Upp till bevis

15:05 12 Dec 2013


På ett sätt är det ju väldigt passande. Nöjesguiden återintroducerar sin spelbevakning samtidigt som portarna till nästa konsolgeneration börjar öppnas. När du läser det här har Playstation 4 precis träffat butikerna (har du tur kanske du hunnit få tag på en), Microsoft förbereder för en (försenad) Xbox One-lansering och Nintendo släpper ett av årets mest hajpade WiiU-spel (Super Mario 3D World).


Ny hårdvara är alltid spännande, och något vi kommer att skriva om både i papperstidningen och på nya spelbloggen (som du hittar på nojesguiden.se). Men det allra största och mest marknadsförda är inte alltid det som är det mest intressanta. Och om du hungrigt bläddrar upp Nöjesguidens spelsida med hopp om att mötas av fläskiga explosioner och inoljade bruttor med automatvapen, då har du kommit fel. Spelmediet rymmer så mycket mer än bara rekorddyra trippel-A-titlar. Under, eller kanske vid sidan av, det dollarstinna mediebruset där allt handlar om manlig militäraction finns så mycket mer att berätta om

Det som till en början kallades ”indie” har nämligen vuxit till sig rejält. Scenen har gått från att vara en entusiasmtstyrd motrörelse till att bli en aldrig sinande oas av experimentlusta. För även om de flesta indieutvecklare inte har resurserna för att göra de allra snyggaste spelen, är det här spelmediet tar de riktiga stormkliven framåt. Där storbolagen bara vågar satsa på spel som liknar andra, framgångsrika titlar är indiespelens främsta konkurrensfördel innovation.

”Indiescenen” är så klart inte utan problem heller. Överrepresentationen av män finns här med, och geggiga stereotyper likaså. Men samtidigt gör nya utvecklingsverktyg det möjligt för allt fler att själva göra spel. Lättillgängligheten i, till exempel, Twine (som är ett verktyg där du utan programmeringskunskaper kan göra icke-linjära textäventyr) har gjort att det i det närmaste sprutat ut intressanta berättelser ur en uppkopplad HBTQ-rörelse. Ju lättare det blir att göra spel, desto fler röster får plats i mediet. 

Den här texten är lika mycket en programförklaring för vad Nöjesguidens speltäckning ska vara i framtiden som det är en ögonblicksbetraktelse av en spretig spelbransch. Visst ska här finnas plats för bröliga shooters och glänsande hårdvara, men inte på bekostnad av det innovativa och det som vågar vara annorlunda.

Om något, var 2013 beviset för att de riktigt intressanta spelupplevelserna inte kommer från spelföretagen med djupast fickor. Nu är det upp till bevis, 2014. 

Texten är även publicerad i Nöjesguiden #10.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2013.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!