Var finns samtalet?

Petter Seander 14:22 11 Apr 2012
I förra numret av Nöjesguiden försökte undertecknad ta tempen på scenkonsten i Sverige idag. Tanken var att väcka debatt, skapa ett underlag för diskussion kring teaterns framtid i Sverige. Tystnaden var i princip total. Det påminde mig bitterljuvt om när den amerikanska tidningen Spin bestämde sig för att ta bort skivrecensionerna i sin tryckta upplaga. Hur visste tidningen att ingen läste just dessa? Jo, för att det inte kom in ett enda klagomål, inte en enda kommentar, när de till sist försvann. Ingen märkte något. Ligger scenkonsten farligt nära denna kant? Farligt nära det stadium där gemene man faktiskt inte bryr sig speciellt mycket? Eller är det så enkelt som att scenkonstens företrädare föredrar att hålla diskussion och debatt i interna forum? Om så är fallet är krisen total – publikens älskvärda gillande eller brutala ogillande är grunden för en levande konstform. Var finns samtalet och debatten?


1 Cirkus
Spelas på Atalante till och med den 29 april
Cirkusen, kanske den allra mest melankoliska metaforen för vemod och flykt. De sorgset skumpande trävagnarna som långsamt drar från stad till stad. Ekorr-hjulet förpackat i ett nomadliv där all glädje går ut i föreställningen, ingen stannar inombords. Överdrivet? Nja, cirkus kommer alltid att ha dessa konnotationer för mig. I Niklas Rydéns nyskrivna opera växer huvudrollsinnehaverskan upp på just den här typen av underhållningsläger. Hennes utveckling, som vi följer, blir en långsam projektion över livets oväntade vändningar. Reflekterande och spännande.


2 5 Boys.com 
Spelas på Backa Teatern till och med den 25 maj
En uppgörelse med våldets normerande roll i samhället. Ett ifrågasättande av våldets makt i förhållande till identitet, i förhållande till lek. Genom uppväxten, mot vuxenrollen. Hur formar våld oss som människor? Kan vem som helst bli förövare? Den slovenska dramatikern Simona Semenic har satt upp en föreställning som tokhyllats i all betydande svensk media. 


3 Nora Tales
Spelas på Cinnober Teater den 26–28 april
”En föreställning baserad på” är alltid en lovande start på beskrivningen av ett nytt verk. Teatervärldens svar på ett mixtape, en smashup eller något annat köttkvarnsliknande populärkulturellt begrepp. Den här gången tar duon Michele Collins och Karin Flodhammar strypgrepp på sönderspelade Henrik Ibsens Ett dockhem. Originalet är spelat så mycket att vi knappt lyfter på ögonbrynen men här applåderar jag av blotta tanken på att ta en av teatervärldens stora dinosaurier och tillåta klassikerstämpeln föda något nytt.


4 Lubiewo – Kärleksön 
Premiär den 30 mars på Stadsteatern
Två av Sveriges mest meriterade och folkkära skådespelare, Björn Kjellman och Sven-Åke Gustavsson, möter popsveriges största motsägelse Moto Boy. Oskar Humlebo, personen bakom namnet, lyckas ständigt med konststycket att vara både konstnärligt introvert och extremt extrovert på samma gång. Unik i sitt slag. Den här gången har han specialskrivit musik som framförs live i den här uppsättningen av Michal Witkowskis skandal-omsusade roman om två åldrade polska transor som saknar tiden före murens fall. Vårens möte?


5 Vinter  
Spelas på Folkteatern till och med den 12 april
Sophia Jupiter är en av de allra mest intressanta regissörerna på den svenska teaterscenen just nu. Hon hoppar mellan stora institutioner, men är en av Folk-teaterns ”Artists In Residence”. Här återvänder hon till den Jon Fosse hon först debuterade med för elva år sedan. Fosse spelas allt oftare i Sverige och det här verket är en på ytan udda, trevande kärlekshistoria där rädsla och tystnad spelar en stor roll.
Stad: 
Kategori: