RECENSION: "Hela spelningen är perfekt sommarunderhållning." - Veronica Maggio på Way Out West

19:53 10 Aug 2014

Glad, vanlig, snäll - och svinbra live.

betyg: 4 Det står två slimegröna damhänder och pekar på stora scenen när Veronica Maggio går på, jag antar att de är en del av hennes scenshow men fattar inte riktigt vad de ska tillföra. Det är ingen interaktion mellan Veronica och händerna och de är liksom lite undanskuffade åt sidan. Men de fula gröna fingrarna fick mig i alla fall att tänka på hur fett det vore att se Maggio med riktigt storslagen och pampig scenografi. Hon är en av de absolut största och mest populära artisterna vi har i Sverige idag, min farmor är 92 år och älskar förra skivan.

Trots det, och trots att Veronica rör sig över hela scenen så känns det lite för luftigt och oinrett där uppe. En sak jag tänker på är att alla de sämsta låtarna från senaste albumet (Trädgården en fredag, Jag lovar) låter otroligt mycket bättre live. De känns verkligen skrivna och framtagna för precis sådana här tillfällen och scener. Det är fullt framför henne i Slottskogen och alla är glada och dricker dyr god öl i ett tält. V. Mags känns glad, vanlig och snäll och sjunger svinbra live. Hon känns på många sätt verkligen som en väldigt svensk typ av kändis, både glad och tacksam.

Maggio säger att hon bara har två teman; låtar om hjärtesorg och att festa som en tonåring (Min tolkning: tror hon menar låtar om ”supa och knulla”). Det gör verkligen ingenting, ärligt talat så skriver ingen låtar om något annat, ingen vill höra musik som handlar om eko-bananer eller tåg.

Hela spelningen är perfekt sommarunderhållning rakt igenom och det dippar aldrig utan håller hela vägen. Maggio är så gullig och känns genuint glad att vara med oss. Det känns som att det mest är låtar från senaste albumet, men både Måndagsbarn och 17 år finns med. Två av mina favoriter och jag kommer ALDRIG glömma hur underbart det var när Maggio inte fick den där grammisen och blev svinsur. Älskar henne för det, och hon hade rätt, hon var bäst.

Bäst: Snälla bli min. Ingen av mina albumfavoriter men det tåras till när Maggio framför den live. Hjärtskärande sång.

Sämst: Antiklimaxet när Håkan Hellström INTE kommer ut och gästar Hela huset, i sin egen hemstad? Så dålig stämning där när det gick upp för publiken och Veronica erkänner också att det känns weird och försöker skoja bort det. Såhär i efterhand så känns det lika bra att han höll sig borta, han behövs i alla fall inte.

En fråga: Vad kallar sig Maggios fans? Maggianer? Maggiocians?

Kategori:
Se alla artiklar om: