Nöjesguiden ♥ Laerke Herthoni

16:50 8 Dec 2014



Laerke Herthoni är 26-åringen som redan har säkrat drömjobbet. 

Hon är reklambranchens stjärnskott, regissören till fler än en av dina favoritmusikvideos, och du har med största säkerhet sett en reklamfilm av henne utan att veta om det. Vi pratade med Laerke om att jobba med reklam, mansdominansen inom yrket och vad hon helst gör på fritiden.  

Vad jobbar du med?
– Jag jobbar som regissör med reklamfilm och musikvideos.

Är du självlärd eller har du pluggat?
– Självlärd.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– 
Den kan vara så olika beroende på vilken film jag gör. Ibland sitter jag och letar referenser och skriver dygnet runt för att vinna en pitch, andra dagar har jag tio möten om vad vi ska fixa inför inspelningen.

Varför väljer man att jobba med reklam?
– 
Jag älskar allt sorts berättande, men speciellt gillar jag att jobba med det korta formatet som reklamfilm är. Jag gillar att det har ramar, ett mål, formatet vet redan vad det är och vad det vill innan man ens har börjat. Det är ändå mycket man ska lyckas berätta på trettio till fyrtiofem sekunder, och det tycker jag faktiskt är rätt spännande och utmanande.

Du är ursprungligen från Danmark. Hur kommer det sig att du hamnade i Stockholm?
– Jag är uppvuxen i Köpenhamn och har bott där i nästan hela mitt liv. Jag hade länge försökt kämpa upp mig och få möjlighet att regissera musikvideos och kortfilmer, dock utan tur. Men alla uppdrag jag fick kom från Sverige, konstigt nog. Då jag för ett och ett halvt år sen fick ett erbjudande om att skriva på för produktionsbolaget Folke Film, valde jag direkt att tacka ja och flytta upp. Det beslutet har betytt jättemycket för min karriär.

Du regisserade kampanjfilmen till Soraya Post (F!) inför EU-valet. Är politik någonting du är intresserad av?
– Ja, verkligen. Jag tycker egentligen att alla människor borde vara intresserade av och engagerade i politik för att upprätthålla ett jämlikt och demokratiskt samhälle. Jag kommer fortsätta att vara politiskt engagerad, så om de rödgröna partierna behöver en valfilm inför valet i mars får de väldigt gärna ringa mig. Allt för att minska Sverigedemokraternas inflytande.

SKAP:s "Vi har några att tacka", regisserad av Laerke.
 

Reklambranschen är känd för att vara mansdominerad, bara var tionde regissör är en kvinna. Hur är det att vara kvinna i en sådan bransch?

– Det är pinsamt. Jag skäms över att det är så få regissörer som är kvinnor. Dock tror och hoppas jag att detta kommer ändras inom en snar framtid. Att det är så mycket uppmärksamhet på den ojämna balansen mellan manliga och kvinnliga regissörer gör förhoppningsvis att fler uppdragsgivare reflekterar över valet av regissör till sina uppdrag. Jag vill ju gärna vara reklamfilmbranschens svar på Kathryn Bigelow. Oavsett vad kommer jag att fortsätta kämpa för att få en mer jämlik bransch, och det hoppas jag att många andra i branschen också kommer att göra.

Går det att förändra reklambranschen inifrån?
– Det kan gå att påverka till en viss gräns såklart. Bland annat kan vi regissörer till exempel se till att det är en större mångfald och bredd i våra filmer, men i slutändan ligger ansvaret på reklamköparen.

Hur känner man igen en reklamfilm som just din?
– 
Man känner nog igen mina reklamfilmer för att jag väljer att ha människan i fokus, det vill säga genom min personregi, samt ett visuellt och lekfullt uttryck.

Ser du särskilt mycket reklam själv? Inspireras du av andra?
– Jag kollar nog på mer reklam än de flesta. Det finns några fantastiska regissörer som utöver att jobba med musikvideos och långfilm också gör grymma reklamfilmer. Där har mina två idoler Jonathan Glazer och Chris Cunningham verkligen en förmåga att få in sina egna uttryck, för att i slutändan lyckas skapa stor uppmärksamhet till filmens huvudsyfte – produkten.
 

Om du inte jobbade som regissör, vad hade du gjort då? Och vad gör du helst på fritiden?

– När jag var barn ville jag allra helst vara balettdansös eller Lara Croft. Balettdrömmen krossades, men Lara Croft skulle jag faktiskt fortfarande gärna vilja vara. Utöver att hon är utbildad och riktigt badass har hon en fantastisk förmåga att inte behöva ha på sig så mycket kläder. Även i minus grader klarar Lara sig i topp och små shorts. Vilken kvinna, säger jag bara! När jag inte jobbar så gillar jag att ligga i mitt badkar och sjunga låtar av Mariah Carey, samtidigt som jag dricker ett glas cava. Ungefär såhär ser det ut.

 

Skärmavbild 2014-12-05 kl. 10.43.25.png


Vilken reklam känner du dig mest nöjd med? Var inte blygsam nu!

– Det finns två jobb på min showreel som jag är så oerhört stolt över. Det ena är en film med IF och Back för en reflexkollektion. Utöver att jag tycker att filmen har ett bra syfte var det också en väldigt kreativ och rolig arbetsprocess, och jag är jätteglad för resultatet. Men den filmen jag är allra gladast för är SKAP:s “Vi har några att tacka”. En tackfilm där olika musiker tackar och hyllar personer som har betytt mycket för dem. Det jobbet var en hjärtefråga för mig, på så många sätt och vis. Jag jobbade med ett fantastiskt team i flera månader, och tillsammans kämpade vi så hårt för att göra en bra film. Om jag får säga det själv tycker jag verkligen också att det syns i filmen.

Vill du se de två reklamfilmer som omnämns ovan och annat grymt av Laerke? Varsågoda!

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!