Shallowww: Barock 2.0

14:15 28 Feb 2013

shallowww2.jpg   shallowww1.jpg

En tröja med texten ”INTERNET”. Arabiska bokstäver. Ett kors. En ledsen smiley. En glad. Shallowww leker med hur symboler tappar sin mening på internet. Hur bilder sprids i det universum som bloggsajten Tumblr har blivit. Men våga inte kalla dem för ”seapunk” eller ”neo goth”.

Silvia Bianchi har märket tillsammans med Berta Muñoz och Ricardo Juarez. Sanna Samuelsson mötte henne på galleriet Revenue på Sankt Eriksgatan i Stockholm som hon är med och driver.

– På internet förenklas allting. Du uttrycker dig genom smileys eller korta fraser och ord. För mig är essensen av internet en glad smiley, en ledsen smiley eller ett kors. Symboler som passerar och som fastnar i ditt huvud. Till slut gillar man dem utan att lägga någon mening i dem. Vi är förvirrade och hanterar så mycket information. Men det är inte som att vi är en tom generation, saker fungerar annorlunda bara.

Ni säljer till många olika länder och producerar i Italien och Spanien, men du bor här?

– Jag är från Italien, men har bott länge i Madrid. En period jobbade jag på italienska kulturinstitutet i Stockholm, sedan hade jag en ateljé på Plattform i Liljeholmen. Det var väldigt inspirerande, det finns fantastiska designers där, som Alice Fine och Minna Palmqvist. En sak som jag gillar med Sverige är att det finns många unga som startar egna företag. Få vågar göra det i Spanien eller Italien. Man tänker att man måste jobba åt ett stort företag först. Men de finns inte alltid kvar heller, utan har flyttat till någon annan del av världen.

För mig är er estetik så kopplad till Tumblr. Var det så ni spred kläderna från början?

– Ja, den första tröjan lade vi upp på Tumblr och det var galet hur många som beställde den. Vi tillverkar bara on demand. Jag vill inte trycka tusen tröjor och ha dem på lager. Vi inväntar responsen och reagerar snabbt.

Men ni är inspirerade av Tumblr också?

– Jag har försökt att inte vara alltför inspirerad, men det är svårt. Till slut bestämde vi oss för att göra kläder av Tumblr-feeden. Nästa kollektion kommer att handla mer om mönster, men de kommer att baseras på 2.0-barocken som är så dominerande på Tumblr.

2.0-barock, är det så den kallas? För att den är så… mycket?

– Ja, det är allt på en gång och lager på lager av symboler. Små variationer på samma innehåll.

Ni distribuerar lite tvärtom jämfört med många andra märken?

– Ja, det klassiska är att man bor i Spanien eller Italien och bär kläder som är tillverkade i Taiwan. Men vi säljer dem i Taiwan, till exempel, och producerar kläderna i södra Europa. För oss är det viktigt eftersom att så många små företag har gått i konkurs där. Det är lätt att bli deprimerad och säga att det inte är någon idé, Europa är kört och Asien är den nya stormakten. Men det är inte sant.

Berätta om alla dessa bilder på taiwanesiska kids med era kläder som finns på er Facebook-sida. Vilka är de, de är så coola?

– Det är Stars Xu, hon är en återförsäljare till oss. Det är kul att se kläderna på olika personer. Kläder blir exklusiva i slutändan. Hon bär dem på ett sätt som jag aldrig skulle komma på, medan någon annan bär dem på ett annat sätt. Folk skriver till oss: okej, så ni är en del av det här ”new goth-cyber-seapunk”-segmentet. Bara för att vi har ett kors på en tröja.  

Apropå att allt går snabbt, stannar ju saker kvar längre samtidigt? Allt cirkulerar på samma gång.

– Ja, och det är en del av barockgrejen. Det är superimpulsivt med olika lager och nivåer av symboler som skapar en ny innebörd. Det som tidigare var ett kors är nu bara en enda röra.

Samtidigt betyder ju till exempel ett kors något annat för oss än en taiwanes, till exempel.

– Jo, och det är den intressanta biten. Men det är fortfarande bara bilder, utan text. Och är det text är den kort och blir som en bild nästan, eftersom det bara är en fras eller ett citat. Men folk känner sig representerade av bilderna på Tumblr, de ger bara olika innebörd till dem.  

Modellen i er lookbook, kan du berätta om henne?

– Hon är väldigt speciell. Vi letade efter någon som var svår att placera geografiskt, som varken såg öst eller väst ut. Vi gillar att vara förvirrande när folk frågar efter märkets nationalitet. Kläderna produceras i södra Europa, men det handlar främst om vår generation. Det spelar ingen roll var du kommer ifrån, vi har alla samma inspiration.


Shalloww säljs i butiken Monkeybizz i Stockholm och på www.shallowww.biz

Stad: 
Kategori: