Lyssna på ABBA:s ‘’Chiquitita’’ – skänk pengar till UNICEF

16:28 24 Nov 2014


Sedan 1979, då ABBA uppträdde med låten Chiquitita i FN:s generalförsamling, har de skänkt en del av låtens royalties till UNICEF. Hittills har låten genererat 30 miljoner kronor till förmån för barnfonden.

Genom den nya kampanjen Press Play To Give, ett samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA-muséet, vill man nu höja växeln. Nu har alla ABBA:s medlemmar ställt sig bakom att låtens royalties ska gå till UNICEF.

 

För att nå ut till fler lyssnare tänker man låta olika artister få göra nytolkningar varje år fram till 2019. Först ut är ingen mindre än Laleh, vars version släpptes i förra veckan. Vi har pratat med Sophie Larsson, marknadskoordinator på ABBA-muséet, om den nya kampanjen.

 

Vad betyder egentligen "chiquitita"?

– Det är ett smeknamn på spanska som betyder "liten flicka".

 

Vad kommer pengarna gå till och varför?

– Pengarna kommer att gå till att stötta arbetet med flickors rättigheter inom utpekade projekt. Undersökningarna visar att flickor är ofta mycket mer utsatta och diskriminerade redan från födseln, och ges sämre förutsättningar att klara sig och få ett bra liv. Det är en förfärlig orättvisa och obalans, och detta vill vi påverka.

 

Idén om att skänka pengar genom att spela en låt är så simpel men så smart. Var kom den ifrån?

– Det var ABBA, på FN:s initiativ, som redan 1979 skänkte låten och delar av dess royalties, så iden är trettiofem år gammal. Det unika är ju att ABBA har låtit royaltyn ticka på under alla år, och nu har vi lyckats få till så att alla royalties går till UNICEF. De artister som gör en version av Chiquitita tillsammans med ABBA The Museum skänker också sin royalty till projektet.

 

Vilka fler artister kan vi vänta oss kommer göra en nytolkning av låten?

– Vi ser gärna att både svenska och internationella välkända artister tar sig an Chiquitita. Det viktiga är ju att vi når ut globalt och påverkar så många som möjligt att spela låten så att mer pengar kommer in till arbetet med flickors rättigheter.

 

Chiquitita har redan spelat in 30 miljoner till UNICEF, hur mycket mer tror ni att låten/låtarna kan generera?

– Jättesvårt att säga, men förhoppningen är mycket!

 

Det hela är så enkelt som att spela ABBA:s eller Lalehs version av Chiquitita, på till exempel Spotify eller YouTube, för att skänka pengar till UNICEF. Vad väntar du på?

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!