Veckans retro

23:38 4 Feb 2015

Punk 45. Burn, Rubber City, Burn! Akron, Ohio. Punk and the Decline of the Mid-West 1975-82 

Punk 45. Extermination Nights in the Sixth City. Cleveland, Ohio: Punk and the Decline of the Mid-West 1975-82

(Båda Soul Jazz/Playground)

Det finns människor som med emfas hävdar att punken är fast i sin kontext och bara med enstaka undantag är relevant för dem som inte var med där och då. Då rycker Soul Jazz Records ut för att med två samlingar krossa alla sådana vanföreställningar. 

Temat är den amerikanska mellanvästern, ett geografiskt område som punkguden anses ha glömt, men som nu måste omvärderas. Den första är Akron, Ohio, som i slutet av 1970-talet var däcksfabrikanternas stad. Stadens akademiskt lagda ungdom studerade konst på Kent State University, ett universitet som borde blivit världskänt för studenter som Chrissie Hynde och större delen av Devo, men som istället är ihågkommet som platsen för när militären sköt ihjäl unga Vietnamdemonstrantrer (ombesjunget i Neil Youngs Ohio). Där bildade Jerry Casale bandet 15-60-75 tillsammans med Chrissie Hyndes bror Terry och Chris Butler, senare i The Waitresses, innan han slog sig ihop med studiekamraten Mark Mothersbaugh för att kickstarta Devo, som förblir Akrons flaggskepp och faktiskt är närapå det enda bandet på den här samlingen som nått utanför obskyriteten. Det beror dock inte på kvaliteten på resten av banden på Soul Jazz Akron-samling, som är fantastiskt spännande och spretig, med allt från utsökt tradrockpunk till tidiga elektroniska experiment. 

Grannstaden Cleveland - förmäl för Soul Jazz andra mellanvästernutgåva - var en industristad ännu mer på dekis. Med tre band i spetsen - The Mirrors med en vänligt Velvet Underground-skrammel, The Electric Eels med Sun Ra-inspirirerade punkjazzimprovisationer och framför allt Pere Ubu som såg sig som psykedelia snarare än punk - tog sig punken där skitigare och mer desperata uttryck. Gemensamt för de tre banden är att de inte hade några punkförebilder att se upp till utan var tvungna att uppfinna sin scen själva, och Pere Ubus David Thomas konstaterar mycket riktigt i Jon Savages exemplariska skivomslagsessä att det uttryck de kom att konstruera blev alla efterföljares formel och förbannelse. Pere Ubus Final Solution är för övrigt den i särklass minst obskyra låten på samlingen, och dess genialitet har välförtjänt hyllats av såväl Bob Hund (Ett fall och en lösning) som många andra.  

 

Missa inte heller

 

Jellyfish - Bellybutton (Deluxe Edition)

Virgin

Beatlesreferenserna är så påfallande att Jellyfish kände sig tvungna att påpeka dem själva, men i kombination med fantastiskt fantasifulla arrangemang, kraftgitarrer och hitlåtar att dö för går det inte att ha invändningar. I synnerhet All I Want is Everything och upptempodängan Baby's Coming Back med tivolieffekter och ogenerat publikfriande handklapp är helt omistliga. 

 

Martin Hannett & Steve Hopkins - The Invisible Girls

Factory Benelux

Som producent var han avgörande för inte bara Joy Divisions sound utan hela detsvartklädda tidiga 80-talets. Som ledare för The Invisible Girls gjorde han inte samma avtryck, trots att deras skivor med Nico och framför allt Pauline Murray fortfarande är pärlor. På den här outtakesamlingen skymtar båda förbi, men framför allt rör det sig om vackert dova instrumentaler som framför allt är en angelägenhet för de (alltför få) redan frälsta.

Stad: 
Kategori: