Xbox one – En försenad tungviktare gör entré

16:57 23 Sep 2014

 

xbox-one.jpg

Microsofts senaste redskap i slaget mellan spelbranschens hårdvarugiganter stavas XBOX ONE. Michael Gill tog reda på om en anonym rymdsoldat, lite rebellisk 
attityd och ett socialt racingspel kan rädda det kantstötta företaget.

2014 är Microsoft ett företag som blöder. I somras varslades 18 000 personer, och samtidigt läckte interna dokument där också externa samarbeten skulle börja klippas av. Och PR-mässigt har Xbox One varit en komplett badwill-katastrof. Till en början ville Microsoft driva igenom hårda kopieringsskydd, krav på ständig uppkoppling mot nätet och inkopplad Kinect-kamera samt avgifter på alla spel köpta på begagnatmarknaden.

Protesterna visste inga gränser, och till slut
gjorde Microsoft avkall på i princip alla kontroversiella punkter. Men det är också ett företag som inte på något sätt givit upp. Om något bevisar väl Microsofts 2,5 miljarder dollar dyra köp av Mojang att slaget om spelarna inte är över.

Vi spolar tillbaka bandet lite. 1993 släppte legendariska spelföretaget Atari sin sista konsol: Jaguar. Maskinen bombade fullständigt och markerade slutet på en era för den amerikanska spelbranschen. De marknadsledande aktörerna kom istället från öst. Sega, Sony och Nintendo. Men 1998 pitchade fyra ingenjörer idén om en tv-spelskonsol för Ed Fries, då ledande inom Microsofts speldivision. Sony hade börjat sno åt sig spelutvecklare från Windows-plattformen, och Microsoft behövde agera.

Prototypen var hopsatt av bärbara gamla Dell-datorer och fick arbetsnamnet Direct X-box. 2001 släpptes Xbox, den första amerikanska spelkonsolen på åtta år, och maktbalansen i spelbranschen började långsamt luta västerut. 13 år senare har Microsoft sammanlagt sålt över 100 miljoner Xbox- och Xbox 360-konsoler.

 

Mojang är inte företagets enda anstängning i slaget om spelarna. Microsofts största förhoppningar är att en högrest, anonym rymdsoldat ska rädda dem. Han har gjort det förut. Ingen annan spelserie har varit lika betydelsefull för Xbox-varumärket som Halo. Och med Halo: The Master Chief Collection målar Microsoft och 343 Studios en hyllning av den gröne jätten. De fyra första spelen, i en kraftigt uppdaterad version. Den cyniske förklarar naturligtvis att det här är ett förhållandevis billigt sätt att tjäna pengar på arbete som redan gjorts (även om det krävs en hel del jobb för att putsa upp det audiovisuella från de gamla spelen). En mer positiv tolkning vore att se det som ett experiment för att bevisa att bra speldesign är relevant – oavsett om årtalet är 2001 eller 2014.

Halo-samlingen är också ett slags startskott för en ambitiös satsning kallad Halo Channel. Med Halo Channel storsatsar 343 Industries och Microsoft för att göra ett jättelikt transmedia-narrativ. Spel, tv-serier, filmer – allt ska knytas samman till en större helhet. Industriveteranen Kiki Wolfkill beskriver Halo Channel som ett nytt sätt att presentera underhållning. 

– Halo Channel tar det bästa från tv och interaktivitet och knyter det samman sömlöst med spelvärlden.

 

Det talas framför allt om den icke-linjära tv-serien Nightfall (som peggar upp för kommande Halo 5: Guardians) samt ett partnersamarbete med strömningstjänsten Twitch, där spelare ska kunna följa allt från Halo-proffsens privata strömmar till större e-sport-tävlingar.


Rymdaction i förstapersonsperspektiv har alltid varit en viktig stomme i Xbox-konsolernas framgångar. Så också bilspelen. Med serier som Project Gotham Racing och Forza Motorsport har Xbox-varumärket alltid varit synonymt med kompetenta bilspel. Forza Horizon 2 når kanske inte samma verkshöjd när det kommer till det mer realistiska, men underhållande är det. 

– Vi har skapat det mest sociala racingspelet någonsin, säger Ralph Fulton – creative director på Playground Games, företaget bakom Forza Horizon 2.


Den sociala, uppkopplade dimensionen kommer att ske dels i klassiska racingtävlingar, men också i så kallade Car Meets. Här är tanken att spelarna ska glida runt i sina egendesignade vrålåk och bara stila. Eftersom den digitala världen också behöver sina raggarrundor.

 

Det intressantaste spelet i Microsofts lineup är Sunset Overdrive. Vansinnig plattformsaction där ett läskföretag provsläpper en energidryck, som riskerar förvandla hela mänskligheten till muterade monster. Med Sunset Overdrive har erfarna Insomniac Games försökt besvara frågan som plågat mänskligheten sedan urminnes tider: vad skulle Iggy Pop göra om han fick uppleva postapokalypsen?

– Han skulle inte överleva mer än tre dagar, men det skulle vara de tre häftigaste dagarna någonsin, säger James Stevenson från Insomniac. 


Han menar att Sunset Overdrive bär tydliga spår från företagets DNA. Här finns lika delar Ratchet and Clank och Resistance. Men här finns också något mer. En klädsamt ”rebellisk” attityd, kanske. Hånfulla gliringar mot branschens överdrivna dubstep-kärlek.

– Det finns absolut någon slags anti-etablissemangstämning här, även om jag kanske inte skulle vilja vara så specifik som att säga att det handlar om ett ”punkigt” spel.

 

Så, kan det här vara spelen som vinner Microsoft höstterminen? Kanske. Tillsammans med ljuva indieliret Ori and the Blind Forest lägger det här en hyfsat stabil, om än ganska förutsägbar, grund. Den ekonomiska risken i att producera storspel för de nya konsolerna är enorm, och därmed kan vi inte räkna med att de allra bästa titlarna släpps så här tidigt i konsolernas livscykler. Istället är det återpubliceringar (GTA 5, till exempel) av äldre spel – och multiplattformsspel som Call of Duty, Evolve och Assassin’s Creed som kommer att dominera hösten. Slaget mellan spelbranschens hårdvarugiganter har ännu bara börjat. Låt oss hoppas att spelarna är de som vinner.



Recension: Xbox One
 

Lukten av ny hårdvara, rakt ut ur kartongen. Det närmaste varje spelintresserad kommer en religiös upplevelse. Men när Microsoft låter svenska gamers slita av skyddsplasten, i september 2014, är det nästan tio månader efter stora delar av västvärlden fått ta del av lanseringen.


För också nu när den blankt svarta nextgen-maskinen är här, är det omöjligt att inte tala om det. Förseningen. Den stora frågan, och den som ingen kan besvara på ett rimligt sätt, är varför vi fick vänta i nästan tio månader på att få köpa svenska Xbox One i butik (de gråimporterade UK-konsolerna ej inräknade). Till en början var ursäkten att konsolen måste lokaliseras, att röststyrningen måste fungera också på svenska. Men när konsolen nu släpps är det inte åtgärdat. Sverige har lågprioriterats av Microsoft, och det är svårt att inte se det som ett hån. 


Så hur är då själva konsolen, nu när den faktiskt landat? Placerad bredvid värsta konkurrenten, Playstation 4, är den ett monster. Tyvärr inte på det bra sättet. Xbox One väger nästan ett kilo mer än PS4, och det syns. Den är tyngre, klumpigare och fulare än sin värsta konkurrent – utan att för den sakens skull ha mer prestanda att skryta med på insidan.


Men visst finns det saker som drar upp betyget för Microsofts tredje tv-spelskonsol på 13 år. Största guldstjärnan får Microsoft för handkontrollen. En på alla sätt (utom möjligen de plastiga axelknapparna) uppdaterad och förbättrad version av Xbox 360-handkontrollen (att den sedan levereras med två stycken icke-ouppladdningsbara AA-batterier är inget annat än ett skämt). Xbox One kan också fungera som en slags tv-hubb, om du kopplar digital-tv:n genom konsolen.

Det Windows 8-liknande gränssnittet tar en stund att vänja sig vid, men förvånansvärt nog uppskattar jag det allt mer ju längre tid jag tillbringar med det. Kraftfulla Kinect-kameran har också potential att göra det rörelsebaserade spelandet på rätt sätt den här gången, men frågan är hur Microsoft kommer att satsa på kameran nu när den strippats från standardpaketen för att hålla nere priset på konsolen. Fram tills det att ett riktigt bra Kinect-spel släpps kommer den bara att vara en enorm och överdrivet avancerad webbkamera.


Om det är ett plan Xbox One slår Playstation 4 på är det lanseringsspelen (minns ni Knack, till PS4? Nej, just det). Forza Motorsport 5 levererar välputsad banracing, och spelseriens trogna community hjälper till att göra spelet ännu större (även om splitternya Forza Horizon 2 på många plan ser intressantare ut). Ryse: Son of Rome är en tekniskt imponerande God of War-klon, men med mer fokus på närstridsblod än mytologiska magier. Och i Dead Rising 3 fortsätter de postapokalyptiska krafterna göra kaos – den här gången i Kalifornien.


Prestandamässigt lämnar Xbox One en del att önska, särskilt i relation till konkurrensen. Att 1080p och en skärmuppdatering på 60 rutor i sekunden inte är standard i alla spel år 2014 är ett så gravt underbetyg för spelbranschen att orden knappt räcker till (tilläggas bör att Sony och Playstation 4 inte heller alltid når den nivån).


När nu Xbox One så äntligen landat i Sverige är det uppenbart att det är en maskin med potential – men den har fortfarande en hel del kvar att bevisa. 

 

Xbox One

Ungefärligt pris: 3 890 kr

Bluray-spelare: Ja

Hårddisk: 500 GB

forza-horizon-2.jpg

Forza Horizon 2

Utvecklare: Playground Games

Lanseras: den 30 september

Med Forza Horizon 2 vill spelutvecklarna på Playground Games skapa en slags naturlig blandning av olagliga Gumball 3000-tävlingen och en sprallig Coachella-festival. Hundratals fartdårar vallfärdar till franska rivieran för att köra svindyra bilar så fort det bara går – rakt igenom vinrankor och sömniga kuststäder. Ett stiligt och underhållande bilspel av den lite mer lättillgängliga sorten.


sunset-overdrive_2.jpg

Sunset Overdrive

Utvecklare: Insomniac Games

Lanseras: den 31 oktober

Ett stort läskföretag smyglanserar en energidryck på hipp plats med trendiga dubstepdiskjockeys. Vad ingen räknar med är att drycken ögonblickligen muterar alla som dricker den till varböldiga muskelknippen. Allting urartar i vanlig ordning. Det finns bara ett sätt att stoppa apokalypsen. Och det är med urflippad parkour och jättejättestora vapen.

 

press-tour-2014-halo-2-anniversary-zanzibar-fight-casual.jpg

Halo: The Master Chief Collection

Utvecklare: 343 Industries (Bungie)

Lanseras: den 14 november

Fyra hela Halo-spel (Combat Evolved, 2, 3 och 4) – inklusive multiplayer-lägen – uppdaterade och trimmade för den nya generationen. En nostalgisk sightseeing-tur (där du när som helst kan hoppa mellan originalutförande och det nyproducerade) men också en påminnelse om hur välgjort och inflytelserik Halo-serien alltid varit. Ja, och så tillgång till Halo 5-betan, förstås.


Xbox One släpps i sverige den 31 oktober.

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!