Musikbloggen som blev en maktfaktor

Mats Wurnell 15:38 25 Jan 2013


discobelle-3.jpg
Foto: Max Adolfsson

Sedan det första inlägget för åtta år sedan har musikbloggen Discobelle förvandlats från anspråkslöst hobbyprojekt till inflytelserikt jättemaskineri. Den Malmöbaserade bloggen är idag en given hållplats för dj:s och klubbmusikälskare på jakt efter nya favoritlåtar, och inom musikbranschen har den blivit en maktfaktor.

Kanske har du någon gång letat efter ny musik med hjälp av Napster, Direct Connect eller Soulseek? När fildelningen började ta fart på riktigt för sju-åtta år sedan var jakten på nya låtar svårbemästrad och den tekniska tröskeln hög. Det fanns mängder med bra musik, men det kunde ofta vara svårt att hitta rätt i den snåriga djungeln. I landets södra delar fanns två musikintresserade killar som spelade klubbmusik och drev en house-klubb på sin studentnation i Lund, och de hade en lösning på problemet.

– Det fanns, och finns fortfarande, ett stort behov av någon som hjälper till att sortera ut guldkornen bland all musik på nätet, säger Björn Jeffery som tillsammans med Niklas Mijdema grundade Discobelle år 2004. Vi tog på oss den rollen, startade en blogg och började helt enkelt lägga upp låtar vi gillade.

Det var ett enkelt och okomplicerat koncept, men sidan uppskattades och för varje inlägg och låt som publicerades ökade antalet besökare. Urvalet blev snart en konst, och Björn och Niklas tillbringade timme efter timme med musiken som enda sällskap. Discobelle skiljde agnarna från klubbmusikens vete, och snart behövdes förstärkning. Den skivspelande bibliotekarien Martin Andersson, också från Lund, kallades in. Och bloggen fortsatte att växa.
Ju mer populär sidan blev, desto fler mejl fick killarna från producenter som såg Discobelle som ett utmärkt sätt att få spridning på sina låtar. Artisterna var de första som upptäckte vilken kraft det fanns i bloggmediet, men snart hängde övriga branschen på.

– Idag får vi hundratals mejl varje dag från producenter, dj:s, skivbolag och PR-byråer, säger Martin Andersson. Med den mängd människor vi når ut till kan man noga säga att vi har ett visst inflytande.

Han poängterar dock att de inte är i händerna på branschjättarna.

– Vi finkammar nätet varje dag på egen hand, och har en väldigt bra direktkontakt med många artister.

Det är tydligt att de stora musikbolagen har insett vilket potential det finns i hemsidor och bloggar. Killarna beskriver skivindustrin som något trögstartad, men att de nu lärt sig att arbeta mot andra medier än bara radio och musik-tv. Att Discobelle har internationell auktoritet märks också på den uppmärksamhet de får i media, samt deras samarbeten med globala storföretag. De har florerat i Rolling Stone Magazine, gjort musikmixar till Nike Sportswear och lyxhotellkedjan W Hotels samt musiksatt modevisningar åt Vogue.

– Det känns som att Discobelle, tillsammans med en del andra bloggar, ligger bakom den här revolutionen som gjort att digitala medier har fått mer makt, säger Martin Andersson.  

Framgången har gjort att amatörprojektet Discobelle nu växt och utvecklats från en enkel blogg till ett heltäckande koncept för hängivna klubbkids och technorävar. På hemsidan finns förutom låtar och mixar även intervjuer och nyheter. Gänget bakom sidan driver dessutom ett skivbolag och spelar skivor under namnet Discobelle DJs.
Martin Andersson tänker länge innan han svarar på frågan om vad som har gjort att just deras blogg blivit så populär. Han berättar att det inte fanns så många andra musikbloggar när de drog igång, och att en stor del av framgången handlar om tajming, tur och jämn kvalitet.

– Vi prickade in hela den franska elektrovågen och lyckades lyfta fram en hel del stjärnproducenter i ett tidigt skede. Sedan handlar det självklart om fingertoppskänsla och att presentera en bra blandning av musik samtidigt som man har en röd tråd i urvalet.

Idag arbetar sex personer med hemsidan, varav tre bor i USA. De ser mycket ljust på framtiden och tror att musikbloggarnas inflytande kommer att bestå.

– Jag tror att skivbolag och PR-byråer kommer att samarbeta mycket med bloggare för att få ut sina artister, säger Martin Andersson. Discobelle kommer att fortsätta jobba på bred front och vi har mycket spännande på gång. Till exempel lanserar vi snart ett samarbete med den danska hörlurstillverkaren AIAIAI.
                      

www.discobelle.net

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!