Svenskar med världen för sin änterhake

16:25 25 Jun 2014

 

gone-north-games.jpg

Innan de ens gått färdigt spelutbildningen på Södertörns högskola i Stockholm har Gone North Games gjort sig ett namn internationellt. Allt tack vare ett spel om en äventyrande farbror.


– Vi sitter nio personer inklämda i ett kontor menat för två på en inkubator på Karolinska Science Park i Flemingsberg. En modernare version av någons garage.

Men Sebastian Eriksson och hans åtta kamrater som utgör Gone North Games har fått världens uppmärksamhet från sitt trånga inkubatorkrypin. Anledningen är det nysläppta A Story About My Uncle.

– I A Story About My Uncle berättar en far en godnattsaga för sin dotter om hur han som ung hamnade i en magisk värld, där han med hjälp av en äventyrsdräkt med tillhörande grapple hook svingar sig fram i jakten på sin mystiskt försvunna farbror.

Gone North Games utgörs av nio personer som alla träffades på Södertörns högskola. På det speciellt utformade spelprogrammet fick de tidigt testa sina färdigheter med mindre projekt. A Story About My Uncle var just ett sådant. I 2012 års upplaga av Swedish Game Awards nominerades prototypen till Game of the Year. När de sedan kort därefter släppte spelet för gratis nedladdning fick de bra respons internationellt – både hos press och spelare.

– Jag tror att vi redan där började drömma om att jobba vidare och släppa det kommersiellt, berättar Sebastian. Men det dröjde till i oktober 2013 innan vi gjorde slag i saken och startade Gone North Games.

Att ”gå indie”, alltså att försöka slå igenom som oberoende spelutvecklare, är inte det lättaste. Särskilt inte med en så pass stor arbetsstyrka som nio personer faktiskt är. Men Sebastian menar att Gone North hade tur. De hade nämligen förmånen att tidigt knyta sig till den relativt nystartade och lilla förläggaren Coffee Stain Studios i Skövde (som både utvecklar egna och ger ut andras spel). 

– Vi klickade direkt, kanske tack vare att de bara ett par år tidigare hade befunnit sig i exakt samma sits som vi. Framför allt har det varit ett samarbete som gjort att vi har kunnat koncentrera oss fullt ut på att utveckla ett så bra spel som möjligt då de nästan alltid haft svar på de problem vi stött på, både som spelutvecklare och nyföretagare. 

Spelet blev Coffee Stains första som förläggare, och Gone Norths första avslutade projekt. Med friheten som en förläggare innebar – utan att ställa för höga innehållsmässiga krav – menar Sebastian att de lyckats behålla indiekänslan på kontoret. Och kanske inte bara för att de sitter inklämda i en inkubator. A Story About My Uncle har mötts av fina recensioner, och Gone North blickar nu framåt – mot en fullständigt öppen framtid. Men ambitionerna är högt satta – Sebastian räds inte att jämföra företaget med branschjätten Valve.

Vad gör ni härnäst?

– Nya spelidéer är verkligen ingen bristvara på Gone North Games så jag förutser att slaget om vad vi gör härnäst kan bli blodigt. Vårt kontor är inte stort nog för att köra runt skrivborden ens om de hade haft hjul, så Valves lösning på problemet kommer inte att fungera.

 
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2014.