Ta av dig glasögonen och släpp ut håret!

Wanda Bendjelloul 17:15 24 Jan 2013


Illustration: Carsten Oliver Bieräugel

”All right, put them on. No man is here yet!” utropar Lauren Bacall när Marilyn Monroe kliver in i lägenheten och filmen Hur man får en miljonär (1953). Marilyn halar då fram sina diamantbeströdda glasögon ur handväskan och sätter dem på näsan. Det är liksom själva essensen av filmen. Alltså, vikten av att ta av och på sig glasögonen vid precis rätt tillfälle för att kunna bli gift eftersom ingen vill ha en tjej med glasögon.
Och kvinnliga glasögonormar på bio är fortfarande, 60 år senare, en lika udda populärkulturell företeelse som då. För i den närsynta filmens värld signalerar hon allt skrämmande och osexigt Hollywood kan tänka sig hos en kvinna: intelligens, integritet, brist på behagsjuka och kanske värst av allt – åldrande.

Ja, och här är jag innan min makeover (och åldrande). En feministisk rebell utan en tanke på sitt erotiska kapital. Nej, snarare en tjej med synfel som dagligen drömde om en glasögonfri tillvaro. En hett efterlängtad Askunge-förvandling som skulle resultera i ett filmiskt wow – ögonblick i skolans aula. Det var själva glasögonen som stod mellan mig och mitt äventyrliga liv. En idé som fick rejält eldunderstöd av ett otal amerikanska collegefilmer med ”makeovertema” som kom i början på nittiotalet. Men framförallt var det en film som klargjorde vilken roll själva brillorna spelade för mitt oförlösta drömliv och det var Rocky.

För er är kanske den mest minnesvärda Rocky-scenen den när han joggar uppför trapporna eller när han möter Ivan Drago i ringen. Men för mig är det Rocky Balboas första dejt med sin blivande hustru, den glasögonprydda och blyga Adrian. Kvällen slutar i hans ungkarlslya. När Adrian ska lämna lägenheten blockerar Rocky dörren och säger:
– Do me a favour. Take off your glasses. (Vilket hon gör!)
– You have nice eyes. Do me another favour. Take off that hat... (Vilket hon gör!)
– I always knew you was pretty. (Sedan kysser de varandra.)
Den här filmklyschan gäller ju både på vita duken och i verkligheten. Alla som befunnit sig på en bar, iklädd glasögon, vid stängning kan vittna om att ett korrigerat synfel på offentlig plats, vid fel tillfälle, kan uppfattas som en provokation. Och att frasen ”Ta av dig glasögonen” fortfarande används i vissa raggningssammanhang.

Man kan alltså säga att det finns två parallella spår – kvinnor som aktivt ställer sig vid sidan av de gängse skönhetsidealen – nördarna (Enid i Ghost World) och de som inte har något att välja på – de äldre kvinnorna (Järnladyn). Vad som förenar dem är dock deras brist på så kallat erotiskt kapital. Det finns alltså inga pengar att tjäna på deras utseende. Alltså själva grunden för alla kommersiella lockrop som spelar på just kvinnors bristande självkänsla.
Men vaddå, idag kan ju vem som helst enkelt korrigera sin närsynthet med hjälp av laserkirurgi! Ja, det kanske vore något för Hollywood. Det lär ju krylla av kliniker i Los Angeles.


Tio underbara glasögonormar

1. Enid (Thora Birch) – Ghost World
2. Tess McGill (Melanie Griffith) – Working Girl
3. Adrian Pennino (Talia Shire) – Rocky
4. Diane Keaton – Annie Hall
5. Pola (Marilyn Monroe) – Hur man får en miljonär
6. Dawn Wiener (Heather Matarazzo) – Welcome to the Dollhouse
7. Janine Melnitz (Annie Potts) – Ghostbusters
8. Hester Wallace (Kate Winslet) – Enigma
9. Rut Flogfält (Viveka Seldahl) – Änglagård
10. Olive Hoover (Abigail Breslin) – Little Miss Sunshine


Wanda Bendjelloul är journalist och tv-producent och bloggar på filmfasta.blogspot.se.

 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!