Poppels bryggeri, ett hantverksbryggeri från Mölnlycke utanför Göteborg. Namnet härstammar från Poppelmans bryggeri som startade på 1630-talet. En av delägarna är släkt med just Johan Poppelman som var med och startade bryggeriet. Vi pratade med bryggaren Daniel Granath.
Ni ska vara med på Nöjesguidens ölmässa i januari, vad fick er att tacka ja till den?
– Det lät som en trevlig, lite mer intim mässa där vi kan få chansen att prata om vår öl, inte bara servera på löpande band.
Har ni någon signaturöl eller signaturstil på era öl?
– Välbalanserad öl med bra humlearom.
Vilken är nästa öltrend?
– Den trend som råder nu är väl surölstrenden. Efter tror jag att vi kan börja gå mot lite mer lågalkoholhaltig öl med mycket smak.
Hur ser du på det ökade intresset kring öl och bryggning bland allmänheten?
– Det är såklart helt fantastiskt och det går helt åt rätt håll. Drick mindre men godare öl!
Hur svårt är det egentligen att få Systembolaget att ta in en öl från ett litet bryggeri?
– Det är inte svårt. Men att få fler bolag kan vara krångligare.
Vilka är de största utmaningarna ni som mikrobryggeri har stött på?
– Att det var ungefär 300% mer arbetsintensivt än vad vi trodde.
Varför finns det så få kvinnliga bryggare?
– Det är väldigt få kvinnor som utbildar sig. Men som tur är blir det fler och fler. Det kommer bli fler kvinnliga bryggare men jag tror tyvärr det kommer dröja väldigt länge, om det ens blir 50/50.
Hur står sig svenska mikrobryggerier internationellt?
– Många står sig bra, men vi har mycket att lära från bland annat USA där utvecklingen kommit mycket längre.
Nöjesguidens Ölmässa pågår mellan den 29-31 januari.