Sveriges Kvinnolobby vill reklamera sexistisk reklam i tunnelbanan

14:36 7 Oct 2014


"Kollektivtrafiken har blivit ett galleri för sexistisk reklam." Nu lanserar Sveriges Kvinnolobby en reklameringskampanj mot det överflöd av sexualiserade kvinnokroppar som figurerar i Stockholms tunnelbana.

Efter förra veckans hårda kritik mot kvinnolobbyn, när de i en debattartikel lyckades diskvalificera transkvinnor som just kvinnor, kompenserar de något med detta hedervärda initiativ. Som smärtsamt bekant sexualiseras kvinnokroppar – i synnerhet smala, vita, cis enligt rådande normativa ideal – kanske särskilt i reklam, men även i finkulturella sammanhang som dyra magasin och klassisk konst.

Sveriges Kvinnolobby vill ändra på det, och erbjuder sig därför att anmäla all reklam som läggs upp under hashtaggen #reklamera på Twitter, Instagram och Facebook. En liknande kampanj genomfördes för ganska precis ett år sen, men då inte riktad specifikt mot kollektivtrafiken – en så central del av vårt vardagsliv att den ständigt utsatta kvinnokroppen aldrig hinner lämna vår inre blick. Förrän, om kampanjen går hundraprocentigt enligt plan, samtlig sexistisk reklam har kastats ur det offentliga rummet.

Alltså: ser du en reklambild eller -text som utan tvekan skulle klassas som sexism, lägg upp den där man lägger upp saker under hashtags, under #reklamera. Mer om detta här.

Stad: 
Kategori: