Ögonen är bästa kryddan

Redaktion 17:03 17 Sep 2008

 Olle Hemmendorff

Att det är en konst att få mat att se aptitlig ut på foto råder det ingen tvekan om. Det räcker med att ta en promenad och spana in de restauranger som valt att använda sådana i sin marknadsföring för att få en uppsjö bra dåliga exempel...Att det är en konst att få mat att se aptitlig ut på foto råder det ingen tvekan om. Det räcker med att ta en promenad och spana in de restauranger som valt att använda sådana i sin marknadsföring för att få en uppsjö bra dåliga exempel. Och det är inte bara snabbmatsställen som lider av detta problem. Faktum är att till exempel hamburgerkedjor som Max och McDonalds fått sina kreationer att se riktigt aptitliga ut. Förmodlingen gör en stor marknadsföringsbudget att man har dessa bilder. Helén Pe jobbar med att fota mat både i reklam och redaktionella sammanhang. Hon låg bland annat bakom bilderna till Mat-Niklas senaste bok Niklas smaker, fotar korvar för Scan och släpper i slutet av september boken Bondens marknad. Enligt henne har genren genomgått något av ett paradigmskifte senaste tio åren.
–Förr skulle allt se så perfekt ut på bild. Man använde mer tricks som hårspray och liknande för att få fram en onaturligt vacker bild av maten. Nuförtiden retuschar man mer i efterhand men trenden att det ska så naturligt ut som möjligt. Och enkelt så att man vågar göra det själv.
Det svenska folkets intresse för mat har fått en långlivad adrenalinspruta rakt i hjärtat de senare åren med alla de matlagningsprogram, kändiskockar och livsstilsreportage som kommit. Heléns intresse för att fota mat väcktes för tio år sedan då hon jobbade mycket med inrednings-reportage där även matfotografi ingick. Hon insåg att det var skönare och enklare att jobba med ting än människor. Men är viss mat svårare att fota än annan? Och hur kommer det sig att så många ändå misslyckas med att förmedla något aptitligt.
–Jobbar man med en bra kock blir det oftast snyggt. Det finns kockar som specialiserar sig helt på fotografering och vet precis hur man ska jobba med maten för att den ska se bra ut på bild. Generellt sett så kan man väl säga att bra mat är enklare att fota också medan massproducerad mat är svårare. Anledningen till att McDonalds, Max och liknande kedjor ändå lyckas är väl att de knappast fotar den maten som de egentligen säljer. Där har vi även skillnaden mellan reklam och redaktionella jobb. Reklamjobben är mer kvar i det att allt ska se så perfekt ut som möjligt. Precis som all annan reklam handlar det ju lite om att luras.

Olle Hemmendorff är en frilansande kreatör som har vänt på begreppen med sitt bidrag till en av Nikes senaste kampanjer. Han fick tillsammans med sju andra kreatörer i uppdrag av Nike Sportswear att göra tolkningar av åtta ikoniska Nike Sportswear-plagg.
–Jag fick Air Max 90. Idén kom någonstans mellan tankegångar om nyskapande användning av material i skoindustrin och det paradoxala i att ett plagg går från träningssko med funktion att springa i till sneaker med funktion att stå i hallen hos män med ölmage. Men framförallt är det ju en tramsig bild.
Varför valde du mat som material?
–Mat är inte helt lätt att jobba med, framförallt osten blev svettig i blixtljuset och halkade runt sjukt mycket. Det är helt vanliga hamburgerråvaror. Men om man jämför med att jobba med människor är hamburgare både mer formbara och trevligare. Jag valde en hamburgare för att jag kunde göra en hamburgare som såg ut som en sko, utan att det slutade se ut som en hamburgare. Och hamburgare är roligt. Ikonisk snabbmat.
Vad blir det härnäst, en skolpoliscape av bacon?
–Det hoppas jag verkligen inte, med tanke på hur mycket hamburgare jag luktade efter att jag byggt skon.

Att tänka på vid matfotografi



*
Använd dagsljus. Ta ut tallriken och fota utomhus.

* Rött kött ser inte lika aptitligt ut på bild, även om det oftare är godare att äta.

* Pensla och spraya maten med vatten eller glycerol så den inte ser torr ut.

* Låt alltid salladen vara lite fuktig.

* Använd skärpedjupet. Låt inte alla detaljer vara knivskarpa utan blurra gärna ut det som inte är i förgrunden.

* Kött och andra färglösa maträtter är extra svåra att fota. Det som är gott i verkligheten
såsom fettstrimmor gör sig dåligt på bild. Precis som med vanliga modeller.

* Grönsaker och efterrätter är enklare att fota. Efterrätter får dessutom se onyttiga ut vilket gör saken enklare.


Foto: Heléne Pe

“Här vill man att glassen skall smälta. Den skall kännas hemmagjord och naturlig.
Jag har haft i förtjocknings-medel i såsen så att den skulle stanna kvar ett tag.
Kock är Tove Nilsson från boken Bondens marknad.”


Foto: Heléne Pe

“För att få denna grillkänsla lättare kan man använda soyablandning och pensla på ränderna. Kock till denna bild var Peter Norman.”


Foto: Heléne Pe

“Använd dig av kort skärpe-djup så blir bilden intressantare. Tillför färg i form av grönsaker. Lägg upp maten på ett naturligt slarvigt sätt. Peter Norman kockade även här.”
Stad: 
Kategori: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Bord

Vi hann knappt torka tårarna efter Agrikulturs avsked till den intima lokalen på Roslagsgatan 43 innan tronföljaren Bord hade öppnat på samma adress.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!