Post-och telestyrelsen rensar bland 118-fuskarna

Hannes Lundberg Andersson 17:21 7 Apr 2014

2010 inledde Post- och telestyrelsen, PTS, en granskning av alla aktörer som använder nummer inom 118-serien – nummer som är avsedda för nummerupplysning. De kom fram till att flera aktörer använde nummerplattformerna till annat, till exempel att svara på nöjesfrågor. Nu är det slut med det.

Fråga-vad-du-vill-slogans och erbjudanden om nöjes- och samhällsinformation kan få existera hos rena betalteletjänster, men bara nummerupplysningstjänster får ta del av 118-nummerserien. Detta stämmer nog inte riktigt överens med folkets, och framför allt uttråkade ungdomars, bild av informationstjänsterna. För dem har tjänsten varit en dyr form av underhållning, en putslustig fråga och ett lika putslustigt svar åt gången, eller ett sätt att trolla de som jobbade med att svara på sms-frågorna.
– Vi gjorde en kartläggning redan 2010, då vi misstänkte att det här skulle hända. Vi ser över nummerserierna överlag, där 118-serien finns med. Vi gör en renodling, kan man säga, säger Jeanette Kronwall vid Post- och telestyrelsen.

Om de vill fortsätta med nöjesupplysning måste de ansöka om ett betaltelenummer, och lägga av med att ge ut andra uppgifter via sitt 118-nummer. Att det kommer bli krångligt för dem ser inte Jeanette Kronwall som något problem. Hon menar att funktionen håller på att dö ut ändå.
– Det är en övergående trend. När vi började med kartläggningen var det jättestort. Nu, i och med smartphones och att man ständigt kan vara uppkopplad och själv söka upp info, är det inte alls lika stort, säger hon.

Vem ska nu svara på var Mekonomen i Falun ligger, undrar du. Vi vet inte.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!