Svenska spel med mångfald på agendan

13:33 28 Oct 2014



samson1.jpg

Svensk spelindustri blomstrar – samtidigt som hatkulturen på spelforumen växer sig allt starkare. Diversi är ett försök att få bukt med problemen.

Hösten 2014 kan mycket väl vara den sämsta någonsin för spelkulturen. Under de senaste månaderna har hatet svämmat över i gamerkretsar och alla har på ett eller annat sätt blivit påverkade (läs mer om Quinnspiracy på nojesguiden.se/michael-gill). Men det finns ljuspunkter mitt i all misogyni och hatkultur. En av dessa är Diversi, ett initiativ skapat för att främja mångfalden i den svenska spelbranschen. 

Samson Wiklund, en av medlemmarna i styrgruppen i Diversi, berättar om hur Diversi skapats som ett slags nav där utvecklare, journalister, utbildare och studenter kan hjälpa och tipsa varandra om samarbeten. Det låter lite som en spelifierad version av Rättviseförmedlingen – och tanken är att alla ska känna att de har en plats, både i branschen och i spelsoffan.

Lobbyorganisationen och branschorganet Dataspelsbranschen släppte nyligen Spelutvecklarindex, en rapport om läget i den svenska spelbranschen. Siffrorna är insamlade från spelföretagens årsredovisningar för 2013. Här slås, som vanligt, på stora trumman för den blommande spelindustrin. Branschen som sådan har vuxit med nästan 600 personer, till idag drygt 2 500 anställda. Det är också intressant att antalet kvinnor vuxit med 38 procent under året, samtidigt som antalet män vuxit med 27 procent. Men det räcker inte. Sexismen finns i hela branschen, enligt Samson Wiklund. Och representationen är ett av skälen till det. Samson beskriver det hela som en ”hönan och ägget”-situation.

– Det är mest män i företagen så det är mest män i spelen så det är mest män som söker sig till utbildningarna så det blir mest män i företagen, och så vidare. Därför beslutades att all eventuell förändring till följd av mångfaldsarbete måste vara någon slags heltäckande samarbete.  Traditionellt har kvinnor som börjat arbeta i spelbranschen haft svårt att etablera sig som annat än PR-personer eller liknande. På positioner som inte har en direkt och avgörande roll för spelen som produceras. Game designers och programmerare är exempel på mer inflytelserika positioner. Men Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen, ser inte det som ett problem. 

På vilka positioner finner vi kvinnorna i spelbranschen? Är det fortfarande samma traditionella uppdelning?

– Det korta svaret är att vi inte vet, men heller inte tycker att det är särskilt relevant. Det finns över 400 kvinnor på svenska dataspelsföretag och även om vi så klart skulle se många fler bidrar alla, programmerare som personalchef, till ett bättre arbetsklimat, och förhoppningsvis till att det produceras bättre spel.

Kanske kan hösten 2014 ändå bli början på något bättre, snarare än bara en djupdykning ner i mörkret.


Dataspelsbranschens fem tips för hur du som spelare och konsument kan arbeta för en bättre spelbransch:

1. Köp spel som satsar på att porträttera människor på ett vettigt sätt. 

2. Stöd utvecklare som vill förändra branschen. 

3. Tvinga dina vänner att spela alla de bra 

spel som faktiskt finns där ute. 

4. Säg till företagen som håller sig med stereotypa förebilder att du vill se mångfald. 

5. Berätta för de utvecklare som gör bra spel att de är fantastiska.

 

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!