RECENSION: "Oskar Linnros skulle vara perfekt som allsångsledare" - Oskar Linnros på Way Out West

13:48 8 Aug 2014

betyg: 4 Varför har ingen föreslagit Oskar Linnros som nästa programledare för Allsång på Skansen än? Oskar Linnros skulle vara perfekt som allsångsledare. Han lindar publiken kring sitt lillfinger, kring hela sin Adidasklädda kropp. Träningsbyxor, träningsjacka. Två vita t-shirtar, han tar av sig den ena, sätter på sig en svart.

Det är så fullt på Trädgår'ns stora scen att en tjej lyckas spilla öl i min ficka i trängseln. Linnros inleder med ett stycke ur Från balkongen, på balkongerna ovanför oss viftar publiken med armarna, sjunger med. Detta är definitionen av folkfest och alla är här. Det jag trodde skulle bli en show för pojkbandsfans, visar sig attrahera ungefär samma publik som tidigare under kvällen sett Ison & Fille i samma lokal.

Oskar Linnros sätter sig på huk och läser en dikt som innehåller ordet kondom, han ställer sig upp och sträcker ut armarna som Jesus, omgiven av tunga lager scenrök. För många här är han Gud.

I början tycker jag att stämningen är för sektig, de försiktiga schlagertendenserna i Hur dom är förstärks i liveversionen, trummorna är hetsiga, när Linnros är tyst, sjunger publiken texterna. Men precis som sekter fungerar, så blir jag ganska snart övertygad. Detta är bra underhållning. Jag kollar på klockan, det har gått fyrtio minuter, men det känns som tio.

Den perfekta sommarhiten Från och med du är precis så lätt, luftig och trippig att hela golvet börjar studsa. Annie Hall tar ner oss på marken. ”Om du vore mer som mig, skulle jag gå ner på dig”, sjunger Linnros, kaxigare än på skivan. Sedan kommer det bästa, i mitten av Genom eld kliver Seinabo Sey ut ur kulisserna och tar över refrängen. ”Jag har hjälpt henne tidigare, nu hjälper hon mig”, säger Linnros.

Tillsammans växelsjunger de Gå hem, det är mysigt. På svenska är Seinabo Seys röst mjukare, Linnros studsar runt, får feeling och dansar något slags samba framför trummorna.

När gick Oskar Linnros från den truliga rapparen Kihlen i Snook till fredagsmys? Ingen aning, men han fyller snart 31, om tjugo år kommer han att vara en nationalskald i stil med Ulf Lundell och Mauro Scocco. Jag tror att det är vad han vill.

Kategori:
Se alla artiklar om:

Fler artiklar