Maria Ramnehill: "I spelvärlden kunde jag vara den kropp jag borde haft"

14:39 20 Apr 2015



En av de första sakerna jag kände igen, under perioden då jag läste mängder av andra transkvinnors komma ut-berättelser, var kvinnor som precis som jag alltid valt att spela som kvinna i alla spel – oavsett om det är brädspel eller digitala spel.


Det kan låta som en löjligt liten grej, och även om jag inte var klar över varför jag gjorde så, kan jag idag se det som små försök att testa en annan kropp än den jag trodde att jag ville fly ifrån.

 

Hösten 2012 startade jag ett nytt Twitterkonto. Jag minns inte vilket användarnamn jag valde, men jag vet att jag kallade mig själv Maria. Det var första gången jag interagerade med någon annan med mitt självvalda namn, första gången jag på allvar prövade idén om en annan kropp och ett annat liv. Det tog ett halvår innan jag kände mig säker nog som Maria för att använda en bild på mig själv, men innan dess var en av de första avatarerna jag valde min favoritkaraktär i Tekken, Ling Xiaoyu. Hon fick representera samma sak som mitt Twitterkonto, nämligen möjligheten att testa att vara någon annan, att vara den jag ville i spel och i digitala världar.

Veronica Sidwell har en i viss mån liknande historia. I Vice berättar hon om hur hennes kvinnliga avatar i Second Life till slut gav henne insikten om att hon var tvungen att transitionera. Hon visste redan att hon var trans. Men "när jag loggade in behövde jag inte bekymra mig om att passera som kvinna. Jag kunde vara mig själv. Det övertygade mig om att det var något jag ville leva i mitt riktiga liv och inte bara i mitt andra liv."

Att komma ut som trans handlar mycket sällan om mod, och mycket mer om nödvändighet. Jag hade inte twittrat länge som Maria innan jag insåg att jag också behövde leva som Maria, men det som fick mig att komma ut var insikten om att jag inte hade något liv kvar utanför Twitter. Jag kunde inte fortsätta vara någon annan i mitt riktiga liv än Maria.

Men om digitala världar kan ge oss insikten om att vi behöver transitionera finns också andra sidor som speglar en verklighet för transpersoner. Larua Kate Dale har skrivit om det i The Guardian: “Första gången jag blev outad var i World Of Warcraft, första gången någon upptäckte att jag levde mitt riktiga liv som man men presenterade som kvinna online. Jag förlorade många onlinevänner. Det är något annat jag lärt mig av WoW: när folk upptäcker att du presenterar som ett annat kön än ditt vid födseln tilldelade blir de ibland väldigt arga över det.”

Fördelen är förstås att du inte måste fatta några beslut du behöver stå fast vid. Du kan alltid avsluta ditt Twitter-, Second Life- eller WoW-konto, och även om du kanske förlorar vänner kommer du inte riskera att bli trakasserad, nedslagen eller våldtagen såsom du riskerar i verkligheten. Onlinevärlden en mycket mer verklighetstrogen real life experience än den som psykiatrin och Socialstyrelsen kräver för att låta transpersoner ändra juridiskt kön. För här kan vi leva i våra digitala kroppar utan att oroa oss för transfobiskt våld, utan att oroa oss för att passera under den första tiden, där hormoner och hårborttagning ännu inte gett effekt.

En erfarenhet som är mycket mer sann för hur jag sedan skulle komma att leva mitt liv idag, i en kropp som samhället kallar kvinnlig, än jag någonsin kunnat få i “verkligheten”.

Läs även: "Transkvinnor är kvinnor, transmän är män".

Stad: 
Kategori: