Vad händer med Uber?

22:12 28 Apr 2013

För några månader sedan såg vi plötsligt fler svarta bilar med tonade rutor rulla i Stockholm, och vi började höra den mer eller mindre ironiska sägningen "jag tar en Uber". Lyxtaxitjänsten Uber bemöttes både med skepsis och hyllningar, och trots mycket raljerande över att stockholmare nu skulle börja lajva kändisar med egen privatchaufför, etablerade sig Uber snabbt. 

För två veckor sedan nåddes vi av nyheten av att Uber är i fara, och fick vädjande mail av företaget om att skriva på en protestlista för att försäkra tjänstens fortsatta existens i Stockholm. Vi kollade vad det hela handlar om med företagets Martin Hedevåg och Robin Reznik. 

Vad är det här med att Transportstyrelsen vill stänga ner er?
 
– Alla förare vi samarbetar med har de tillstånd och försäkringar som krävs för att köra taxi. Där vi har stött på problem är att Transportstyrelsen inte har godkänt våra ansökningar om dispenser från taxameter och prisinformation från förare som arbetar med Uber. Om detta inte förändras är det ett direkt hot mot vår fortsättning i Stockholm.
 
När hörde ni först om det här problemet?
 
– Problemet uppdagades de senaste dagarna då polisen, på Transportstyrelsens uppmaning, har jobbat med att försvåra för Ubers förare och kunder. Detta har resulterat i stoppade bilar, böter och oroliga kunder. 
 
Vad har polisens förevändningar varit när de har talat med förarna?
 
– Deras förevändingar har varit blandade men mest har det handlat om dispensen. 
 
Vad säger förarna?
 
 – Det är givetvis aldrig roligt att bli stoppad av polisen, speciellt inte när det handlar om ett flertal polisbilar och hotfull stämning. 
 
Vad menas med hotfull stämning?
 
– Det är en väldigt obehaglig upplevelse när över sju poliser öppnar alla dörrar, skriker på dig och drar ut din passagerare - samtidigt som de filmar dig.
 
Hur många använder Uber i Stockholm?
 
– Vi ger inte ut sådan information men väldigt många i Stockholm använder Uber. Av de trettio städer runt om i världen som Uber finns i så har vi vuxit överlägset snabbast i Stockholm. Något vi är väldigt glada och stolta över. Vi fick in över 2000 namnunderskrifter på bara några timmar igår (fredag, reds. amn.). Det finns en stor efterfrågan för den här typen av tjänst i Stockholm.
 
Vad det är för taxameter-dispenser det rör sig om, vill inte Ubers Robin Reznik svara på. På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa ett öppet brev, skrivet av generaldirektör Staffan Widlert, som förklarar saken närmare. Vi pratade vidare med Transportstyrelsens Henrik Olars
 
– Vi kan inte tvinga Uber att avsluta sin verksamhet eftersom det inte är ett taxiföretag. Vi har inget emot Uber överhuvudtaget, förutsatt att de taxiföretag och taxichaufförer som kör för Uber håller sig till lagar och regler. De fall som vi kan identifiera som har med Uber att göra rör två taxiföretag med sammanlagt tre bilar. Dessa har ansökt om dispens från att behöva använda taxameter eftersom de ska köra för Uber. Men för att få dispens från taxameter kräver det ”synnerliga skäl”. Exempel på sådana ”synnerliga skäl” är transporter i samband med statsbesök och liknande händelser.
 
Den namninsamling de bedriver just nu, kan den påverka något?
 
– Den namninsamling som Uber har bedrivit är felriktad, enligt min mening. Vi kan inte ändra på förordningen, eftersom det beslutas av regeringen. Jag måste säga att jag blev något förvånad att Uber inte har kontaktat oss innan de startade kampanjen och kollade hur regelverket ser ut.

 

Ubers namninsamling på change.org, där de vill ändra mydigheternas beslut genom underskrifter, har i skrivande stund 2 891 namnunderskrifter. 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!