Siduri Poli rapporterar från helgens Stockholm Tech Fest

15:14 8 Sep 2014


I fredags hölls årets mest techiga event – Stockholm Tech Fest. Över 3000 besökare vallfärdade till Waterfront Building för att lyssna på debatter, mäta trender och ta del av nyheter i start-upvärlden. Bland de över hundra svenska start-upsen kunde man hitta flera kändisar såsom Klarna, Tinder, iZettle, King och Bloglovin.

En av nyheterna blev Wrapps nya “smart card”, ett Mastercard integrerat med appen som möjliggör bonusar och deals på alla köp. Appen samlar data om konsumtionsbeteenden och – här kommer det viktigaste – tillsammans med användaren skapar anpassande deals. Wrapp, precis som flera andra presentationer, tryckte på att tjänster har gått från att skapa något som man tror sig veta att användare vill ha till att användare själva får bestämma.

– Google think it knows what’s relevant for you. We believe the only one who knows what’s relevant for you, is you, säger Hjalmar Winbladh, CEO och medgrundare till Wrapp.

Vad detta innebär i förlängningen är att big data, det vill säga att samla så mycket information som möjligt, kommer att istället handla om your data, det vill säga att användare kommer att kunna styra informationen om sig själva mer än vad man tidigare har kunnat.

Uber presenterade UberPOP, en samåkningstjänst där bilägare kan dela med sig av lediga platser till passagerare. Nu kan alla med en snygg bil ansöka om att bli taxichaufförer och för resenärerna kan man räkna med skjuts för 60% billigare än vanlig taxi. Lite på tiden att vi fick ett mer organiserat ”carpooling” till Sverige. Det är både bra för miljö och kul sätt att lära känna främlingar på.  

Det som inte presenterades på scen hittades istället i montrar. Några svenska start-ups som är extra intressanta är:



1. Fuffr

Med Fuffr kan du skapa mönster och interagera med mobilen – utan att röra mobilen. Ser användningsområden inom spel och kreativa tjänster.

2. Fishbrain

Fishbrain är sportfiskarnas bästa vän. Med hjälp av olika datakällor och sitt community räknar appen ut saker som till exempel de bästa platserna att fiska på eller det bästa bete för att använda för att fånga en viss typ av fisk. Även om målgruppen till Fishbrain är relativt liten så har tjänsten fått ett ordentligt genomslag bland techmedia. Att målgruppen är just liten kan även vara anledningen till att det går så bra, man tror att vi kommer att komma att få se fler tjänster som riktar sig mot mindre målgrupper och som används enbart för vissa specifika tillfällen.

3. Waitress

Med Waitress kan man beställa och betala för sin restaurangmat – innan man ens har kommit fram till restaurangen. Det låter som en dröm att kunna shoppa lunchen och sedan bara svepa förbi och plocka upp sin färdigpackade lunchlåda. Funkar både för take-away eller beställa från bordet. Waitress finns på utvalda restauranger i city.

4. ShopJoy

ShopJoy erbjuder platskommunikation via Apples iBeacon och NFC. Via Shopjoy får man deals till sin mobil – men enbart om man är på plats där dealen kan utnyttjas. Man kan även motta vanliga, hederliga informationsmeddelanden, som kan vara passande om man till exempel är på museum. Och just platskommunikation är något vi kommer att se betydligt mer utav inom kort. 

Dagen avslutades med fest och spelning med Cazzette, som livestreamades från klocktornet i Stadshuset. Avancerat värre, men är man på techfest så är man. Kort sagt: ett bra organiserat evenemang som får jobba hårdare med att spetsa till paneldiskussionerna, och kämpa ytterligare med jämställdhetsfrågan. I övrigt ser jag fram emot nästa gång.

Siduri Poli är Nöjesguidens teknologiskribent. Hon har nyligen utsett 2014 års teknologiska trender, listat 10 reseappar som gör dig mindre dum och tipsat om hur du undviker att få dina nakenbilder läckta på internet

Stad: 
Kategori: