använt sig av klassiskt bosniskt hantverk. Det är inte ofta en ser så välarbetat och perfekt konstruerat mode, jag blev därför nästan tårögd när jag fick se den felfria och grymt avancerade konstruktionen av Lamijas plagg, det var äkta hantverk. Att någon så skickligt broderat alla plagg för hand kändes så oerhört kärleksfullt, vilket genast genomsyrar själva kollektionen och får en själv att direkt känna kärlek för den.

Utöver det bosniska hantverket och den bosniska inspirationen, som verkligen syntes i kollektionen, kunde en hitta så mycket mer. Jag skulle vilja säga att kollektionen var som ett möte av Bosnien, Sverige och Italien- folkdräkter från Balkan som möter svensk minimalism som sedan möter 90-talets sexiga Gianni Versace. Vilket verkligen kändes nyskapande och väldigt spännande men framförallt väldigt estetiskt tilltalande.

Läs mer

BACK AW15

Amanda Mann 17:15 28 Jan 2015

BACK AW15

Igår kväll presenterade BACK sin AW15 kollektion för ungefär 20-30 personer på konstakademien. Bland gamla statyer stod runda bord prydda med BACK-dukar (se bild ovan) utplacerade där en fick sitta och sörpla på BACK's egna vin (Back in a Bottle) och avnjuta mat från Restaurang Frantzén(!). Mitt i maten (och sörplandet) visades kollektionen samtidigt som musik i form av en kvinna som sjöng falskt till I'm Your Lady av Celine Dion spelades. Gästerna kunde inte hjälpa att brista ut i skratt, vilket fortsatte kontinuerligt under visningens gång.

Vad som säkert skulle kunnat vara en rätt bajsnödig tillställning- var motsatsen till det. Denna mer "sansade" presentation av kollektionen var på något vis ännu galnare och ännu mer BACK än vad någon av de tidigare kontroversiella visningarna varit. Något som kanske summerar situationen och stämningen rätt bra är att alla dukar från borden snoddes med av några av gästerna innan de gick därifrån (förmodat ganska ostadigt med tanke på ovannämnda vinintag).

Kollektionen liksom tillställningen var som någon slags överklassparodi med de Céline/Hermès-scarf-inspirerade printsen och allt det pepitarutiga. Överklassvibben, som Ann-Sofie själv omnämnt som "heritage-tant", var rätt oväntat som gjord för BACK. Alldeles som gjord för BACK. Utöver östermalmsdamsvibben var kollektionen som en enda stor tillbakablick till allt det bästa hon gjort under de senaste åren. Stickat med fransar, byggarbetsbyxor, assymetriska låga kjolar, plagg snedknäppta med tryckknappar osv. En tillbakablick som på något omöjligt vis inte innehöll någonting en redan sett förut.

Att Ann-Sofie Back skulle överträffa sig själv var inget jag hade förväntat mig (trots att hon gör det gång på gång på gång) men ja- hon gjorde det ytterligare en gång varpå det enda jag kan göra är att fascineras, beundra och njuta.

Läs mer

Filippa K AW15

Amanda Mann 15:46 27 Jan 2015

Filippa K AW15

Det här blir nog sista gången jag skriver om Filippa K- om inte någonting riktigt oväntat skulle ske.

Designmässigt likställer jag Filippa K med COS, vilket inte är det mest spännande eller innovativa modet. Filippa K gör trendriktigt mode, de startar inte ens några egna trender, de följer trender- vilket gör att jag inte riktigt förstår varför de ens visar på modeveckan.

Men, det är min åsikt, och till Filippa K's försvar så levererar de alltid det Filippa K ska leverera- svenskt stilrent mode. Så, därför finns det inte så mycket mer för mig att säga, om det som tidigare nämnt inte skulle ske någonting alldeles överraskande.

Läs mer

Ida Sjöstedt AW15

Amanda Mann 23:26 26 Jan 2015

Ida Sjöstedt AW15 (klicka här för fler bilder och video)

Beskrivningen av inspirationen för Ida Sjöstedts AW15-kollektion lyder:

“The transformation from pretty baby to iron lady – in a world where ageing is a crime and the pressure of having it all is enough to drive anyone mental.” “Strong is the new skinny, 40 is the new 30 and time is ticking.” “Cougars, milfs, spinsters, boss ladies, BFF's, mothers, daughters, man eaters and shrinking violets are this season's muses. Women who try to forget about what is age appropriet or man repelling when they dress to kill and go chasing their dreams.”

Vilket (till skillnad från många andra modemärken) stämmer exakt överens med hur kollektionen faktiskt såg ut – vad kollektionen lyckades leverera.

Jag måste erkänna att jag har haft lite svårt för Ida Sjöstedts estetik, ur något slags ogenomtänkt feministiskt perspektiv. Nuförtiden kan jag tvärtom inte hjälpa att bli så himla glad av hennes visningar. Det är så himla mycket GIRLPOWER över hennes design. Det är så ultrafeminint och därav ultrafeministiskt.

Under en en ganska lång tid har kvinnan tagit makt (ur ett modeperspektiv) med hjälp av att ta till sig "manligt" mode som sedan urminnes tider förvägrats kvinnan för att neka henne makt. Som ett ännu uppenbarare resultat av det har det som associeras med kvinnligt nedvärderats (för att kvinnan står under mannen i hierarkin). Men att någon slags hyperfeminin modetrend råder just nu finns det inga tvivel om, i varje fall ur ett internationellt perspektiv – det nya "feministiska" modet är det icke mansefterapande modet. Att anamma typiskt herrmode för att få makt verkar inte längre vara på kartan och jag är därav en lycklig modesjäl.

I relation till allt detta blir Ida Sjöstedts mode väldigt aktuellt, men främst kanske väldigt intressant, då hon faktiskt gjort denna typ av mode från dag ett. Hon har gjort sin grej även om det inte varit trendigt – och jag kan absolut inte göra annat än att älska det.

Ida Sjöstedts AW15-kollektion levererade som sagt allt det hon utlovat och det var klockrent. Kollektionen var á la Ida fantastiskt kitschig, den hade perfekta 70-talsdiscovibbar, det var mjukt, det var hårt, det var kaxigt, det var snällt – det var allt. Jag vill ha mer. Jag längtar redan efter nästa kollektion.

Läs mer

Minna Palmqvist AW15 på AMAZE

Amanda Mann 08:27 26 Jan 2015

Minna Palmqvist AW15 (Bilder: Rodeo.net)

Klockan 16.00 i lördags fick en lov att infinna sig i Hammarby Sjöstad i en gammal studio för att betrakta mode på ett helt annat vis än på modeveckan- på den nya modeplattformen AMAZE. En av sex kreatörer som visade sina verk på AMAZE var Minna Palmqvist, vilket kanske var den person som främst gjort att jag tagit mig dit.

Minna Palmqvists visning berörde mig, likt förra gången, väldigt starkt. Det verkar vara så att det är någonting med hennes mode- och hennes sätt att presentera sitt mode på, som får mig att bli alldeles varm inombords samtidigt som ögonen vattnas.

Denna visning klev ett få antal modeller långsamt men målmedvetet ut. De vandrade sakta fram för att ställa sig framför varsin spegel där ett läppstift var placerat. Läppstiften plockades upp och modellerna började måla sina läppar samtidigt som de betraktade sig själva i spegeln. Helkroppsspeglar var placerade i en halvcirkel en bit ifrån och efter en stund började de röra sig emot dem. De tittade på sig själva uppifrån och ner i speglarna, de tittade på varandra uppifrån och ner och de poserade på ett intimt vis, som om de befann sig i sitt eget hem och betraktade sig själva på ett sånt vis som en bara gör i sin ensamhet. Avslutningsvis ställde de sig tillsammans, några satte sig/la sig ner på golvet och jag (säkert många många fler) uppfylldes av en fantastiskt fin känsla av systerskap. En systerskapskänsla som sedan förstärktes av att Minna dök upp och höll mycket kärleksfullt modellerna i handen.

Plaggen som visades, hennes AW15 kollektion, var exakt som hon själv beskrivit dem "Suit Lady möter pyjamas möter sport" och de var lika vackra som själva upplevelsen var. De var bärbara, de var nyskapande och de var inspirerande- de var perfekta. Allt var perfekt. 

Minna Palmqvist gav mig en av de bästa lördagarna jag haft på väldigt väldigt länge.

Läs mer

The Swedish School of Textiles SS15

Amanda Mann 18:22 30 Aug 2014
Se alla artiklar om: 

Nu avslutar jag min uppdatering kring stockholms modevecka med mina favoriter från Textilhögskolans SS15-visning. Favoriseringen beror på kollektionernas extremt intresseväckande och rätt av estetiskt tilltalande design. Här kommer de tre kollektioner som fick mig att infantilt studsa i stolen och irritera mina seatingkamrater:

Sara-Lovise Ewertson SS15: SnowBeastLasorTornado

Såhär beskriver Sara-Lovise Ewertson sin kollektion: "Flipperspel, ett blinkande maraton, -  ut i en föralltid snöstorm." Och ja, det var exakt så jag uppfattade kollektionen, den kändes som en ännu bättre version av Jeremy Scotts skräpmat och skräpkulturs-kollektion för Moschino AW14 som jag älskade så mycket, jag vill kalla denna för Moschino kollektionens något intelligentare och snyggare kusin.

Per Hansson SS15: Braided Body - Cord, Fibrous, Nylon

Tanken med Per Hanssons kollektion var att utmana, utveckla och hitta nya sätt för att skapa samtida herrmode. De flätade plaggen har konstruerats helt för hand, och gjorde mig fantastiskt imponerad. Det är inte ofta en ser sådant handarbete såhär i vår massproducerande samtid. Det var uppfriskande och det var vackert. Så vackert.

Andreas Eklöf SS15: Expression of tape

När denna kollektion visades fick en höra designerns privata samtal (som spelats in) kring produktionen av plaggen och det där allmänt kända ljudet av när tejp dras av från en rulle. Andreas Eklöf förklarar i sin beskrivning av kollektionen hur han använder sig av tejp-tekniker för att åstadkomma ett mer direkt vis att producera funktionskläder. Att arbeta med funktionskläder känns som ett framgångsrecept men något ointressant såhär mitt i vår universella sportmode-era, men att designa faktiskt nyskapande sportmode är allt annat än trist och vinner omedelbart mitt modehjärta. 

Läs mer

Ida Klamborn SS15

Amanda Mann 21:15 29 Aug 2014
Se alla artiklar om: 

Ida Klamborn SS15

Igår stängde ingen mindre än Ida Klamborn Fashion Week Stockholm, och det med bravur. Ida Klamborn, jag vill bara börja med att säga tack för igår. TACK. FÖR. IGÅR. Vilken show. Visningen kändes som en enda stor feministisk sammankomst tack vare alla de queeniga queensen som satt frontrow och supportade. Att en variant av Hard Time med Seinabo Sey spelades under visningen kändes rätt givet med tanke på Ida Klamborns inblandning i videon till låten, den kollektiva besvikelsen som uppstod när Seinabo Sey satt frontrow och alla förstod att hon då inte skulle uppträda var därför ofantlig. Men, vi hade så fel. Halvvägs in i visningen ställer sig stjärnan upp och börjar sjunga. Den kollektiva lyckan som då uppstod var beyond ofantlig.

Kollektionen var helt rätt. Om hennes förra kollektion (AW14) skrev jag att: "Varannan look var helt perfekt men varannan kändes lite off och felplacerad" vilket jag i och med denna kollektion totalt sätter mig emot. Det kändes bara som att allt föll på plats nu, det var så utmärkt sammanhållet. Allt var så rätt, och den feministiska powern genomsyrade inte bara visningen utan även själva kollektionen. Kollektionen utstrålade styrka, kvinnlighet och makt- inget annat. Jag bugar och bockar, tack för igår Ida Klamborn.
Läs mer

Modebevakningen



Amanda Mann skriver om mode.

Hon är obotligt förtjust i obekväma skor och gamla italienska märkesplagg. Hon är mindre förtjust i models.com och avskyr Terry Richardson. Den här bloggen kommer att uppdatera om moderelaterade nyheter och – ur ett genusperspektiv – diskutera dem. Det här är Nöjesguidens modebevakning.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla