Omnipollo vill göra öl som folk inte vet att de vill ha

07:19 16 Dec 2014

Mikrobryggeriet Omnipollo består i detta nu av Henok Fentie, Karl Grandin och praktikanten Viktor Abrahamsson. Namnet är en samskrivning av ordet ”omnipotent” och det spanska ordet för kyckling – ”pollo”. 

– I vår kycklingdräkt kan vi göra precis vad vi vill. Stort och vansinnigt, vansinnigt stort, men aldrig med storhetsvansinne.

Hur många öl har ni hunnit med att brygga hittills?
– Vi har släppt drygt 45 olika öl. Signaturstilen är fluffiga humlemoln, konfektyröl och pressad fruktjuice.

Vad kommer ni ta med er till ölmässan?
– Som alltid kommer vi att fokusera på kvalitet framför kvantitet. Men jag skulle inte missa vår Bianca Mango Lassi Gose, ett ursprungstyskt öl bryggt med salt som vi smaksatt med mango och laktos, Hypnopompa som är vår kaffe- och marshmallowstout på 11% eller några av våra färska India Pale Ales.

Ni har inget eget brygghus utan gör som många andra mikrobryggerier och åker till andra för att brygga era öl. Hur funkar det?
– Vi brygger hemma i köket och reser sedan till bryggerier runtom i världen för att skala upp. När vi började var det nästan ingen som livnärde sig på det, och så är det än idag. Vi har haft tur.

Hur ser du på det ökade intresset kring öl och bryggning bland allmänheten?
– Det är på många sätt en dröm som går i uppfyllelse. Jag har jobbat med öl i snart 10 år och tanken på att hitta hantverksöl i så stor utsträckning är svindlande. Samtidigt är mer än 95% av all öl som konsumeras fortfarande ljus lager.

Ni har sålt flera av era öl på Systembolaget. Hur svårt är det egentligen att få Bolis att ta in öl från ett litet bryggeri?
– Vi satsade tidigt på export för att inte behöva begränsa oss kreativt. Systembolaget söker i stor utsträckning det som redan efterfrågas. Vi vill göra öl som folk inte vet att de vill ha. Som vår smultron/rabarber/vanilj-smoothie-IPA (6%). Det är inte någon som frågar efter det.

Ni släpper alla era öl på draft nu 2015, hur viktigt är det?
– Vi kommer fortsatt att tappa det mesta på flaska också, anledningen till att vi valt att släppa alla produkter på fat är att vi gillar att dricka öl på fat. Men även att vi kommer att öppna en bar med mestadels fatöl under 2015.

Vad innebär det för Omnipollos utveckling under nästa år?
– Fat som format är fint, för ölet konsumeras i regel färskt. Det finns många begränsningar med fat också, och att erbjuda både fat och flaska är ett försök från vår sida att erbjuda rätt format givet varierande förutsättningar. Allt i syfte att ta ölet från lagringstank till glas så välbehållet som möjligt. 

Nöjesguidens Ölmässa går av stapeln den 29-31 januari 2015.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!