Rutinmässig samlarmani

Johan Hallstan 14:30 26 Aug 2009

Vi har i förbigående talat om fenomenet samlarutgåvor på den här sidan tidigare, men med den alltjämt rymliga spelhösten inför dörren finns det förstås anledning att göra ett återbesök. Inte minst eftersom samlarutgåvans evolution under senare år har varit minst lika intressant som den har varit föga smickrande.

Sammanfattat kan man säga att dessa ”special editions” under det gångna decenniet har gått från att vara den legendariska spelmakaren Working Designs levebröd, lidelse och kall till ett rutinmässigt sätt för förläggare att tjäna snabba pengar. Bästsäljare paketeras med ett soundtrack ingen vill lyssna på, en artbook ingen vill titta i och några t-shirts i storlekar ingen på vår sida om Atlanten kan bära. Samtidigt engagerar man sig också i lite ohämmat pvc-prånglande med någon actionfigur som tappar armarna efter en veckas poserande i vitrinskåpet. Visst, argument kan göras om att det stävjar piratkopieringen, men det såväl som plastkonspirationen – och det uppenbara miljöhotet – är föremål för en annan diskussion. Istället tar vi en lättsam titt på de anskrämliga lådor som förväntas uppta ett par extra hyllmeter innan årets slut.
Att Activision förvaltar höstens självklara kronjuvel råder det inget större tvivel om. Call of Duty: Modern Warfare 2 kommer av allt att döma bli årets största spel. När upphovsmännen på Infinity Ward gjorde en unboxing-video (ett voyeuristiskt spelnörd-fenomen som vi säkert får anledning att återkomma till) plockade man inte bara fram den obliga-toriska metallådan, utan en fullt fungerande nattkikare, såväl som ett förkrympt Soap McTavish-kranie som prydnadsställ. Codemasters svarade med att bifoga en militärhjälm med Operation Flashpoint: Dragon Rising. Nu väntar vi förstås med spänning på vilken utgivare som tillkännager torson till den actionfigur vi nu håller på att bygga (God of War III, helt efter antikens snitt).
En spelmakare som gav sken av att se det hela för vad det är visade sig vara Bioware, som skapade sig en välsmakande liten spoof på hela karusellen. I unboxing-videon från en påhittad samlarutgåva till det kommande Dragon Age packade man inte bara upp ett, utan två exemplar av samma spel, en artbook och en korv, som enligt rollspelsfabriken skulle vara tillagad av dvärgar.  Nu blev förvisso kritiken uddlöst, då Bioware faktiskt planerar en riktig samlarutgåva med spelet, men ändå.
Tillåter man sig blicka mot den nära framtiden är det förstås svårt att se ett slut på alla skrymmande paket och lårar. Och tror man att det kommer att bli ett slut på det hela då nedladdning existerar som enda alternativet glömmer man Figureprints – de populära 3D-utskrifterna av World of Warcraft-karaktärer för 1 200 spänn. Idiocracys framtidsscenario känns allt mer troligt.

Stad: 
Kategori: